Laden

10 resultaten

Het algoritme is onze lieve heer: Big data en meer



De mens heeft duizenden jaren zijn vertrouwen in god gelegd. harariGod was de autoriteit voor alles. Vanaf de verlichting is de autoriteit verschoven naar de mensen. De menselijke maat is door ons een paar honderd jaar omarmd. Toch heeft de menselijke maat die door de humanisten op de Griekse klassieke leest van Protagoras gebaseerd de langste tijd gehad volgens Yuval Noah Harari. Yuval Noah Harari is de nieuwe ster aan het firmament van de moderne geschiedschrijving. Zijn boek “Homo Deus: A Brief History of Tomorrow” verovert de wereld.

Harari laat zien dat algoritmes steeds bepalender worden in onze levens en steeds vaker de autoriteit zijn waarop wij ons baseren. Het adagium dat we zeiden: “vertrouw op jezelf, doe wat goed voelt,” wordt steeds vaker vervangen door algoritmes die we niet begrijpen en datastromen die te groot voor ons zijn om er gevoel bij te hebben. Big data naar big brother of zoals Harari dat fenomeen noemt: Dataism. (meer…)

Lees verder

Inhuur en recruitment een gezamenlijke aanpak?



clip_image002[6]Afgelopen week mocht ik de jaarlijkse meeting van Netive in het oude stadhuis van Gouda en in de Sint-Janskerk bijwonen . Prachtige locaties en een dag lang over VMS/MSP ontwikkelingen horen en praten: wat wil een consultant als ik nog meer. Het was zonder meer een leerzame en aangename dag waar de laatste nieuwtjes konden worden vernomen. Inhuur speelt steeds vaker een belangrijke rol in het succes van een onderneming en krijgt dan ook steeds meer en vaker professionele aandacht. Een aantal thema’s die ik langs hoorde komen wil ik in dit blog benoemen en beschrijven. Maar de gedachte dat inhuur en recruitment om een gezamenlijke aanpak vraagt is de essentie van dit blog.


(meer…)

Lees verder

Big Data recruitment past in de calvinistische gedachte van predestinatie



clip_image002[4]Recruitment en Big Data is een combinatie die we steeds vaker zien. Een onderwerp waar ik graag over blog. De geautomatiseerde recuiter die de concurrentie aangaat met de menselijke recruiter die de mensenkennis en proceskennis tegenover de analyse van data zet. Deze weken las ik twee opmerkelijke nieuwsitems op dit vlak. Ik begin met het blogje/berichtje dat Connexys in omloop bracht. Waarschijnlijk een vervroegde 1 april grap waarin zij zeggen via DNA sollicitanten geautomatiseerd te kunnen beoordelen. Niet dat ik er aan twijfel dat er een hoop zal kunnen worden vastgesteld op basis van DNA. Maar dat een touch-screen DNA doorgeeft, nee dat geloof ik niet.

(meer…)

Lees verder

Meten is weten als je weet wat je meet



HR en cijfertjes zijn soms een moeilijke combinatie. Cijfertjes zijn in een organisatie meestal het domein van financiële afdelingen en natuurlijk van IT. Gelukkig voor HR zijn cijfertjes in organisaties niet alles en is er ook gezond verstand nodig. Zoals Marc ons vaak laat zien vallen er alleen uit aantallen vacatures en werkzoekenden al heel veel verschillende conclusies te trekken. Maar uiteindelijk als we na veel twijfelen ons onderbuikgevoel loslaten en we ons willen verschuilen achter het adagium “meten is weten”, worden we gevangen door een ander monster. Het monster “weten we nu wat we meten” en “weten we wat de cijfertjes betekenen”.

Alleen al de zekerheid die wij denken te vinden in cijfertjes is voor de beste cijfergoeroe soms een moeras van vragen waarin je kan wegzakken. Of wij het nu over klimaat, peilingen of de economie hebben, cijfertjes zijn soms verwarrend. Tyler Vigen heeft laten zien dat als je maar lang genoeg zoekt vind je correlatie tussen de meest vreemde zaken en zodra je een correlatie ziet ga je logische verklaringen zoeken in plaats van dat je gelooft dat het gewoon toeval is. Hier een mooi voorbeeld van Tyler.

clip_image002

Je vraagt je toch af wat voor invloed consumptie van margarine heeft op scheidingen, of zou het andersom zijn: door een scheiding ga je vanzelf meer eten waardoor je meer margarine gaat gebruiken. Allemaal flauwekul, een “ Spurious Correlation”. HR heeft al, naast het begrijpen van de cijfertjes en het niet laten verleiden door de valse boodschappen van cijfertjes, moeite met wat en hoe moeten we nu weten wat we moeten meten.

Het vaststellen van wat menselijk kapitaal is, lastig en hoe we er naar gaan kijken bepaalt al vaak wat we gaan meten. Het volgende plaatje is van Row Henson van Oracle om duidelijk te maken wat we willen meten als we het over menselijk kapitaal hebben.

clip_image002[4]

Helaas, in de praktijk zal HR meer weten over wat de kosten zijn omdat dit wel cijfertjes zijn die worden gemeten.

Vorige maand liet Randstad ons weten dat zij geïnvesteerd hebben in Crunchr. Crunchr is een bedrijf dat laat zien wat HR kan en moet meten en weten. Logisch dat een HR speler investeert in een bedrijf dat cijfertjes kan laten spreken. Want als HR iets nodig heeft is het sprekende cijfertjes. Daarom heb ik twee weken geleden gevraagd of ik een demo kon krijgen. Dirk Jonker van Crunchr was zo vriendelijk een paar uur in mij te investeren. En ja, prachtige plaatjes die HR op basis van beschikbare data met een beetje hulp naar boven kan toveren. Dirk weet wat de cijfertjes betekenen en wat HR moet weten en als hij achter de knoppen zit begrijpt iedere HR professional wat hij moet weten en meten. Zelfs als bij het recruitment proces een mooi tooltje en plaatje als deze worden gebruikt, zit hier een wereld van data en weten wat je meet achter.

clip_image002

Het tooltje helpt de HR professional bij het vaststellen welke variabelen er nodig zijn bij een profiel en rekent de consequenties voor een organisatie door. HR zou bijna Big data gaan verzamelen om aan resource planning te gaan doen. Voorlopig maar de juiste data gaan ontsluiten zodat het menselijk kapitaal in beeld komt.

Big Data voer voor Big Brother



clip_image002In de “Staffingindustry” las ik een artikeltje over de zogenaamde J-Index™ van het bedrijf Joberate. Joberate zegt real-time inzicht te hebben op het zoekgedrag van personeel naar een andere baan wereldwijd. Zij doen dat door data die zij laten verzamelen op internet. Op basis van informatie over gedrag op de sociale netwerken kunnen ze aangeven of iemand op zoek is naar een baan.

De J-Index geeft een index van de zogenaamde top 100 bedrijven volgens het blad de Fortune. De index zet de bedrijven in volgorde van bedrijven waar het personeel het minst of het meest van baan wil veranderen.

(meer…)

Lees verder

Rekenen met Linkedin geen Big Data maar small data



Big Data of small dataBig data blijft steeds vaker een onderwerp op de agenda van HR. Ondanks mijn sceptische houding over de toegevoegde waarde (zie mijn blog “Big Data en recruitment voorlopig Big Nonsense”) krijg ik steeds vaker vragen over dit onderwerp. Ook hoor ik steeds vaker over experimenten waarbij men met behulp van data probeert voorspellingen te doen. Het voorspellen van loopbaanpaden is één zo’n experiment. Monsterboard probeerde dit een aantal jaar geleden. Bij Ikki hebben we het geprobeerd. Data, niet perse big data werd gebruikt. Maar vaak werd wel op basis van historische data een voorspelling gemaakt.

In dit blog zal ik niet ingaan op aannames, methodes, systemen en technieken die er nodig zijn om voorspellingen te kunnen doen. Ik wil ingaan op de enorme onzekerheid die schuilt in het afhankelijk zijn van cijfers die men niet kan controleren.

(meer…)

Lees verder

Big Data en recruitment voorlopig Big Nonsense



kristallenbolSoms vind ik het vervelend om behept te zijn met het lezen van het nieuws en blogs over ontwikkelingen op gebied van reruitment. Toevallig of niet las ik de laatste weken een aantal artikelen over de combinatie van recruitment en Big Data. Normaal zou dat vrolijk moeten stemmen, twee onderwerpen waar ik graag over lees. Echter nu irriteerde het mij. De gemakkelijkheid waarmee in de blogs aangenomen wordt dat het gebruik van big data in recruitment belangrijk is. Voor wie er toch wat blogs over wil lezen, google maar op Big Data en recruitment.

Big Data, het gebruik van veel verschillende en diverse databronnen, die door deze snel te ontsluiten, te combineren en statistisch te analyseren, zouden moeten leiden tot een andere manier van recruiten. Op het eerste gezicht klinkt het wel logisch, de recruiter achter zijn scherm en de computer zegt de recruiter na een paar luttele seconden wie er wordt aangenomen. Nog beter, de recruiter is volledig obsoleet.

(meer…)

Lees verder

Recruiters matchen niet



Al eerder schreef ik iets over matchen en hoewel ik er veel voordeel in zie, heb ik nog maar heel weinig ervaren dat er echt gematched wordt. Maar recent kwam ik twee voorbeelden tegen die uitgaan van het belang van matchen. En deze twee voorbeelden wil ik graag de aandacht geven die ze verdienen, hoewel ik denk dat beiden een belangrijk punt vergeten: recruiters matchen niet. 

Het eerst voorbeeld betreft het project EDUWORKS, dat onderzoek gaat doen naar het matchingsproces in de arbeidsmarkt:.

EDUWORKS

Een redelijk technisch plaatje maar voor mij.duidelijk dat de eigenschappen van mensen, de eigenschappen van werk en de eventuele opleidingsmogelijkheden met elkaar worden gematched. De uitkomsten worden vervolgens op verschillende niveaus gebruikt. Ik ben erg benieuwd naar wat daar uit gaat komen en ik hoop dat het nieuwe inzichten oplevert. Maar het neemt niet weg dat de huidige inzichten op dit moment niet gebruikt worden.

(meer…)