Google for Jobs: commute time

Met de annoncering van Google for Jobs werd ook de feature commute time geintroduceerd. En voor de gemiddelde werkzoeker is reistijd op zich een stuk interessanter dan reistafstand. Ik kan deze feature van Google for Jobs alleen niet testen, tenzij ik naar de VS ga. Aangezien ik niet weet hoe ik dat virtueel kan doen moet ik me beperken met de next best thing: screenshots.

In dit geval zijn het screenshots van de nieuwe versie van de mobiele app van CareerBuilder waar de vacaturesite de feature commute time uit te doeken doet. En dat ziet er zo uit:

imageHoly shit! Waar is mijn simpele locatie veld gebleven? Ik krijg er een heel circus voor terug (alles binnen het rode kader):

  1. Een veld om mijn volledige huisadres op te voeren
  2. Een optie om te kiezen of ik met de auto, de benenwagen of openbaar vervoer wil reizen
  3. Een optie om te kiezen tussen reistijd of reisafstand
  4. Een slider om op basis van mijn keuze mijn maximale reistijd of maximale reisafstand op te geven
  5. Een optie om te kiezen of ik alleen vacatures wil zien die een reistijd/-afstand hebben

Dit is toch wel een heel stuk ingewikkelder dan even een locatie (met bv. een default radius van x km) invoeren. Hoewel ik aanneem dat door een goede keuze van de default opties je alleen echt werk heb aan het invoeren van je huisadres. Dat zou dan weer schelen…

 

 

 

 

 

 

 

 

Als je de moeite hebt genomen om voor reistijd te kiezen dan is dit de pagina met het zoekresultaat:

clip_image004

 

De rode kadertjes zijn natuurlijk door mij getrokken om aan te geven hoe de reistijd wordt gevisualiseerd in het zoekresultaat. Met de nodige nadruk dus en met een kleurcodering voor de mate waarin het resultaat voldoet aan door de gebruiker ingestelde (maximale) reistijd.

 

Er is dus geen knockout voor resultaten waarvan de reisafstand (aanzienlijk) langer is, of zou dat via de API wel zo te configureren zijn? Ik zou tenminste teleurgesteld als ik voor mijn instelling van 20 minuten reistijd geconfronteerd wordt met zoekresultaten waarbij de reistijd 45 minuten is.

 

Overigens vind ik het vreemd dat er hier een sollicitatie optie wordt geboden. Ik heb als gebruiker op dit moment nog geen idee van de condities van de baan en eisen aan de kandidaat. Waarom zou je op dit moment dan de mogelijkheid willen bieden om de gebruiker te laten solliciteren? Het komt de kwaliteit van sollicitaties vast niet ten goede. Maar CareerBuilder is natuurlijk een commerciele vacaturesite, en daar gaat het alleen om kwantiteit…

 

 

 

 

 

Ook op de vacaturedetail pagina wordt de reisafstand getoond, alleen op een andere manier dan op in de zoekresultaat pagina. Apart…:

clip_image006

 

Nu is de reistijd niet in een blokje gestopt, maar alleen als tekst zichtbaar, waarbij de tekstkleur en het auto icoontje aangeven of het al dan niet voldoet aan de door mij ingestelde reistijd.

Verder zijn een redelijk aantal van de voor een werkzoeker belangrijke kerngegevens (zoals functie, locatie,  salaris, opleidingsniveau, full/part-time, contracttype, werkervaring, industrie/sector, bedrijfsnaam, ouderdom van de vacature, aantal views, aantal sollicitaties)  meteen zichtbaar. Dit maakt het maken van een keuze om al dan niet te solliciteren redelijk eenvoudig.

Wat ik als interactiemogelijkheid mis is de mogelijkheid om door mijn zoekresultaat van vacatures te kunnen bladeren. Volgens mij moet ik elke keer terug naar het zoekresultaat om vervolgens naar een volgende vacature te gaan. Dat is niet erg handig…

Overigens ben ik ook erg benieuwd wat er gebeurt als ik eenmaal heb gesolliciteerd.

Hoe dan ook, volgens mij heeft CareerBuilder een meer dan fatsoenlijke update van haar mobile app heeft gerealiseerd, inclusief de koppeling met Google for Jobs. Het is tegelijkertijd opmerkelijk om te zien dat CareerBuilder zich voor wat betreft locatie volledig afhankelijk lijkt te maken van Google for Jobs, althans voor haar mobiele toepassing. Ik vraag me af hoe makkelijk het is voor CareerBuilder om te wisselen naar een andere reistijd/-afstand service. Of zit het bedrijf nu voorgoed vast aan Google?

Geef een reactie

3 Comments