Judge, Jury, and Executioner?

Google is al geruime tijd een 1.000 pound gorilla. Niet bepaald een beest waar je ruzie mee wil. Terughoudendheid is het credo, anders wordt je uit de groep gestoten. En op het Internet betekent dat onzichtbaarheid. Geen fijn vooruitzicht.

Maar nu lijkt het erop dat Google zijn macht op een wel heel bijzondere manier heeft laten gelden: door de Pagerank van met PayPerPost geaffilieerde bloggers te resetten (lees: op “0” zetten)!

In mijn ogen biedt PayPerPost een onfatsoenlijke service. Ze brengen adverteerders en bloggers bij elkaar op een soort marktplaats. Adverteerders bieden vergoedingen aan bloggers die positief over hun producten willen bloggen. Bloggers kunnen hierop inschrijven. Verkapte reclame onder de noemer blogging. De nachtmerrie van de Cluetrain Manifesto. Maar niet illegaal, en niet verboden.

Hoewel een groot deel van de blogging community ongetwijfeld over elkaar heen zal rollen om te verklaren dat hij/zij objectief en eerlijk blogt, is dat weinig oprecht. Of het gevolg van gebrekkig zelfbeeld.

Ik ga er vanuit dat ik zo objectief mogelijk verslag doe van de dingen die mij ten aanzien van online recruitment opvallen. Maar de onderwerpen en de invalshoek die ik kies, worden beinvloed door mijn ervaringen, voorkeuren en irritaties. Waar ik over schrijf, of kies niet over te schrijven, wordt door dezelfde invloeden bepaald. Mijn bril is gekleurd, net als die van ieder ander.

PayPerPost kiest ervoor de kleur van de bril niet te tonen terwijl in hun geval de bloggers een zeer duidelijk gekleurde bril dragen. Maar is dat voldoende reden voor Google om de PageRank van deze bloggers tot “0” te reduceren?

In het land van Bush lijkt Google dezelfde arrogantie ten toon te gaan spreiden. Niet een ontwikkeling waar we op zitten te wachten.

En kunnen gedupeerden hun recht halen? Nee. Want op Internet is Google de baas: Judge, Jury, and Executioner. Hmmm, is dit vooruitgang?

Laat een antwoord achter aan Bas van de Haterd Reactie annuleren

3 Comments
  • Michel Rijnders
    says:

    Het is in mijn ogen ook een meer technisch verhaal. Google vindt het prima als jij betaalde artikelen plaatst. Waar Google strijdt tegen voert omdat het de resultaten commercieel beinvloedt is het plaatsen van betaalde links Gogle baseert de resulaten op linkpopulariteit en wil dat ‘spontaan’ houden en niet betaald te beinvloeden. Google is daarin duidelijk geweest over Pay Per post: het mag allemaal, maar plaats een ‘nofollow’ tag waardoor het geen invloed op de Google resultaten heeft. Nu straffen ze de onwil daarvoor af door een pagerank van 0 te geven. Niet zo slecht lijkt mij, want de kritiek kwam juist meer en meer dat Google allesoverheersend is, maar de hoogste bieder hoog kon komen te staan.

    En ja pagerank maakt wel degelijk iets uit.

  • admin
    says:

    Dit zijn bloggers die zich met PayPerPost associeren en zonder vermelding en in opdracht positief bloggen over producten/diensten van derden. Naar mijn idee geen fijn initiatief!

    En betreffende bloggers gaan redelijk uit hun dak in verband met het verlies van hun PageRank, dus mogelijk dat PageRank toch wel iets uitmaakt…

  • Bas van de Haterd
    says:

    Tja, ik kan zo’n initiatief toch enkel steunen. Er is niets mis met advertorials, maar je moet dat wel bekend maken in mijn optiek. Overigens maakt een pagerank niet heel veel uit voor de zoekresulteren. Er zijn genoeg blogs die achteruit gingen en meer traffic kregen.