Groot, groter, grootst

Wie is het grootst: Google of Yahoo!?
Vorig jaar  augustus ontspon zich een interessante discussie op Internet over wie zich de grootste zoekmachine mocht noemen; Google of Yahoo!. Het begon met een artikel op Yahoo’s weblog waar Yahoo! aangaf ongeveer 20 miljard webpagina’s geïndexeerd te hebben, aanzienlijk meer dan Google (ongeveer 9 miljard). Google trok het aantal van Yahoo! in twijfel, maar vanaf september 2005 toont Google het aantal geïndexeerde pagina’s niet langer op haar homepage…

The numbers game is over
Hoewel een strijd tussen twee Internet giganten altijd interessant is, lijkt dit een beetje op een ‘de mijne is groter dan de jouwe’  verhaal zonder het voordeel van grootte in de discussie te betrekken. Tenslotte is indexering van webpagina’s slechts een middel tot het doel:  hoe kan ik voor mij relevante informatie op Internet vinden, snel en simpel?

 

Natuurlijk is het daarbij van belang dat zoveel mogelijk webpagina’s beschikbaar zijn in een zoekmachine. Maar minstens zo belangrijk is de relevantie van de zoekresultaten; laat de zoekmachine mij die resultaten zien waar ik wat aan heb?

En hoe zit het bij vacaturesites?
Van zoekmachines naar online recruitment is een kleine stap; tenslotte zijn de huidige vacaturesites in essentie zoekmachines voor een specifiek segment; de arbeidsmarkt. En waar de grote zoekmachines zich in toenemende mate realiseren dat gebruikers slechts geïnteresseerd zijn in relevantie, lijken vacaturesites nog altijd bezig met het fenomeen “de mijne is groter dan de jouwe”  zoals een korter check laat zien(stand op 20 oktober september om 9:47 uur):

clip_image002

Wat heb ik daar nou aan, als banenzoeker?
Met uitzondering van Werk.nl lijken vacaturesites mij te willen imponeren met het aantal vacatures door het gebruik van kleurige, vette letters en/of cijfers.
Maar wat heb ik aan al die aandacht voor het aantal vacatures? Is het een garantie op een relevant resultaat als ik een zoekopdracht doe? Het eerlijke antwoord op deze vraag is: Nee. En dat heeft twee belangrijke oorzaken:

  1. Niet alle vacatures zijn op één plaats te vinden.
    In tegenstelling tot zoekmachines zijn vacaturesites voor content  (= vacatures) afhankelijk van (betalende) klanten; oftewel bedrijven die op zoek zijn naar personeel. En omdat lang niet alle klanten al hun vacatures op alle vacaturesites plaatsen, ben ik feitelijk verplicht om alle sites af te lopen om alle banen te kunnen zien.
  2. De kwaliteit van de zoekresultaten is onduidelijk.
    Ik heb als banenzoeker geen idee of mijn zoekopdracht alle relevante banen toont. Dit is een vrij complex onderwerp en belangrijk genoeg om uitgebreid bij stil te staan. Ik wil daarom in volgende blog entries  aandacht besteden aan de kwaliteit van de zoekstrategie van de grote vacaturesites.

Dient groot, groter, grootst mijn belang, als banenzoeker? Slechts voor een deel. Het is natuurlijk belangrijk uit zoveel mogelijk vacatures te kunnen kiezen. Maar nog veel belangrijker is dat ik uit al die vacatures de juiste weet te vinden, de vacature(s) die voor mij interessant zijn. De komende blog entries laten zien hoe goed dat werkt bij de verschillende sites.

Stay tuned.

Geef een reactie