Social graph: Introductie

Het ‘begrip’ Social Graph buzzt in de blogosfeer. Recent heb ik in de wekelijkse leesmap een aantal artikelen vermeld die dit onderwerp behandelen. Maar onder de term Social Graph heb ik er tot op heden weinig aandacht aan besteed. Ten onrechte, denk ik. Daarom vandaag een uitgebreide entry over dit onderwerp

Gebruikersrollen op het Internet
Forrester heeft een praktische rolverdeling gemaakt van online prosumers, op basis van de mate van participatie aan online activiteiten. Om mezelf als voorbeeld te nemen; ik vertegenwoordig iedere rol van Forrester, met uitzondering van die van de Inactives:

  • Ik ben een Creator, want ik publiceer blogs.
  • Ik ben een Critic, want ik reageer op blogs, beantwoord vragen, maak reviews en ratings, etc.
  • Ik ben een Collector, want ik gebruik RSS feeds, tag Web pagina’s.
  • Ik ben een Joiner, want ik ben geabonneerd om meerdere social networking sites.
  • En ik ben een Spectator, want ik lees blogs, kijk video’s en luister naar podcasts.

Als ik dat zo zie vraag ik me bijna af hoe ik uberhaupt nog tijd heb om ‘echt werk’ te doen…

Als Creator, Critic en Joiner maak ik content: user-generated content. En dat is precies waar het bij de Social Graph om gaat. In dit verband gaat het overigens uitsluitend om de content die ik op social networking sites achterlaat.

Sociale netwerken
Dus eerst eens: wat is een social network nou eigenlijk? Wikipedia zegt er het volgende over:

A social network service focuses on the building and verifying of online social networks for communities of people who share interests and activities, or who are interested in exploring the interests and activities of others, and which necessitates the use of software.

Most social network services are primarily web based and provide a collection of various ways for users to interact, such as chat, messaging, email, video, voice chat, file sharing, blogging, discussion groups, and so on.

The main types of social networking services are those which contain directories of some categories (such as former classmates), means to connect with friends (usually with self-description pages), and recommender systems linked to trust.

Dit zijn dus sites als Facebook, MySpaceLinkedin, Xing en Hyves, om er een paar te noemen.

Problemen met sociale netwerken
En daar ligt meteen het probleem. Wat voor probleem dan? Twee voorbeelden:

  • Dave Mendoza is blogger. En hij verzameld relaties. Zwakke relaties, maar toch. Op dit moment heeft hij meer dan 10.000 relaties in Linkedin.
  • An de Jonghe is blogger. En zij verzameld social network sites. Op dit moment is zij lid van 90 sociale netwerken.

Geen zorg, Dave en An zijn niet gek. Zij doen dit vanuit een professionele interesse. En voor mijn dienen ze als extreme illustratie van het probleem wat de Social Graph op zou willen lossen: walled gardens.

Stel je eens voor als Dave zou willen verhuizen van Linkedin naar Xing. Linkedin noch Xing bieden hiervoor een mogelijkheid. Dit zou betekenen dat Dave die meer dan 10.000 relaties opnieuw zou moeten gaan uitnodigen via Xing (nog even los van alle andere content die Dave op Linkedin heeft opgebouwd)! En misschien willen de relaties van Dave wel helemaal geen gebruik maken van Xing. Dave zit vast aan Linkedin als hij zijn meer dan 10.000 relaties wil behouden. Linkedin is een walled garden. En Xing trouwens ook. En vrijwel alle andere social networking sites.

Stel dat An het zat is op 90 netwerken haar profiel bij te werken en haar relaties te onderhouden. Ze wil 89 netwerken afstoten. Dit zou betekenen dat ze al haar relaties van die 90 netwerken moet gaan uitnodigen via die ene site die ze wil overhouden. Veel succes. Net als bij Dave is het een onmogelijke opgave. Omdat al haar social networking sites walled gardens zijn.

Hoewel ik met mijn aantal relaties en aantal sociale netwerken in het niet val bij Dave en An heb ik al grote moeite (en weerzin) om op verschillende plaatsen mijn profiel te onderhouden. Op 9 juni verzuchtte ik daarom al: Wat zou het leven mooi zijn als ik één locatie heb waar ik mijn electronische identiteit kan beheren.

De oplossing?
Deze voorbeelden tonen aan dat de user-generated content van Dave en An eigenlijk niet hun content is, maar de content van de social networking sites. En dat is niet de bedoeling.

De Social Graph is de representatie van onze relaties (zakelijke, persoonlijke en familie relaties). En die representatie is van ons, niet van een social networking site. Om de Social Graph te kunnen realiseren hebben we dus een situatie nodig waarbij onze content, van meerdere social networking sites, op de een of andere manier gecombineerd kunnen worden. Zodat ik, als gebruiker, een volledig beeld heb. En dus niet naar site A voor activiteit x en naar site B voor activiteit y, enz.

Overigens zou ik nog verder willen gaan. Al mijn user-generated content wil ik onder mij houden. En niet alleen wat ik op social networking sites achterlaat.
Op dit moment heb ik uitsluitend controle over de blogs die ik schrijf. De rest wordt geexploiteerd door anderen. Inclusief de CV’s die ik achterlaat… En dat moet veranderen.

Laat een reactie achter op Marc Drees Reactie annuleren

3 Comments
  • Marc Drees
    says:

    Identity 2.0 is een deel van de Social Graph en feitelijk (wat mij betreft) een voorwaarde. Maar er is meer voor nodig dan een identiteit om ervoor te zorgen dat jouw gegevens ‘portable’ zijn.

    Overigens is het een goede zaak dat lezers niet automatisch meegaan als de schrijver verhuist, tenslotte zijn de lezers weer geen eigendom van de schrijver!

    Hoewel ik deze lezers natuurlijk allemaal graag zou verwelkomen op RecruitmentMatters blijft het natuurlijk een zaak van de Spectator/Critic waar hij/zij deze activiteiten wenst te verrichten.

  • Bas van de Haterd
    says:

    Open Social kan (nadruk: kan) hier natuurlijk straks verandering in brengen. Mocht het ooit goed geïmplementeerd worden. Overigens is ook Dick Hardt hier al jaren mee bezig, met identity 2.0 zoals hij dat noemt. Een vorm waarbij je je identiteit op één plek beheert en daarmee ook je reputatie.

    Want het gaat verder. Je kan je ebay reputatie niet meenemen, terwijl het feit dat je een betrouwbare verkoper bent misschien wel heel belangrijk is. Je kan je world of warcraft level niet meenemen naar een andere game, wat voor gamers een overstap maken vaak heel lastig maakt. Want jaren investeren in een reputatie die je achter je laat is lastig.

    Ik heb recentelijk HRlog verwisseld voor dit blog, maar veel van de HRlog lezers zijn nog niet mee. Ik geloof dat daar minder een ‘lock in’ zit dan in b.v. social networking sites op dit moment, maar verandering zal komen.

    Zoals Dick Hardt zegt: simple & open always wins.