Hyve brands

De top 50 van Hyve brands vinden we op Polle’s site. In andere woorden: merken die door mensen zelf, gewoon gebruikers als u en ik (5.000.000 in totaal) als favoriete merken worden genoemd. Spontaan. Dus merken waar je je echt mee identificeert, zoals ik met Jupiler (bier) en Ben & Jerry’s doe…

Wat nu interessant is, is dat deze merken dus blijkbaar fans hebben, mensen die echt, oprecht, interesse hebben in het merk. De vraag is: wat doen deze merken hiermee? Dat H&M veel fans heeft weten we, maar toch halen ze lang niet alles uit Hyves volgens mij. HEMA staat ook in de top 50, maar adverteert men naar de HEMA fans met: kom voor ons werken en profiteer van de werknemers korting? En dat geldt natuurlijk voor veel merken. Men is zich vaak niet bewust van het fan gehalte (op een enkel bedrijf na) en profiteert daardoor totaal niet van de kracht die het merk kan hebben op de arbeidsmarkt. Spijtig, gemiste kansen.

Geef een reactie

4 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    @Raymond: het zijn niet enkel goede personal brands die bijdragen, maar dat helpt wel. Maar gewoon goed werven, authentiek enthausiast zijn, dat is iets wat veel partijen missen. (En ik geloof dat mensen snel door gefingeerd enthausiasme heen prikken, hoewel de meeste recruiters denken van niet).

    Maar goede voorbeelden: Google is het top voorbeeld. Microsoft doet het ook erg goed begrijp ik (niet eens een sterk merk, wel een sterk werkgeversmerk). McKinsey is ook een voorbeeld.

    H&M weet ik niet goed hoe ze met het personeel zitten. Grappig genoeg doen de publieke omroepen het ook best goed, net als b.v. Endemol, IDTV en Eyeworks (vooral Eyeworks nu, Endemol laat wat steekjes vallen).

  • Raymond Bresching
    says:

    @ Bas:

    Die discussie hadden we inderdaad al een keer. Dat het eigen personeel enorm kan bijdragen aan het werkgeversmerk. Helemaal mee eens.

    Ondanks het feit dat een bedrijf een sterke merknaam voert heeft het problemen om (geschikte) mensen te werven. Is dit een logisch gevolg van de markt of weet jij een goed voorbeeld van een grote naam die zijn merknaam weet te binden aan een sterk werkgeversimago wat resulteert in een sublieme werving?

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Raymond: volgens mij klaagt bijna elk bedrijf over het niet kunnen vinden van mensen. HEMA had laatst een campagne met ‘lunch met rookworst met onze CEO’. G-Star heeft zeker problemen met mensen vinden, Hyves adverteert ook veel in Hyves, dus die maken er al wel gebruik van, maar kan misschien nog beter) en een search op monsterboard met de zoekstring Samsung levert 26 vacatures op.

    Men maakt er geen gebruik van, velen weten het misschien niet eens (ze zijn zelf geen fan van hun product) en hoe je dat kan utilizeren is voor de meesten helemaal een raadsel (ik zeg ook niet dat het gesneden koek is en ik voor iedereen meteen het antwoord klaar heb, maar er is veel meer mee te doen).

    Ik heb ooit met een grote verzekeraar gezeten, ik vertelde hen dat er echt veel mensen waren die hun als droomwerkgever hadden. Geloofde ze niet. Maar mijn oud collega had hen echt als droomwerkgever, echter, werkt nu voor de concurrent. Ze konden niet geloven dat ze, als saaie, grote verzekeraar, zo’n aantrekkingskracht hadden. En dan komen er de opmerking: ‘goh, wacht maar tot ze hier een paar maanden werkt, denk je er anders over’. Tja, die mentaliteit bij recruiters is natuurlijk dodelijk.

  • Raymond Bresching
    says:

    Goedemorgen Bas: Dit lijstje laat zien hoe populair de verschillende bedrijven/merken zijn. Voor velen zal het een bevestiging zijn. Maar welke van deze bedrijven hebben daadwerkelijk problemen om mensen te vinden? Wat denk jij wat de invloed is van een sterke/populaire merknaam bij het werven van mensen? Of betrap je juist deze bedrijven op luiheid en arrogantie mbt het werkgeversmerk?