- Recruitment Matters – Alles over online recruitment - http://recruitmentmatters.nl -

Naar een nieuwe standaard voor het zoekresultaatscherm?

clip_image001 [1]Ruim twee jaar geleden schreef ik over de zoekresultaatpagina van werkgeversvergelijker / vacaturesite Glassdoor [2] naar aanleiding van een op dat moment interessante innovatie van de presentatie van zoekresultaten in combinatie met de gedetailleerde informatie van de geselecteerde vacature.

Fast forward twee jaar en de situatie in de VS is behoorlijk veranderd door de komst van Google for Jobs [3]. Waarbij het er op lijkt dat Google bij het ontwerp van haar nieuwe interface mogelijk zeer uitgebreid leentjebuur heeft gespeeld bij Glassdoor (een optie die me toentertijd niet is opgevallen). Overigens is Glassdoor één van de vroege partners van Google for Jobs

Dit is hoe Google for Jobs er tijdens lancering (medio 2017) uitzag:

Zoekresultaatscherm Google for Jobs 2017 [4]

Bepaald innovatief toch? Althans dat dacht ik.

Want dit is de Glassdoor zoekresultaatpagina van begin 2016:

Zoekresultaatscherm Glassdoor 2016 [5]

Dit is pas echt innovatief, en het lijkt de inspiratiebron te zijn geweest voor de Google for Jobs interface. Intelligent reuse van de zoekgigant? Wie weet.

Ondertussen heeft de interface van Glassdoor de nodige veranderingen ondergaan:

Zoekresultaatscherm Glassdoor 2018 [6]

Interessant om te zien dat de facet/filters boven het zoekresultaat zijn geplaatst, net zoals bij Google for Jobs. Een betere positionering dan in de kolom met de zoekresultaten. Interessant is ook de terugkeer van de zoekknop. En verder is de pagina aanzienlijk rustiger (witter) geworden dan bij de vorige versie. Maar in tegenstelling tot het enkele zoekveld van Google (for Jobs) blijft Glassdoor toch de Wat? en Waar?  zoekvelden hanteren.

Overigens interessant om te zien dat Randstad’s recente aanwinst Monster ook heeft gekozen voor deze configuratie:

Zoekresultaatscherm Monster 2018 [7]

Monster gaat zelfs verder dan Google for Jobs en Glassdoor, want de individuele facets / filters worden zelfs niet meer getoond; alleen de term Filter. En onder Filter zijn meerdere facets verstopt:

Zoekresultaatscherm Monster 2018, filters [8]

Wat is de kans dat deze filters nog gebruikt gaan worden? Inderdaad, zeer klein. En dat betekent dat Monster blijkbaar een zeer groot vertrouwen heeft in de juistheid van het zoekresultaat. Waarbij ik er overigens nog niet uit ben of Monster, net als CareerBuilder [9], gebruik maakt van de Cloud Job Discovery API van Google en daarmee dus de zoekfunctie van Google gebruikt.

Overigens geeft Monster zeer expliciet aan dat is gekozen om de UI aan te passen aan die van Google for Jobs:

image [10]

Deze slide komt van een in deze week gegeven webinar, gegeven door Monster UK. Onder punt 3 wordt melding gemaakt van de reden van de keuze om de UI aan te passen. Nederland is recent overgegaan op deze UI.

Even ter vergelijking, dit is de zoekresultaatpagina van Indeed; tegenwoordig de zus/broer van Glassdoor [11]:

Zoekresultaatscherm Indeed 2018 [12]

Er stijgt een sterke spruitjeslucht op uit deze pagina, vind je niet? Zou de vacature-aggregator leentjebuur gaan spelen bij haar nieuwe broertje/zusje? Ik ben benieuwd.

Dan is er natuurlijk de andere grote vacaturesite, CareerBuilder. En daar zien we de volgende zoekresultaatpagina:

image [13]

Weliswaar moderner dan Indeed, maar nog altijd een zeer hoog spruitjesgehalte. En deze spruitjeslucht is te ruiken bij het overgrote deel van de vacaturesites en sites van intermediairs. Maar is dat een probleem voor deze vacaturesites en intermediair sites? Eerlijk gezegd heb ik geen idee.

Slotopmerking

Enkele grote vacaturesites (Glassdoor, Monster) en Google for Jobs zetten mogelijk een nieuwe standaard voor de zoekresultaatpagina. Waarmee de vacaturedetailpagina komt te vervallen omdat de details van de vacature worden getoond naast het overzicht van de vacatures. Een interessante ontwikkeling. Maar voorlopig blijft het een kleine kop(?)groep met zeer veel volgers die nog volgens de ‘oude’ manier vacatures tonen; met een separate zoekresultaatpagina en vacaturedetailpagina. Is Google (lees: Glassdoor) de nieuwe standaard? De toekomst zal het leren.

2 reacties (Openen | Sluiten)

2 reacties Aan "Naar een nieuwe standaard voor het zoekresultaatscherm?"

#1 Reacties Door Edwin van de Bospoort Op 25 mei 2018 @ 22:09

Boeiend. In de UX-wereld (en vroegâh) noemen we dat een master-detail oplossing.
Je hebt m ook in je outlook bijvoorbeeld.
Maar wel interessant dat zoekresultaten zo getoond worden. Ik ga er eens mee pielen 🙂

#2 Reacties Door Marc Drees Op 27 mei 2018 @ 10:34

In Outlook is het een drie-koloms lay-out die ik me ook zou kunnen voorstellen voor de zoekresultaatpagina binnen online recruitment. In dat geval zou de linkerkolom bestaan uit de facets/filters, de middelste kolom uit het zoekresultaat en de rechterkolom uit de details van de ‘actieve’ vacature. Maar misschien wordt het dan allemaal te druk, verder lijken facets relatief weinig te worden gebruikt. Dus de twee-koloms lay-out is misschien wel de beste oplossing.

#3 Pingback Door Reviews maken van de vacaturemarkt een echte consumentenmarkt door Google Jobs | Algemeen | Recruitment Matters – Alles over online recruitment Op 1 juni 2018 @ 13:23

[…] als ik was met de nieuwe blog van Marc, ging ik met nieuw elan spelen met Google Jobs. Wat mij opviel was dat ik iets deed wat ik nog niet […]

#4 Pingback Door Ook Indeed springt (voor een deel) op de Google for Jobs bandwagon | Recruitment innovatie | Recruitment Matters – Alles over online recruitment Op 16 juni 2018 @ 18:04

[…] mei schreef ik over de ontluikende nieuwe standaard voor het zoeksresultaatscherm bij vacaturesites. En in deze blog posting stelde ik dat er een ferme spruitjeslucht opsteeg uit de […]