Laden

680 resultaten

Serieuze reacties op een willekeurige vacaturetekst



Herbert Prins stuitte recent op een willekeurig bedrijf. Laten we eens zien of een willekeurige vacature bij een willekeurig bedrijf in den vreemde een goede vacaturetekst bevat. Een goede vacaturetekst is duidelijk en bestaat uit de volgende onderdelen in de volgende volgorde:

  1. welk resultaat een werkgever wil
  2. wie die werkgever is
  3. hoe de werknemer het resultaat moet bereiken
  4. onder welke omstandigheden de werknemer het resultaat moet bereiken
  5. welke kennis hiervoor nodig is
  6. welke kunde hiervoor nodig is
  7. welke ervaring hiervoor nodig is
  8. welke tegenprestatie de werkgever geeft
  9. welk resultaat de werknemer in de toekomst mogelijk neer kan zetten
  10. hoe de kandidaat kan solliciteren

De willekeurige (onderstaand weergegeven) vacature scoort goed op deze punten. De inhoud van de functie komt duidelijk naar voren. Twee zaken vallen mij op en mogen wat mij betreft in Nederlandse vacatureteksten meer naar voren komen, namelijk de omstandigheden en het perspectief naar de toekomst.

De werkomstandigheden zijn deze:

WORKING CONDITIONS and PHYSICAL REQUIREMENTS:

  • Frequent walking and standing.
  • Frequent bending, stooping and kneeling to run check out station, stock merchandise and unload trucks.
  • Frequent handling of merchandise and equipment such as hand-held scanners pricing guns, box cutters, merchandise containers and carts, two-wheel dollies, and U-boats (six-wheel carts).
  • Frequent and proper lifting of up to 40 pounds; occasional lifting of up to 55 pounds.
  • Occasional climbing (using ladder).
  • Occasional driving/providing own transportation to make bank deposits, attend management meetings and to other Dollar General stores.
  • Fast-paced environment; moderate noise level.
  • Occasionally exposed to outside weather conditions.

(meer…)

Lees verder

Reviews maken van de vacaturemarkt een echte consumentenmarkt door Google Jobs



Gelukkig als ik was met de nieuwe blog van Marc, ging ik met nieuw elan spelen met Google Jobs. Wat mij opviel was dat ik iets deed wat ik nog niet eerder bij vacatures heb gedaan.  Ik las de reviews. Reviews van werkgevers hebben Nederland nooit echt goed bereikt in mijn optiek. Terwijl we verder alles graag reviewen en er niets gekocht of gehuurd kan worden online voor we de reviews hebben gelezen.

(meer…)

Lees verder

Vacature-aggregator Adzuna krijgt injectie van $10.7m van Smedvig Capital



Logotype AdzunaIk had verwacht dat vacature-aggregatoren na de lancering van Google for Jobs naarstig op zoek zouden zijn gegaan naar een pivot. Een beetje zoals Indeed, dat zichzelf (via moeder Recruit) een ontsnappingsroute lijkt te hebben gekocht met de overname van Glassdoor (“content is king”).

Maar de meeste vacature-aggregatoren zijn natuurlijk veel te armlastig om een slordige $1 miljard uit te geven voor een nieuwe toekomst. En dus dreigt die toekomst er voor vacature-aggregatoren bijzonder somber uit te zien. Of toch niet? Want bij Adzuna gaan de vlaggen uit.

(meer…)

Lees verder

Naar een nieuwe standaard voor het zoekresultaatscherm?



clip_image001Ruim twee jaar geleden schreef ik over de zoekresultaatpagina van werkgeversvergelijker / vacaturesite Glassdoor naar aanleiding van een op dat moment interessante innovatie van de presentatie van zoekresultaten in combinatie met de gedetailleerde informatie van de geselecteerde vacature.

Fast forward twee jaar en de situatie in de VS is behoorlijk veranderd door de komst van Google for Jobs. Waarbij het er op lijkt dat Google bij het ontwerp van haar nieuwe interface mogelijk zeer uitgebreid leentjebuur heeft gespeeld bij Glassdoor (een optie die me toentertijd niet is opgevallen). Overigens is Glassdoor één van de vroege partners van Google for Jobs

(meer…)

Lees verder

Ook de stem van recruitment zal veranderen



Wie zal het zich nog herinneren over een jaar of tien, dat de telefoon ging en iemand je onhandig vroeg of het niet eens tijd werd om van job te wisselen. Een gesprek dat afhankelijk van de kandidaat al snel een kwartiertje duurde. Niet dat er nu niet meer gebeld wordt, nee eerder dat het nog vaker gebeurt. Waarschijnlijk word je zo vaak gebeld door verschillende partijen dat je niet eens zelf de telefoon opneemt, maar de telefoon zelf het gesprek laat voeren.

Google heeft Google duplex ontwikkeld, een Voice-assistent die (bijna) niet meer van echt is te onderscheiden. Met een hele rambam van kunstmatige intelligentie en algoritmes waar ik in geen honderd jaar blogjes over kan schrijven, kunnen we al snel niet meer met zekerheid zeggen of we gebeld worden door een mens of door een telefoon. Wie twijfelt: luister naar de voorbeelden.

(meer…)

Lees verder

Hier enkele LinkedIn tips (geen geheim, maar slechts enkelen weten het):



INMAIL

Weet wat de kosten van het verzenden van een InMail zijn voor recruiters:
– €0, als jij antwoordt ( “Interested…”, “Maybe later…”, of “No thanks…” maakt niet uit)
– €10 per InMail kost als jij helemaal niet antwoordt.
Ontvang je dus een InMail over een functie die helemaal niet bij je past, of waaruit duidelijk te zien is dat de recruiter je profiel niet gelezen heeft, ANTWOORDT DAN HELEMAAL NIET, en laat het bericht gewoon in je ‘Messages’ staan, of zoek de knop ‘Delete conversation’.

INVITE

– Krijg je op LinkedIn een “Invite request”, denk dan aan de waarschuwingen van LinkedIn om geen Invites van onbekenden te accepteren!
– Het is volkomen normaal om LinkedIn invites te Rejecten, en ik zelf schroom niet om dit te doen, want als ik de persoon niet ken, en ik geen link kan vinden (werk/studie/prive) en er ook niks anders dan de standaard-“Invite text” staat, dan toont dit dat de persoon geen moeite erin gestoken heeft, en dat soort volk moet ik niet.
(meer…)

Lees verder

Recruit koopt Glassdoor



De honger van Recruit naar vacatureaggregatoren blijkt na de aanschaf van SimplyHired en Indeed niet gestild. Recruit legt twaalfhonderdmiljoen dollar neer voor Glassdoor. Evenveel als voor Indeed. Een mooi vooruitzicht voor honderden startups, als ze het volhouden. De aandeelhouders van Glassdoor hebben tien jaar op hun cash moeten wachten.

De acquisitie is onderdeel van het streven van Recruit om binnen anderhalf jaar wereldleider te zijn in HR technologie. Met Google op het toneel en Marc Drees’ voorspelling dat het hier gaat om een winner takes all spelletje is de inzet hoog. Riep iemand nog Microsoft en Linkedin en de economische grafiek? Facebook? Het gaat erom spannen. Welke jonge mastodont gaat ervandoor met de eindprijs? Welke eenhoorn verwerft technische controle over de toegevoegde waarde van de mensheid? Mijn hoop gaat uit naar Recruit. Nu de robots de mensheid begonnen zijn te vermalen tot consumptieve informatie, biedt Recruit tenminste nog palliatieve sedatie: Recruit Group helps people move forward, overcoming all kinds of negative emotions such as dissatisfaction, frustration, inconvenience, and concern. Misschien kunnen ze zich beter 幸せになる noemen dan Recruit.

Maar, excuseer, ik loop op de zaken vooruit. De brave new world laat nog even op zich wachten, als het aan Recruit ligt. Tot 2030 om precies te zijn:

 

Epiloog

Recruit presenteert zich als een force for the better.

Recruit Group’s management philosophy is to respond to the needs of society by creating new value, thereby contributing to a brighter and more fulfilling world in which all individuals can live life to the fullest. Management’s main objective is to take steps toward realizing this philosophy.

In een tijd waarin we gedwongen zoeken naar alternatieven voor Amerikanen spreekt zoiets natuurlijk aan. Responding to needs by creating value is altijd goed, daar kun je onmogelijk iets van vinden. Tenminste, als Recruit met haar respons andere first responders niet voor de voeten loopt. Tsja, het blijft lastig. Een vacature bovenaan zetten als een werkgever meer betaalt is meer in het belang van Recruit dan van society. Classifieds and society are not an easy match.

CareerBuilder boldly goes where no job site has gone before



Logo CareerBuilderDe opkomst van Indeed, op aarde gekomen als vacature-aggregator, was voor een groot deel te danken aan de luiheid van de grote vacaturesites. En voordat de grote vacaturesites het goed en wel doorhadden, was Indeed zo dominant geworden op Google dat er geen weg meer terug was. Voortaan waren de grote vacaturesites voor hun traffic afhankelijk van Indeed. Waardoor Indeed uiteindelijk een unicorn werd, met een waarde van meer dan $ 1 miljard. Randstad hoefde voor de overname van Monster aanzienlijk minder te betalen. Voor een bedrijf dat ooit (in 2007) een beurswaarde van ruim $ 7 miljard had.

(meer…)

Lees verder