NUwerk.nl werkt nu echt.

Gisteren werd bij Sanoma een zogenaamde sneakpreview gegeven van de nieuwe NUwerk.nl vacaturebank. Nu is de vacaturebank van NUwerk.nl niets extra’s op de markt van vacaturebanken en vacature-aggregators en het is dus de hoogste tijd voor iets nieuws. De nieuwe site/app/vacaturebank ziet er beter uit en zal meer gebruik gaan maken van de traffic die NU.nl genereert. Getnoticed/Twiglers bouwden de site en zijn met Randstad/Monsterboard de launching partners van Samoa.

Als eind oktober de nieuwe website live is verwacht ik dat een deel van de aggregatie markt in Nederland via NUwerk.nl zal verlopen en zal het zeker een alternatief voor Indeed zijn. Een paar bekende spelers zullen direct deelnemen aan het partner netwerk van NUwerk.nl en hun vacatures ook plaatsen op NUwerk.nl en zo gebruik maken van de traffic die dat genereert.

Naast de betere integratie met NU.nl  heeft NUwerk.nl een paar functionaliteiten die anders zijn en onderscheidend zijn. Met de hulp van Jobfeed van Textkernel worden vacatures ontdubbeld en wordt van iedere vacature op NUwerk.nl uitgezocht of deze ook op andere sites te vinden is. De alternatieven en bronnen van de vacature worden bij de vacature getoond.  De sollicitant heeft de keuze via welke site hij wil solliciteren. Zie het voorbeeld hieronder.

Op zich is het een prima functionaliteit en deze past hopelijk in de sollicitant-journey die wordt afgelegd maar de uitvoering is te kort door de bocht. In mijn optiek wordt hier te weinig rekening gehouden met de bezoekers en gebruikers van de app en website. Te veel is er gedacht in het kader van de partners : hoe genereert dit traffic naar hun sites en vacatures.  Wat moet de bezoeker met deze keuze zonder enige richting. Naja een tip maar waarom? Gaat de bezoeker op iedere link klikken? Alleen op de tips? Wat levert het op als je op zoek bent (latent of niet latent) naar werk?

Trivago die hotels op een rij zet en laat zien hoe deze allemaal te vinden zijn, laat zien hoe het anders kan.  Prijs en beoordelingen spelen een belangrijke rol waarom de bezoeker de keuze van hotels via Trivago laat gaan.  Nu snap ik dat de vergelijking met Trivago niet helemaal klopt maar NUwerk.nl die geen enkele reden geeft waarom de keuze moet worden gemaakt, is verwarrend voor de bezoeker. Maar vooral is het denk ik een gemiste kans om de gebruikers te binden aan NUwerk.nl.  Hoe NUwerk.nl de verschillende bronnen kan rangschikken en de bronnen met elkaar moet vergelijken is makkelijker gevraagd dan te beantwoorden. Echter zonder dit antwoord is het wachten voor NUwerk.nl op het moment dat Google for Jobs uitrolt in Nederland en aggregatie van vacatures obsolete maakt.

Geef een reactie

1 Comment
  • Gerrit van Heuvel
    says:

    Spijker op de kop slaan:
    “NUwerk.nl die geen enkele reden geeft waarom de keuze moet worden gemaakt, is verwarrend voor de bezoeker”
     
    En die ’tips’ zijn natuurlijk voor partners die het meest betalen.