Acquisitie wordt op prijs gesteld!

krant Geen beter forum dan RecruitmentMatters om een collectieve oproep te doen. Een oproep vanuit het hart, ingegeven door de wens om het imago van de twee groepen professionals waar ik dagelijks mee te maken heb op te poetsen: Sales en HR. Een oproep om negativisme tegen te gaan. ‘Business is fun’ en dat moeten we uitstralen.

Het is een oproep om die lelijke ‘Acquisitie n.a.v. deze advertentie wordt niet op prijs gesteld’in onder personeelsadvertenties weg te halen. Ik weet niet wie er ooit begonnen is om deze lelijke ‘aan de deur wordt niet gekocht’ bordjes op te hangen, maar hij of zij heeft wat mij betreft een heel fout voorbeeld gegeven.

Vorige maand nog was ik op bezoek bij een HR manager. Hij liet me trots zijn nieuwe recruitmentsite zien. Het arbeidsmarktimago van het bedrijf had een stevige impuls nodig, na een flinke reorganisatie in 2009. Ik complementeerde hem met de site, die er inderdaad flitsend uitzag en de kernwaarden van het bedrijf goed in beeld bracht.

‘Wat kan er, ondanks je complimenten, toch nog beter volgens jou?’ vroeg de HR Manager me en hij liet me, behalve de website, ook de uitingen zien, zowel voor print als online. En daar stond hij weer, die zin, als een eerste puist op het gezicht van een pubermeisje: ‘Acquisitie n.a.v. deze advertentie wordt niet op prijs gesteld’.

Ik wees hem op die zin. ‘Waarom stel jij acquisitie eigenlijk niet op prijs?’ vroeg ik.‘Weet je hoe vaak ik gebeld wordt door advertentieverkopers, wervingsbureaus, uitzenders, trainers en weet ik wat allemaal. Daar heb ik allemaal geen zin in’ was zijn antwoord.

We liepen nog eens door zijn website en ik wees hem op de kernwaarden van zijn bedrijf. Daar was een hele paragraaf gewijd aan ondernemerschap, pro-activiteit en durf. Ik vertelde hem dat ik zijn negatieve, lelijke zin niet bij zijn hernieuwde imago vond passen. Het feit dat hij verkopers niet zag zitten paste daar eigenlijk ook niet bij, vertelde hij me zelf, met een diepe frons boven zijn ogen. We hebben de zin aangepast: ‘Wilt u niet solliciteren, maar levert u iets, of doet u iets waarvan u op basis van deze advertentie denkt dat wij ermee geholpen zijn, laat het ons weten. We staan, zoals u op onze website kunt lezen, altijd open voor nieuwe ideeën’.

’Ik wordt net zo veel gebeld als voorheen’ kreeg ik een week later te horen. ‘maar de gesprekken zijn wel veel leuker en ik heb er een paar interessante contacten aan overgehouden’. Goed nieuws dus.

Bij deze dus de oproep aan alle HR mensen die dit lezen en dat zijn er hopelijk veel: Volg het voorbeeld van mijn relatie en laat zien dat u zakenmensen, of ze nou iets te bieden hebben dat voor u relevant is of niet, serieus neemt en haal die afschuwelijke zin uit uw advertentie!

Laat weten dat je die zin niet meer gaat gebruiken, verklaar je solidair onder ‘Reacties’.

Ondernemer en sinds 1997 actief in recruitment, blogt niet alleen over werving en selectie maar over alle zaken die hem opvallen in de arbeidsmarkt. Naast werving- en selectie in marketing en sales is hij ook actief in referral recruitment via social media, verzorgt hij salestrainingen en heeft hij literaire aspiraties

-->
Geef een reactie

17 Comments
  • p
    says:

    Al deze human resource jongens/vrouwtjes nemen zichzelf veel te serieus.
    Een deskundigheid claimen die onmogelijk valt aan te tonen is natuurlijk
    niet zo moeilijk.   Ze voegen werkelijk op geen enkele wijze waarde volle kennis toe.
    De enige uitdaging voor hun is om de ronkende advertentieteksten van 
    hun concurrenten overtreffen. 
    (vandaar dat dit soort recruiter bureautjes als als paddestoelen
    de grond uit schieten)
     
    Pieter Menten.

  • Henk Barendrecht
    says:

    De recruiter is momenteel de bloedzuiger van de arbeidsmarkt. Bedrijven worden bij elke advertentie voor een vacature bestookt met tientallen telefoontjes. Dankzij de genoemde volzin, is dit tegenwoordig strafbaar en kan een boete van tonnen opleveren. 
     
    De andere kant is de kandidaat. Die zoekt op banensites naar zijn nieuwe job. Helaas worden de eerste 30 pagina’s van de zoekresultaten bevolkt met W&S bureau’s. Allemaal verwijzen ze uiteindelijk naar dezelfde vacature. Helaas komt de kandidaat daar pas achter na enkele dagen van informatie trekken door de bloedzuiger.
     
    Ook worden veel kandidaten actief benaderd door de bloedzuigers. Als de kandidaat na een enthousiast gesprek ingaat op de recruiter, wordt de toon al snel anders. Dan wordt het vuur aan de schenen gelegd: heb je andere sollicitaties? Een als je huidige werkgever ineens een nieuw aanbod doet? Heb ik exclusiviteit? Ga je zeker JA zeggen als de baan wordt aangeboden? 
     
    Ik hoop van harte dat elke vacature op internet voortaan wordt afgesloten met:  “Aqcuisitie is ongewenst en verboden”
    Daarnaast hoop ik dat kandidaten hun profiel publiceren met de tekst “Recruiters NEE, Werkgevers JA”

  • Johan Langhout
    says:

    Verhaal met een glimlach en vol pret gelezen. Die pret eigenlijk vooral om de schrijfstijl. Chapeau! Het heeft me er nooit van weerhouden om te reageren op een advertentie met zo’n ‘slotzin’. Als ik telefonisch contact opneem dan doe ik dat omdat ik denk dat ik iets kan bieden waarmee we beiden, zowel het adverterende bedrijf als ik zelf, verder komen. Een puur zakelijk voorstel dus. En al heel gauw ontdek je of je iets met elkaar kunt. Dat kost niemand veel tijd of energie. Geen lang verhaal, maar een kort bondig voorstel. Het heeft mij business opgeleverd en ik blijf dat ook gewoon doen. En soms brengt het jou zelf niet direct iets, maar denk je even met de andere partij mee en lever je ‘gewoon’ een suggestie waar hij of zij iets aan heeft. Het kan ook zomaar eens een waardevolle uitbreiding van je eigen netwerk zijn.

    Groet,
    Johan Langhout   

  • Niels Jordens
    says:

    Grappig, heb ook al eens geblogd met dezelfde strekking. De “cowboys” hou je er toch niet mee tegen en de integere bureau’s die daadwerkelijk toegevoegde waarde zouden kunnen bieden….tja, wil je die niet eigenlijk wél spreken?

    Als (tevens) corporate recruiter ontvang ik graag telefoon en informatie. Vervolgens bepaal ik of er potentie in zit op basis van harde criteria (ik was niet van plan 25% fee te betalen!), dan wel stuur een aanbesteding uit (denk daar eens even over na collega’s: aanbesteding rondsturen, burea’s laten pitchen en op objectieve criteria i.c.m. een goed gevoel je suppliers uitkiezen….).

    Volgens mij is het als recruiter juist je taak om een optimale set van recruitmentinstrumenten en -aanbieders in te zetten. Stel je toch voor dat dat vervelende bureau dat je belt net wél de juiste kandidaat heeft voor die vacature. Bovendien wordt ik liever gebeld naar aanleiding van een vacature (ik heb dan namelijk een wervingsbehoefte, duh!), dan zomaar….

  • Peter
    says:

    Geniale gastblog dit. Omdat ik als jobboardbeheerder vaak achteraf het verzoek kreeg het bekende zinnetje alsnog onder de vacaturetekst te plaatsen, heb ik een tijd lang maar zelf gevraagd of toevoeging van het zinnetje gewenst was. Tot er een keer een partij kwam die vond dat het wel erg hypocriet zou zijn om dat toe te voegen, aangezien zij zelf de meeste business binnenhaalden met (koude) acquisitie. Dat vond ik zo ongelooflijk sympathiek en “so true’ dat ik er sindsdien mee opgehouden ben.

  • Chriz
    says:

    Juist de club die het meeste doet aan telefonische acquisitie geeft op haar vacatures de zin weer “acquisitie n.a.v. deze vacature vinden wij niet leuk”..tja wie er van leeft hoopt dat con-collega’s het niet doen..tja

  • Sandor
    says:

    @matthijs: als pro-actief betekend “we willen graag een keer sparren hoe onze talentpools die we als bureau opbouwen aansluiten bij jullie sourcingstrategie en tevens ons servicemodel afstemmen zodat deze optimaal aansluit bij jullie behoefte”dan ben ik het met je eens maar ben bang dat je dat niet bedoelt……..

  • Matthijs Visscher
    says:

    Mooi artikel! Door de beroemde zin krijgt de term ‘acquisitie’ een negatieve klank. Da’s jammer, want als je pro-actief contact met iemand opneemt, met de gedachte dat daar een win-win situatie uit kan rollen, dan is dat niet negatief, maar positief.

  • Sandor
    says:

    @michiel; tranentrekkend mooi verhaal toch blijven hersenloze belacties van bureaus die hun consultants beltargets opleggen zonder enige relevantie voor de corporate recruiter bijzonder irritant fenomeen. Bel je met een relevante boodschap dan is het iets anders (volgens mij hadden wij samen deze week nog zo’n moment… Als je als corporate recruiter weet dat je een vacature zelf gaat invullen dan zit je niet te wachten op een eindeloze stroom telefoontjes van bureaus die dat voor je willen doen. Respecteer je klant en blijf van je telefoon af als deze melding op website of vacaturetekst staat.

  • Michiel Cobben
    says:

    Marcus, thx.
    Andere Michiel, als je dienstverleners en de verkopers daarvan als lastigvallende mensen beschouwd, dan moet je de oproep misschien nog eens lezen? Mij valt op dat we in Nederland de mond vol hebben over ondernemingszin etc. maar deze zin, vaak onnadenkend, desondanks blijft staan. (in geen enkel ander land tref je het aan overigens) In het belang van zowel klanten als aanbieders, (die echt pas zaken gaan doen als ze er beide beter van worden), denk ik dat de zin geen functie heeft en slechts ontsierend werkt.