Gemiste kansen

Misschien wel één van de grootste gemiste kansen in online recruitment van het moment: H&M in Hyves. Ik heb vanaf het eerste moment dat ik me professioneel ben bezig gaan houden met recruitment en sociale netwerken al gezegd dat daar een enorme potentie lag, op een hele laagdrempelige manier. H&M is een sterk merk onder (jonge) meisjes. Ze hebben op dit moment de op twee na populairste hyve die er is met 150.000 fans. Ook mede blogger Floor heeft al aangegeven wat de H&M gekte in Nederland soms doet. En toch, toch doet H&M daar niets mee, en daar spreekt men zich nu ook over uit.

Met dank aan Viralblog kwam ik op een artikel in NRC Next van (schrik niet) 17 januari van dit jaar. Daarin een quote waarin staat dat H&M, een geweldig bedrijf dat heel veel goed doet, één ding dus totaal niet begrijpt…

Een woordvoerster van H & M zegt dat haar bedrijf er inderdaad „niet zoveel mee doet”. Redenen: het bedrijf is er niet op ingericht, denkt dat het veel tijd kost en dat het de discussie op de site niet kan sturen. De woordvoerster: „Op je eigen site heb je alles in de hand. Bij zo’n site niet.” Ook aan de enquêtes denkt H & M weinig te hebben. „Wij hebben al onze eigen klantenpanels.” 

Goed, dus een panel van 150.000 fans laat je zomaar liggen, want we hebben al een klantenpanel waarin we enquêtes doen.

Ook de mogelijkheid om 150.000 mensen te bereiken voor bijvoorbeeld werving (goh, kom bij ons werken en profiteer van de personeelskorting op de kleding) laten we links liggen.

En dat allemaal omdat het tijd kost (wat doe je dan nu dat meer oplevert?) en omdat we de conversatie niet kunnen sturen. Nee, dat kan je inderdaad niet, maar denk je dat de conversatie niet gebeurt als je er niet bij bent? Dus omdat je hem niet kan sturen, laat je hem maar helemaal zijn gang gaan zonder zelfs te weten wat er over je wordt gezegd? Bijzonder redenatie vermogen.

Mijn gratis advies aan H&M (en voor Zwitsal en Converse All stars, de twee andere grootste merken Hyves) op het gebied van recruitment:

Stap 1: volg de gesprekken. Wat gebeurt er in je hyve? Wat leeft er? Hoe kan je jezelf verbeteren? (marketing informatie verzamelen) en meng je voorzichting in de discussie. Sla hem niet dood, ga kritiek niet uit de weg en ben open en eerlijk dat je voor het bedrijf werkt.

Stap 2: gebruik het voor recruitment. De kans dat fans van je product voor je willen werken is groter dan zomaar iemand. Ook zijn er andere motivatie factoren om voor je te willen werken, waarbij bijvoorbeeld korting op producten er één van is.

Laat een antwoord achter aan Bas van de Haterd Reactie annuleren

2 Comments
  • floor
    says:

    Wat H&M wel doet is flyeren in de winkels zelf. Veel van de meisjes (en jongens!) die lid zijn van de H&M-hyves zijn te jong om te werken.
    Martin Bril schreef een meesterlijke column over de H&M:
    die, volgens de flyer, naar common-sense hebbende, friendly, ambitious, independent, creative, funny, punctual, personal, sensible, humble, happy, understanding, strong and smart werknemers zocht. Iemand met die eigenschappen gaat voor geen goud bij de H&M werken, aldus Bril.