Waarom een employer branding euro twee keer uitkeert!

Employer branding is letterlijk vertaald: Je naam als werkgever vermarkten tot aantrekkelijk werkgever. 

Beslissingen binnen een organisatie zweven vaak tussen recruitment, HRM en marketing in. HRM kijkt naar de functie, marketing kijkt naar de (huis)stijl en communicatie van de functie en recruitment haalt alles uit de kast om de functie ingevuld te krijgen.

De zak met geld ligt doorgaans op de verkeerde plek (een fenomeen dat elke recruiter zal herkennen). Zowel recruitment als marketing communiceert via verschillende sources: Vacaturesites, corporate website, social media, interne communicatie en soms meer.

Alle effort die wordt gestoken in je employer brand kun je alleen verzilveren als je een goede Werken-bij site hebt. Stel dat je briljante communicatie hebt uitgewerkt om te werven op diverse kanalen en je hebt mensen letterlijk op de “meer info” of “solliciteer” knop laten drukken en je landt en eindigt in een procedure van los zand (slecht doordachte pagina, te veel invulvelden, trage pagina snelheid, afleiding van andere informatie of verkeerde visuals) en je bent je kandidaat kwijt. Dus poef kans weg.

 

Dus zo snel mogelijk naar je collega (die het marketingbudget beheert) rennen…

Een marketing-euro kun je binnen je organisatie maar één keer uitgeven. Nu is het je taak om zo snel mogelijk naar je collega (die dus dat marketingbudget beheert) te rennen en hem of haar te overtuigen van het volgende idee: Een marketing Euro betaalt zichzelf twee keer uit als je hem spendeert aan employer branding. Een normale marketing Euro betaalt zich maar één keer uit. De uitleg: Met een goed uitgegeven marketing Euro aan employer branding bereik je twee groepen mensen, eerst de potentiële nieuwe werknemers en vervolgens ook nog eens je sales-doelgroep, ofwel je prospects en klanten in de slipstream.

Een sterke visual, vacature of video die goed vertegenwoordigd is online en/of offline met een goed getarget budget (de marketing Euro) bereikt veel meer mensen dan alleen nieuwe potentiële collega’s. Als je campagne sterk genoeg is zegt zo’n campagne erg veel over jou als werkgever, maar daarnaast zal het succes van deze campagne ook direct je imago beinvloeden als leverancier (voor je prospects en klanten), laat zien hoe je met (nieuwe) collega’s omgaat, dit zegt namelijk bijzonder veel over jou als organisatie.

Daarentegen zal een goede commerciële marketingcampagne (gericht op sales) niet spontaan mensen aansporen om eens te gaan onderzoeken welke vacatures er binnen dit bedrijf openstaan (behalve als je bijvoorbeeld een Ikea, Google of Apple) status hebt. Dus sportschoenen aan, haar in de plooi en rennen maar.

Geef een reactie