Harver haalt $8,1 miljoen op in eerste investeringsronde

Logotype HarverHet is alweer bijna vier jaar geleden dat ik een juichende review over Harver’s Talent Pitch heb geschreven, toendertijd door Harver als preselectie module gepresenteerd. Fast forward 4 jaar en Talent Pitch is TalentPitch geworden. En het is van preselectie module gepromoveerd tot een AI-gedreven preselectieplatform. Ahhh… AI. Eén van de toverwoorden, samen met machine learning en robotics, om geld uit de zakken van investeerders te kloppen.

Is het dankzij deze metamorfose dat Harver maar liefst $8,1 miljoen in series A funding heeft weten op te halen? Ik heb geen idee, maar ik hoop dat het is omdat TalentPitch echt werkt.

Overigens kan Harver tegenwoordig wel duidelijk uitleggen wat ze doen. Haar persbericht zegt hierover het volgende:

Harver helpt bedrijven om de huidige ineffectieve en onnauwkeurige recruitmentprocessen te optimaliseren. TalentPitch is een modulair platform dat machine learning, en data-analyse gebruikt om te voorspellen welke kandidaten het meest geschikt zijn voor een bepaalde baan. Bedrijven kunnen een specifieke functie matchen met de vaardigheden en persoonlijkheid van een kandidaat. Tegelijkertijd kunnen kandidaten door real-life situatietests en games zelf bepalen of een baan bij ze past. Zo leren ze het bedrijf kennen, terwijl het platform berekent in hoeverre de match succes gaat opleveren.

Jawel, machine learning wordt ook genoemd. Check. En als bonus ook nog data-analyse.

Harver CEO en oprichter Barend Raaff doet in het persbericht ook nog een boude voorspelling over TalentPitch:

CVs zijn eigenlijk overbodig geworden om het succes van potentiele kandidaten te voorspellen. Harver biedt een geautomatiseerd recruitment systeem gebaseerd op big data. Het is volledig onbevooroordeeld ten opzichte van sollicitanten. Harver staat voor een fundamentele verschuiving in de manier waarop bedrijven kandidaten sourcen, selecteren en aannemen – een wereld waarin we niet meer afhankelijk zijn van CVs en functieomschrijvingen.

De dood van het cv (inderdaad, niet CV) is al vele malen eerder voorspeld en tot op heden zonder merkbaar resultaat. Ook Harver zal het cv naar alle waarschijnlijkheid niet overbodig maken. Maar voor een bepaalde niche zou Raaff weleens gelijk kunnen krijgen. Het persbericht hierover:

Harver is hard op weg om de wereldwijde koploper voor data gedreven preselectie te worden. Het bedrijf biedt AI- oplossingen voor de belangrijkste pijnpunten in high volume recruitment, zoals tijd, kosten en kwaliteit.

Los van de nodige hyperbool hebben we volgens mij in deze alinea de niche te pakken waarin TalentPitch kan excelleren: high-volume recruitment. De eerste TalentPitch, voor het werven van call-center agents voor het bedrijf  arvato, bleek zeer succesvol:

image

En dat hoeft natuurlijk niet beperkt te blijven tot arvato. Sterker nog, ondertussen is het aantal klanten voor TalentPitch al fors gegroeid: Booking.com, Zappos, Netflix, OpenTable, Vapiano, Albert Heijn, Xerox, Vodafone, Swisscom, Adecco, Randstad, Arvato en Rituals. Ik ben benieuwd of ook deze bedrijven vergelijkbare resultaten hebben behaald. Hopelijk wil Harver me nog ontvangen na lezing van de blog posting.

Wordt dus mogelijk vervolgd.

Geef een reactie

2 Comments
  • Dirk Goossens
    says:

    Een indrukwekkende prestatie, Marc, die juichende review van je. Wat kon je toen nog goed bloggen! Je juichende review en het succes van Harver vormen een mooi contrast met het gebrek aan succes van de applicaties die je naar de deathpool hebt verwezen. Dat het maar eens gezegd is.
     
     
    En na opnieuw je avonturen van vier jaar geleden gelezen te hebben ben ik buitengewoon nieuwsgierig naar een vervolg. Kom je nu wel door de selectie heen? Wil je alsjeblieft een paar sixpacks Spa blauw inslaan en in de pen klimmen?
     
     
    Overigens hoop ik dat Harver zich niet laat afschrikken door jouw nichificatie. SMB neemt óók vaak verkeerde mensen aan.
    Voor ondernemers kan het (in de volgende release?) nuttig zijn om niet alleen de geschiktheid van een kandidaat voor een functie te bepalen, maar ook de geschiktheid van de ondernemer om leiding te geven aan deze werknemer binnen deze functie of eventueel de functie aan te passen aan de competenties van de werknemer. Zo voorkom je als creatieve ondernemer dat je een creatieve boekhouder aanneemt.
     
    Voor SMB zal TalentPitch nog wel stevig moeten devolueren. En TalentPitch zal moeten blijven innoveren om de concurrentie voor te blijven. Al die informatie die een kandidaat moet oplepelen, die testresultaten, had ie die niet al ergens digitaal voorhanden? En die specifieke inbedding, is die op termijn nog nodig? Neurotisch gedrag vertoont een kandidaat thuis ook. En als alle bedrijven TalentPitch gebruiken, dan wordt solliciteren voor de kandidaat een tijdrovend proces…
     
    Enfin, apart from my driveling bagatelles: hulde. Een serieuze applicatie in recruitmentland waar je niet van moet huilen en weer een van eigen bodem en dankzij het internationale succes is Harver plotseling een beetje van ons allemaal.

  • barend
    says:

    Hee Marc, uiteraard ben je nog steeds welkom! Koffie binnenkort? Kan ik je de laatse ontwikkelingen laten zien, en resultaten 😉 Groet,
    Barend