- Recruitment Matters – Alles over online recruitment - http://recruitmentmatters.nl -

Randstad employee experience research paper

Forbes [1] heeft 2018 uitgeroepen tot het jaar van de employee experience. Ik heb daar geen mening over. Ik heb al enige tijd geen employee experience. Wel is het al mei, dus hoog tijd om te begrijpen wat het begrip inhoudt.

Gelukkig belicht Randstad in een research paper employerbranding en employeeexperience. Wees gerust, je kunt het gewoon lezen, met uitzondering van de voetnoten is het goed te verteren. De paper bevat leuke weetjes, voorbeelden en plaatjes. Jaha, wetenschappers, zo kan het dus ook; zonder tientallen pagina’s onbegrijpelijke taal en moeilijke formules en ingewikkelde afwegingen. Hier alvast een voorproefje.

 

[2]

 

Eerste snelle bevinding
Employee experience, begrijp ik alvast, draait niet om ervaren medewerkers. Het draait om het verpakken van metingen van ervaringen van medewerkers. Een niet altijd even subtiel verschil, waarover meer in de epiloog.

Tweede snelle bevinding
De paper is een employerbrandingbrandingoffensief. Opgewekt trekt Randstad van leer tegen de ongelofelijke onderschatting van employerbranding. En elke employerbrandingbrandingskundige kan de paper zelf downloaden om het informeel te peerreviewen. Zoals gezegd, het bevat leuke weetjes en is het prettig om te lezen. Een aanrader, dus, mits je zelf een korreltje zout toevoegt; want ik zie alvast drie stellingen waar wat smaak bij mag. Neem nou bijvoorbeeld hun prologe stelling:

 

Stelling 1. Door technologie is een sterk werkgeversmerk belangrijker dan ooit. Sterke, positieve merken zijn aantrekkelijker voor talent.

Belangrijker dan ooit? In het oude Egypte was een sterk werkgeversmerk ook niet onbelangrijk [3]. Zonder technologische nieuwlichterij wisten concurrerende werkgevers alleen al door sterke employerbranding aan competent personeel te komen.

Gewoon via mond op mond reclame. Dat mensen hoorden, dat als je voor de zoon van Hapoe ging werken, dat ie je dan bijvoorbeeld niet dood zou maken. En de zoon van Hapoe wist dan, bijvoorbeeld, weer, dat als genoeg werknemers vielen voor deze vorm van verleiding, dat ie zelf ook nog even niet zou eindigen als krokodillenvoer. Employerbranding is misschien dus wel het belangrijkste dat er bestaat, maar het is niet belangrijker dan ooit.

Steling 2. Met algoritmen alleen is er nog geen sprake van een match. Daar komt ook gevoel, inlevingsvermogen en empathie bij kijken. Iets wat computers nog onvoldoende beheersen.

Nog een korreltje zout Рof misschien wat hoop voor de mensheid Рzou ik toevoegen aan een uitspraak in het rapport, van Marjolein ten Hoonte, directeur arbeidsmarkt en MVO. Zij deelt haar visie op de arbeidsmarkt. Een buitengewoon verontrustende visie, tussen de regels, als je het mij vraagt. Computers beheersen empathie nog onvoldoende?

Lees ik dit goed? Voorziet de directeur maatschappelijk verantwoord ondernemen van Randstad een toekomst waarin algorithmen zelfstandig gaan matchen? Voorziet ze dat robots gevoel, inlevingsvermogen en empathie gaan beheersen?¬†Empathy is a one way street in human robot relationships, toch? We can love a robodog more than we love some flesh and blood – and hair – specimen. But robodog can’t love us back like Buster can.

Aan de andere kant, we willen toch toe naar een situatie waarin iemand met de juiste ambitie zelfstandig kan besluiten voor een grote organisatie aan de slag te gaan? Grote organisatie zijn toch groot genoeg om impliciete toestemming te organiseren voor organische werkrelaties op basis van eenzijdige empathie en gedeelde, geloofwaardige ambitie?

En on a technical note: een match, gedefinieerd als het administratieve moment waarop een werkgever werkgever wordt van een werknemer en een werknemer werknemer van een werkgever, is natuurlijk bij uitstek een strikt algoritmische kwestie. Maar laten we snel doorgaan naar de derde stelling.

[4]

 

3. Employee experience reikt veel verder dan werknemers- tevredenheid. Bedrijven die dit goed begrijpen en toepassen zijn de winnaars op de arbeidsmarkt.

Het laatste voorbeeld. Bedrijven die employee experience goed begrijpen zijn geen winnaars op de arbeidsmarkt, als ik het mag zeggen. Ze hebben wel wat beters te doen. De arbeidsmarkt is een plek waar je naartoe gaat als je je employeeexperience niet op orde hebt. Je gaat toch geen vis halen op de markt als de beste exemplaren zich en masse over je schutting werpen? Als jouw werknemers zich bij jou als een vis in het water voelen hoef jij niet met je hengeltje naar zee.

Epiloog
Oh ja, over het verschil tussen beleving en het meten van beleving; de zoon van Apoe vroeg eens een van zijn putters naar diens employeeexperience. De medewerker putte zich uit in dankbetuigingen, ondanks zijn kennelijk suboptimale werkomstandigheden. Hij was daarna uitgeput. Letterlijk. En figuurlijk. En lijfelijk. Een duidelijk voorbeeld van de invloed die een vragensteller kan hebben op een antwoord als het gaat om employeeexperience.