Ook LinkedIn heeft zich (zij het wat halfslachtig) bekeerd

De bekeerlingen volgen elkaar ondertussen in rap tempo op. Was het gisteren de beurt aan lokale vacaturesite Jobbird, vandaag is het wereldspeler LinkedIn die is overgestapt op de nieuwe user experience bij het zoeken naar vacatures; de gecombineerde zoekresultaat + vacaturedetail pagina:

Linkedin combi page

LinkedIn maakt deze overgang op haar eigen blog bekend, overigens zonder een woord te besteden aan bedenker Glassdoor of mainstream maker Google for Jobs. Toch wel  bijzonder. Op Internet hoef je blijkbaar niet aan bronvermelding te doen als het om user interface design of interaction design gaat. Het is een soort free for all.

LinkedIn heeft gekozen voor de 2-koloms lay-out, met het zoekresultaat in de smallere linkerkolom en de details van de geselecteerde vacature in de bredere rechterkolom. De facets zijn hierbij ‘verbannen’ naar de balk boven zoekresultaat en vacaturedetails. Dat levert ondertussen de volgende grote sites op voor één van de twee lay-out varianten:

  • 2-koloms lay-out: Glassdoor, Google for Jobs, Monster, LinkedIn
  • 3-koloms lay-out: Indeed

Dit zal ongetwijfeld de druk verhogen op partijen zoals CareerBuilder, StepStone, DHI om met een vergelijkbare interactie te komen. En wat te denken van grote intermediairs als Adecco, Randstad en Manpower? En dan moeten ook alle lokale vacaturesites volgen evenals de werken bij sites van werkgevers. En uiteindelijk is iedereen over op deze interactie en keert de rust weer.

Terug naar LinkedIn. Dit is wat het bedrijf zegt over haar nieuwe interface:

An Easier Way to Find the Right Job

If you’ve looked for a job on LinkedIn recently, you may have noticed that it looks a bit different. The days of opening multiple tabs and losing your place in your search are gone.

With the new LinkedIn Jobs search experience, you can scroll through jobs details, save the job that interests you, and see all the most important information – like company size, how many applicants there are, and who in your network can help – right at the top of the page, quickly giving you the context you need to decide if a job is the right fit for you.

Maar LinkedIn heeft toch nog een achterdeurtje ingebouwd in haar nieuwe Job search experience:

LinkedIn combi pagina met keuzemogelijkheid

En als je dan op Classic View klikt krijg je dit te zien:

Linkedin zoekresultaat pagina

De details van de aangeklikte vacature zijn verdwenen, ik heb weer alleen het zoekresultaat voor mijn neus.  En als ik dan op een vacature klik krijg ik dit te zien:

LinkedIn vacaturedetail pagina

Vreselijk. En eens te meer omdat ik niet eens door de vacatures van mijn zoekresultaat heen kan bladeren. Bijzonder magere user experience.

LinkedIn zou er goed aan doen om de Classic View heel snel te verwijderen. En daarmee de optie om te kiezen uit één van deze twee views. Daar wordt het scherm ook weer wat rustiger van. Alleen maar voordelen

Slotopmerking
De grootste spelers binnen online recruitment zijn allemaal overgestapt op de nieuwe standaard voor het zoeken naar vacatures. Waarbij ik gemakshalve ook Google for Jobs maar onder de grootste speler reken, hoewel di feitelijk ongetwijfeld nog niet het geval is. Maar het lijkt me slechts een kwestie van tijd voordat deze belofte wordt ingelost.

Met de overstap van de grootste spelers lijkt het dan ook een kwestie van tijd tot andere spelers zich tot deze nieuwe interactie gaan bekeren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *