We think

Vannavond bij het VIP diner van Marketing 3 een inspirerende presentatie gehad van Charles Leadbeater. De man die zeer veel spreekt over ‘wikinomics’ en de kracht van de massa samenwerking. Hij adviseert hier o.a. Tony Blair over, maar ook b.v. de stad Shanghai. Hij gelooft, net als mij, dat er een sociale verandering op gang komt waarvan we nog niet kunnen inzien wat er gebeurt, maar dat hij gebeurt staat buiten kijf. De massa samenwerking zie je in alle facetten van de markt nu terug. Kijk alleen al naar de demonstraties deze weken van de scholieren, die door snelle media bij elkaar komen en weer net zo snel uit elkaar zijn.

De impact is gigantisch. Leuk detail vond ik dat hij stelde dat China daar een enorme remmende werking zal krijgen van het communistische stelsel. Dit zal een emense rem geven op het creatieve vermogen, of een omslag naar een democratie. Ik ben benieuwd welke van de twee, maar als je z’n statement vrij vertaald moeten we hopen dat ze nog lang communistisch blijven.

Hoe ga je er nu echter met bedrijven mee om? Hoeveel openheid ben je bereid te geven? Hoeveel werk je samen met je klanten? Hoe krijg je het voor elkaar dat mensen gratis werk voor je doen?

Want dat laatste is wel heel bijzonder. In de zaal zat iemand die via Marktplaats zijn carport en garage had verkocht voor 250 euro. De mensen kwamen, braken hem af en namen hem mee. Als hij iemand had moeten inhuren om de boel te slopen was hij duizenden euro’s kwijt geweest. Deze mensen betaalde hem nu om het werk te doen.

Ook bedrijven kunnen gebruik maken van heel veel werk dat men met liefde en plezier doet. Lego laat veel van zijn nieuwe collectie ontwikkelen door fans. Men biedt ze de toold en ze hebben nu meer en betere (beter verkopende) producten, met minder developers. Ook game fabrikanten doen dit, door hun fans de tools te bieden om nieuwe levels te maken. En bedenk, als slechts 1% van je klanten dit doet (wat gemiddelde marktcijfers zijn) en je hebt 1.000.000 klanten (wat niet heel veel is voor games, World of Warcraft heeft er bijvoorbeeld 13.000.000) heb je dus een gratis R&D afdeling van 10.000 mensen.

Maar ook in de fysieke wereld… de mountainbike is ooit ontwikkeld door mensen die de racefiets en de omafiets samenvoegde om off road te gaan. 10 jaar later stapte pas de eerste fabrikant erin, nu zijn mountainbikes goed voor 60% van de omzet van fietsen in de USA, een markt van 50 miljard dollar!

Een interessant HR vraagstuk is dus misschien wel: moeten we mensen zoeken en aannemen, of kunnen we geen gebruik maken van onze klanten en fans om veel werk voor ons te doen. Eng misschien, heel eng, maar wel de weg van de toekomst!

Geef een reactie