- Recruitment Matters – Alles over online recruitment - http://recruitmentmatters.nl -

Ook de stem van recruitment zal veranderen

Wie zal het zich nog herinneren over een jaar of tien, dat de telefoon [1] ging en iemand je onhandig vroeg of het niet eens tijd werd om van job te wisselen. Een gesprek dat afhankelijk van de kandidaat al snel een kwartiertje duurde. Niet dat er nu niet meer gebeld wordt, nee eerder dat het nog vaker gebeurt. Waarschijnlijk word je zo vaak gebeld door verschillende partijen dat je niet eens zelf de telefoon opneemt, maar de telefoon zelf het gesprek laat voeren.

Google heeft Google duplex [2] ontwikkeld, een Voice-assistent die (bijna) niet meer van echt is te onderscheiden. Met een hele rambam van kunstmatige intelligentie en algoritmes waar ik in geen honderd jaar blogjes over kan schrijven [3], kunnen we al snel niet meer met zekerheid zeggen of we gebeld worden door een mens of door een telefoon. Wie twijfelt: luister naar de voorbeelden [2].

Natuurlijk zal Google duplex eerst vertaald moeten worden naar andere talen. Voorlopig wordt het nog niet echt ingezet en natuurlijk zullen er mensen zijn die zich afvragen of het mag en of het eerlijk is en wellicht worden er regeltjes voor verzonnen. Maar dat het zal worden toegepast en dat het verder wordt doorontwikkeld is voor mij een zekerheid.

De zonnige kant is dat wat voor bedrijven en recruiters beschikbaar komt uiteindelijk ook voor de consument beschikbaar komt. Dus wie mij straks belt krijgt niet meer een voicemail, maar krijgt mij live aan de telefoon. Nou, live is een groot woord want misschien is het wel mijn Voice-assistent die op mijn onnavolgbare wijze de gesprekken voert. Nu nog een Mail-assistent die van die leuke mailtjes kan sturen voor mij.  Eigenlijk het beste is als alle communicatie voor mij wordt afgehandeld. Dan kan ik gaan zeilen en heb het eeuwige leven, niemand die het door heeft als ik er niet meer ben.

 

2 reacties (Openen | Sluiten)

2 reacties Aan "Ook de stem van recruitment zal veranderen"

#1 Reacties Door Dirk Goossens Op 25 mei 2018 @ 12:49

Daarom is het zo belangrijk dat AVG aandacht geeft aan geautomatiseerde beslissingen. Computers say no to minderheden more  often than to peers. Computer makes bias grow. So computer may help humans connect and put the price under the radar, but computer should not be granted decision power. Afgewezen door de computer? Resist!

#2 Reacties Door Herbert Prins Op 1 juni 2018 @ 13:03

@Dirk. In iedergval zal de wetgeving moeten worden aangepast. misschien niet de AVG. De discussie past beter bij  [4]