- Recruitment Matters – Alles over online recruitment - http://recruitmentmatters.nl -

CareerBuilder boldly goes where no job site has gone before

Logo CareerBuilder [1]De opkomst van Indeed, op aarde gekomen als vacature-aggregator, was voor een groot deel te danken aan de luiheid van de grote vacaturesites. En voordat de grote vacaturesites het goed en wel doorhadden, was Indeed zo dominant geworden op Google dat er geen weg meer terug was. Voortaan waren de grote vacaturesites voor hun traffic afhankelijk van Indeed. Waardoor Indeed uiteindelijk een unicorn werd, met een waarde van meer dan $ 1 miljard. Randstad hoefde voor de overname van Monster aanzienlijk minder te betalen. Voor een bedrijf dat ooit (in 2007) een beurswaarde van ruim $ 7 miljard had.

Maar dat alles kon Indeed slechts bereiken dankzij de op dat moment nog slapende reus, Google. In 2017 veranderde echter alles toen de reus met het Google for Jobs initiatief kwam. Een initiatief dat niets minder was dan de aangekondigde dood van Indeed. Maar in het spoor van Indeed leek het ook dat vacaturesites door Google op de korrel werden genomen. Het was dan ook verbazingwekkend om te zien dat CareerBuilder één van de launching partners van het Google initiatief was.

En die verbazing bereikte enkele dagen geleden een hoogtepunt, want dit zei CareerBuilder op 2 mei [2]:

CareerBuilder was one of the early testers of Google’s cloud-based machine learning solution (Google Cloud Job Discovery) on its main job site and is now fully migrating over to the solution. This means the search on www.careerbuilder.com is completely powered by Google Cloud Job Discovery

CareerBuilder maakt zich hiermee volledig afhankelijk van Google voor haar zoekfunctie. Met een product dat nu nog in private beta verkeert… CareerBuilder heeft al veel eerder haar vacatures vindbaar gemaakt voor Google for Jobs [3], wat in feite de volgende nagel in de doodskist van Indeed is. En tegelijkertijd CareerBuilder voor haar traffic afhankelijk maakt van Google. Terwijl Google zover ik weet een voorkeur heeft voor de site van de feitelijke werkgever als dezelfde vacature via meerdere bronnen binnenkomt. Nu worden vacatures nog niet overweldigend geïndexeerd volgens Google’s richtlijnen, maar als dat wel gebeurt kan het een negatieve impact hebben op de traffic naar CareerBuilder. En wat is dan een plan B?

CareerBuilder is de eerste grote vacaturesite die haar lot volledig in handen van Google legt. Het lijkt op een alles-of-niets keuze maar voor hetzelfde geld ligt er een (voor eenvoudige stervelingen) onzichtbaar masterplan aan ten grondslag. De toekomst zal het uitwijzen. Net als een antwoord op de vraag of meerdere vacaturesites het voorbeeld van CareerBuilder zullen volgen.

Wordt vervolgd

1 reactie (Openen | Sluiten)

1 reactie Aan "CareerBuilder boldly goes where no job site has gone before"

#1 Reacties Door Dirk Goossens Op 3 mei 2018 @ 18:51

Met de tips van Emma de Vries kan iedereen toch zijn eigen Google Jobs concurrent beginnen?
 
[4]

#2 Pingback Door Google for Jobs is nu vrijelijk beschikbaar | Recruitment innovatie | Recruitment Matters – Alles over online recruitment Op 4 juli 2018 @ 10:05

[…] En hier is de case van CareerBuilder, die dus volledig is overgegaan op de API van Google. […]