Deal with it!

Dit zijn de laatste drie woorden van de centrale boodschap uit ‘The Cluetrain Manifesto’, gericht aan massamedia, bedrijven:image

We are not seats or eyeballs or end user or consumers. We are human beings – and our reach exceeds your grasp. Deal with it.

Dat was in 1999, toen een consument nog als volgt kon worden omschreven:

“A gullet that lives only to gulp products and crap cash”.

Als je een beetje visueel bent ingesteld is dat een behoorlijk smerig beeld. Zo niet dan helpt deze foto voor het dwangvoederen van ganzen mogelijk.

Het is nu bijna 2008 en dus negen (!) jaar verder. En de Brave New World van the cluetrain is nog niet gearriveerd. Integendeel! Het is erger geworden!

Want ‘dankzij’ sociale netwerken consumeren we niet alleen, we produceren zelfs. Gratis en voor niets. Ik bedoel, dat doen wij gratis voor die sociale netwerken. Die zich vervolgens omdraaien en er een paar miljard mee ophalen. En zich helemaal de krampen lachen!

En bedrijven luisteren nog steeds nauwelijks naar consumenten maar gaan door met hun eenrichtingsverkeer van massacommunicatie. Want dat model werkt nog altijd. Omdat wij het laten gebeuren.

We zijn weer doodgegooid met reclame, zeker in de aanloop naar de Kerstdagen. Folders, tijdschriften, TV, billboards, spam en massa´s reclame op Internet.

Volgens mijn collega blogger Bas van de Haterd wordt dit opgelost door zoveel mogelijk over jezelf prijs te geven. Hoe meer bedrijven van jou weten, des te beter zij hun boodschappen op jou kunnen richten.

Volgens mij is dat echter de wereld op zijn kop. Ik wil helemaal niets over mijzelf ‘broadcasten’. Maar als ik iets nodig heb wil ik dat kunnen melden zonder mijn privacy op te hoeven geven. En vervolgens mogen bedrijven mij vertellen waarom ik voor hen zou moet kiezen.

Deal with it!

Geef een reactie

3 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    @Marc: dat nieuwe paradigma ben ik het helemaal mee eens, en je ziet dat dat er wel langzaam komt, maar slechts langzaam. Je ziet dat men op zoek is naar nieuwe manieren van communicatie, maar…. dat men die zoekt 5% of 10% van het bestaande, geen 50% of 100%. Want verandering is eng. Net als recruiters die CV databanken gebruiken en geen linkedin… bijvoorbeeld.

    En SPAM bestaat voorlopig wel ja, hoewel ik gisteren een nieuwe spamfilter heb laten installeren en… op dit moment nagenoeg spamvrij ben.

  • Marc Drees
    says:

    Nou ja, echt verdraaien is het natuurlijk niet 😉 Want ik kan me toch een hoop over je vinden…

    Maar die brave new world die in The Cluetrain wordt beschreven is (voor goed en wel tot wasdom gekomen) in een overnamestrijd gewikkeld met de corporates.

    Want weinig bedrijven hebben er baat bij (vanuit hun perspectief) om meer en persoonlijker betrokken te zijn bij hun klanten. Geef ze een CRM en ze denken dat ze customer centric zijn… Er bestaat buitengewoon weinig behoefte om het pad van massamarketing te verlaten. Er bestaat echter zeer veel behoefte lip service te bewijzen aan de Brave New World en ondertussen allerlei manieren te verzinnen om, zij het onder vermomming van een Web 2.0 dekentje, hetzelfde te blijven doen. The powers that be.

    Het punt wat ik probeer te maken is dat er een nieuw paradigma nodig is waarbij de zender bepaalt wanneer en wat te zenden. En dat de leverancier(s) zich daarop in dienen te stellen door tijdig en gepast te reageren.

    En spam zal voorlopig blijven (hoewel dit is een voorspelling en daar ben ik niet zo goed in). Wat je ook aan voorkeuren over jezelf laat weten.

  • Bas van de Haterd
    says:

    Heee, nu verdraai je mijn woorden. Ik zeg dat hoe meer je prijs geeft, des te relevanter de advertenties kunnen worden. Dat is iets dat nu heel langzaam doordringt en ik verplicht niemand tot het vrijgeven van informatie over zichzelf. Het enige wat ik dan vervolgens ook zeg is dat als je je privacy tot in extremis door probeert te voeren, dat je ook niet moet mekkeren over ongetargete, onpersoonlijke marketing.

    Verder zeg jij dat die brave new world er nog niet is, maar dan heb je toch zitten slapen Marc. Want hoewel hij er heel anders uitziet dan je in 1999 misschien dacht, is er al een deel van. Niet alles, we staan aan het begin, maar een deel. De casussen van mass colaboration zijn groot, jij zegt dat we productie doen voor mensen, ik zeg dat mensen hun hobby uitvoeren, zoals ze altijd gedaan hebben, alleen daar nu meer profijt van hebben.

    En wat denk je van de vergelijkingssites. Is er nog iemand die een DVD speler, MP3 speler, TV of noem het maar op koopt zonder eerst op kieskeurig, tweakers of noem het maar op de rating te checken? Ja, ze zijn er nog, maar inmiddels de minderheid van de mensen. Crap products, zoals we die vroeger in overvloed hadden, worden nog nauwelijks verkocht. Er is een automatische selectie gekomen op prijs/kwaliteit. And they are dealing with it!