The Battle of the Giants

De arbeidsmarkt bemiddeling krijgt steeds meer te maken met de ontwikkelingen op gebied van IT, Big Data en internet. RecruitmentMatters liep altijd voorop bij het volgen van deze ontwikkelingen.  Ondanks dat er minder wordt gepubliceerd op RecruitmentMatters (RM) zijn er de afgelopen zes maanden toch een aantal blogs verschenen waar Google absoluut een rol speelde.  “Google for Jobs” was zondermeer 1 van de belangrijkste nieuws onderwerpen van de afgelopen zomer binnen onze branche. Google is dan ook de eerste Giant die ik op het strijdtoneel introduceer. Maar er zijn er meer.

Het sector rapport van de ABN AMRO “Werving en selectie 3.0 en de invloed van digitalisering” verscheen in september 2017.  De impact van ICT op de verschillende segmenten binnen werving en selectie loopt als een rode draad door het rapport. Het onderstaande figuur komt uit dat rapport

Een scheiding in mensenwerk en ICT wordt getrokken. Interessanter vond ik dat in dit Rapport IBM Watson wordt genoemd. Een Giant die ten onrechte veel minder aandacht heeft gekregen en slechts door Marc een jaar geleden in de kantlijn werd genoemd. De tweede Giant bekijkt het strijdtoneel.

Het stilst is het rond de derde Giant: Microsoft.  Ja natuurlijk trilde onze wereld toen LinkedIn werd overgenomen. Maar verder bleef het redelijk stil. Toch is Microsoft de derde Giant en zeker niet de minste. Dirk Goossens gaf een jaar geleden als commentaarLinkedIn had niet echt een doel, alleen een methode, truly changing the way the world works. Microsoft had alleen een doel, geen methode. De samenwerking geeft Microsoft ratio en LinkedIn een ziel, wat blijkt uit het gecombineerde mission statement: Truly changing the way the world works by enabling people and businesses throughout the world to realize their full potential.”  Voorlopig blijven de LinkedIn gebruikers actief en blijkt de 26 miljard die Microsoft betaalde misschien wel een goede inzet op het strijdtoneel.

In de Battle zien we de ontwikkelingen van Google for Jobs op ons afkomen in Nederland, maar voorlopig blijft het spelen in de VS met Engelstalige voorbeelden. In mijn blog heb ik geprobeerd een paar harde en zachte problemen aan te kaarten die Google heeft bij het oversteken van de oceaan. IBM is er al en heeft met Textkernell een partner gevonden om de ontologische problemen tussen de talen op te lossen. Het AI gedeelte met termen als “Deep learning” en “Machine learning” waar AlphaGo van Google het spel “Go” wint en  IBM Watson  “Jeopardy” won worden ingezet op de Big Data. Google kiest nu voor Internet als zijn database en met de zoek algoritmes wordt deze dan als bron door Google genomen.  IBM probeert te partneren met grote bedrijven en zo de interne data als trainingspartner van de AI-machine te laten zijn. De algoritmes die IBM voorlopig gebruikt binnen de HR lijken op wat CruncHR met menselijke ervaring in hun algoritmes heeft gestopt. Wie de partner gaat worden in Nederland is nog maar de vraag. Voorlopig moet IBM het met de eigen interne bedrijfsdata doen. Google introduceert om het proces te ondersteunen een ATS “Hire”, IBM had al “Kenexa BrassRing” en met een API naar “Taleo” volgend jaar en later andere ATS’en zoals “SuccessFactors” hopen zij ook de workflow processen te ondersteunen.

Microsoft, de stille Giant heeft ook alles maar maakt minder herrie. Hun AI bestaat maar wint geen spellen. Wel proberen ze het te verstoppen in spelletjes, software, operatingsystems, mobile devices en alles waar Microsoft in kan (dat is veel).  Een ATS heeft Microsoft natuurlijk ook “Dynamics 365 for Talent” en Linkedin combineren blijkt dan niet erg lastig. En ieder probleem dat Google en IBM proberen op te lossen proberen ze ook ergens bij Microsoft op te lossen.  Soms lijken de problemen zelfs interessanter dan de oplossingen bij Microsoft. Zoals “Fairness in Machine Learning”, een probleem dat ook voor recruitment zal gelden

Microsoft is er en zal zeker net als IBM en Google zijn stempel op de arbeidsmarktbemiddeling zetten. Eén Giant hebben we niet genoemd, voornamelijk omdat we er altijd mee aan het praten zijn: “Facebook”.  Af en toe plagen ze en prikken ze, introduceren ze een mobiele applyknop op de bedrijfspagina’s bij vacatures in de VS en worden Cv pagina’s getest bij de huidige facebook profielen. Dan weer praat Facebook met Seedlink.  Ontwikkelingen zullen zich in een rap tempo blijven opvolgen. Dus tot slot reden te meer dat hierover op RM wordt geblogd.

 

Geef een reactie

3 Comments