Gen Y, online makkelijk te vinden

Een recent onderzoek van Forrester over generatieverschillen toont een aantal interessante uitkomsten over de manier waarop met verschillende generaties online gecommuniceerd kan worden.

Ter ondersteuning, eerst even een opsomming van de verschillende generaties en hun leeftijden:

  • Gen Y: 18 – 27 jaar
  • Gen X: 28 – 41 jaar
  • Babyboomer (jong): 42 – 51 jaar
  • Babyboomer (oud): 52 – 62 jaar
  • Seniors: 63 jaar en ouder

Eén van de meest interessante uitkomsten vanuit het perspectief van online recruitment is de wijze waarop Gen Yers afwijken van de andere generaties:

  • Het grootste verschil is in de mate waarin gebruik wordt gemaakt van social networking sites. 42% van Gen Yers gebruikt dit type sites, tegen 17% van Gen X; de rest is verwaarloosbaar. Voor het vinden van jonge medewerkers is het leven blijkbaar een stuk eenvoudiger geworden! Probeer hier alleen geen professionals te vinden (hoewel dat met sites als Linkedin, Xing en Zoominfo wel weer meevalt).
  • Een vergelijkbaar beeld, zij het minder extreem, is zichtbaar bij het lezen van blogs. 27% van Gen Yers doet dit, tegen 15% van Gen X, de overigen duiken onder de 10%. Het kan dus zeker geen kwaad om in de ‘marketing mix’ blogsites mee te nemen. Maar het kan zijn dat ik nu voor eigen parochie preek…
  • Heb je eenmaal de interesse van die jongere doelgroep; probeer eens instant messaging (of SMS natuurlijk) om mee te communiceren. 56% van de Gen Yers maakt hier gebruik van. Het kan dan natuurlijk geen kwaad om je een nieuw taalgebruik eigen te maken!
  • Overigens wordt, ondanks alle berichten over de dood van e-mail, dit medium nog overweldigend veel gebruikt door alle generaties, hoewel ook Gen Y hier fier aan kop gaat met 73%

Eén ding is duidelijk, het is nooit eenvoudiger geweest om online potentiële medewerkers te vinden.

Vertrouw er ook op dat als je Gen Yers op de verkeerde manier benaderd, je wel eens van een hele koude kermis thuis kan komen. Alleen oprechte communicatie heeft succes. Goed nieuws voor bedrijven, minder gunstig voor de intermediaire wereld. Wordt het toch nog gezellig online!

Geef een reactie