DRE tip 5: Sfeer via blogs

ips voor betere Digitale Recruitment Ervaringen (DRE) vandaag het onderwerp sfeer en cultuur weergeven deel 2: het corporate weblog. Ben ik als fanatiek blogger bevooroordeelt hierover? Misschien wel een beetje. Maar je merkt meer en meer dan blogs een integraal onderdeel van de cultuur zijn geworden en daarmee een uitstekend middel voor een bedrijf om zich te tonen.

Corporate weblogs zijn een manier om kennis te delen met de buitenwereld. De grote vraag is dan vaak: waarom zou ik? Nou, een aantal redenen. Ten eerste om jezelf te laten zien. Wat heb je in huis? En ook: wie heb je in huis. Over de vraag hoe je er één opstart heb ik op marketingfacts als ooit een post gedaan n.a.v. Software-Innovators, Sogyo’s corporate blog waar ik bij betrokken ben geweest. Bij Software innovators is een duidelijke keuze gemaakt voor een aantal zaken. Ik zeg niet dat die altijd goed is, ik geloof in dit geval met deze doelstellingen zeker wel. De keuzes in redenen staan al in het Marketingfacts artikel, dus zal ik hier niet verder op ingaan.

Maar er zijn veel varianten. Zo heeft Accenture al als één van de eerste hun eigen blogpodium, waarbij het me altijd opvalt dat de postings tegelijk online komen. Ik vraag me hierbij altijd af in hoeverre er dus screening op zit, iets dat volgens mij tegen alles dat een blog is indruist. Maar Accenture poogt met dit blog duidelijk de mensen, die de business maken, meer naar voren te schuiven.

VNU Media heeft met Makeyourmarkhere ook een eigen corporate blog gelanceerd, gericht op de arbeidsmarketing. Ze hebben hierbij duidelijk gekozen voor een gelimiteerd aantal bloggers waarvan men verwacht dat ze voorlopig nog wel bij het bedrijf zitten. Allemaal zitten ze namelijk in ‘wat hogere functies. Van één van de bloggers heb ik al vernomen dat het soms best lastig is de tijd te vinden, maar het hoort er bij, zo stelde hij. Zelf zie ik liever dat het uit passie gebeurt, maar mensen met dermate drukke banen hebben nu eenmaal minder tijd. Men heeft bij makeyourmarkhere minder gekozen voor de inhoud, zoals b.v. bij Software innovators. Het is meer de persoonlijke kanten van de mensen en het werk. Dat is ook een duidelijke keuze, men gaat meer voor de sfeer dan de inhoud. VNU is een bekender merk dan b.v. Sogyo, dus dat kan ik me ook goed indenken.

Macaw laat ook een aantal mensen bloggen. Bij Macaw gaat dit ook vooral over de inhoud en is een nadrukkelijkere selectie gemaakt van de bloggers dan bij Sogyo. Bij Macaw moet je ‘wel iets te melden hebben’ zoals HR manager Olof Frankfort in een interview zei. Men kiest er hier dus voor om, net als bij Sogyo, de kennis als primaire drijfveer te nemen. Maar ook hier geldt dat het een invloed heeft op het beeld dat mensen van het bedrijf hebben.

Een veel gehoorde vraag is doorgaans of je niet bang moet zijn dat goed personeel vertrekt. In hetzelfde interview zei Olof Frankfort hierover dat ze liever hebben dat hun personeel elke dag of elke maand opnieuw voor Macaw kiest, dus daar niet bang van zijn. Ook is het een illusie dat de mensen in de markt niet weten wie je goede personeel is, een blog zal daar niet veel verandering in maken. Zoals An de Jonghe me ooit zei: ‘het gaat niet om het identificeren van de juiste IT’er, maar om het overtuigen dat jij een leukere baan hebt’.

Tot slot één van de grondleggers van de Nederlandse blogosphere: Frank-ly. Dit is het corporate blog van Rhinofly, een creatief bureau. Frank-Ly is, mede omdat het één van de eerdere was en Frank Meeuwsen veel op podia gestaan heeft toen bloggen net nieuw was, een grote schare volgers. Rhinofly heeft zichzelf daar mede mee gebrand op het gebied van interactieve media, waar veel andere partijen minder bekend zijn. Wat ze gedaan hebben is niet zozeer uniek geweest, maar het feit dat ze één van de eerste waren heeft het effect wel heel erg veel vergroot.

Kleinere en middelgrote bedrijven zie je sneller blogs in de markt zetten dan grote. De angst die daar regeert is blijkbaar groter, het vertrouwen in de medewerkers kleiner. Ook is er meer te winnen voor kleinere bedrijven, aangezien ze door blogs makkelijker hun kennis kunnen uitventen en daarmee het merk versterken.

Bij het inzetten van blogs voor arbeidsmarkt communicatie moet je je altijd afvragen wat je doelgroep zoekt. Is het gezelligheid, praat je over alles? of enkel over de inhoud van het vak en kiest men voor kennis? Het heeft ook te maken met je bedrijfscultuur natuurlijk. De keuze voor een aparte domeinnaam of als onderdeel van je site is eigenlijk dezelfde als die van een aparte ‘werkenbij’ URL of die in je site. Beide hebben voor- en nadelen.

Een blog is zeker geen wondermiddel en verwacht niet meteen bakken met klanten of sollicitanten. Het werkt wel goed om de sfeer weer te geven. Zoals mijn contact bij VNU me zei: ‘er is geen sollicitant die ik tegenover me heb zitten die niet mijn blog vooraf gelezen heeft’. Ook is het een goede lange termijn investering om je naam op te bouwen, ook op de arbeidsmarkt.

Laat een antwoord achter aan Jort Possel Reactie annuleren

5 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    Overigens maak je er zelf een big deal van, dit was het enige puntje dat ik aanhaalde over het accenture blogpodium. Verder kraak ik het niet af, zeg ik niets negatiefs of positiefs, alleen dat jullie als één van de weinige grote jongens in Nederland het hebben (waarvoor nogmaals klasse), maar dat je wel heel erg de schijn tegen hebt dat er controle is.

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Jort: tja, je kan er niets mee doen en daar zit dus precies je fout. Toen ik Accenture namelijk in een training als positief voorbeeld aanhaalde van een groot bedrijf was dit EXACT de reden waarom niemand het serieus nam in die training. Ik heb het toen eerder aangegeven, je doet er niets mee. In plaats van dat je nu zegt: ik ga er achteraan en los het snel op zeg je: het is een dom argument want ik weet dat het niet zo zit, dus neem ik je niet serieus. Dat is een hele goede manier om zelf ook niet serieus genomen te worden.

    Het heeft niets te maken met makkelijk scoren. Ik vind het nog steeds goed dat Accenture als groot bedrijf dit doet. Alleen heb je de schijn hierdoor zo verschrikkelijk tegen dat ik inderdaad niet verder kijk. Daarnaast, zoals ik al zei, vind ik het nogal chaos in artikelen.

    En aangezien je er bij betrokken bent, heb ik moeite om je als fact checker te gebruiken. Immers, je salarisstrook wordt door deze mensen betaald.

  • Jort Possel
    says:

    Haha nou Bas, hier kan ik alleen maar om lachen. Geen idee hoe die .01 en .02 tijden doorkomen. Misschien een WordPress bug, want ik heb vanochtend een post gedaan en zeker niet op 11.02 am. Maar reken maar dat iedereen zn eigen posts regelt zonder tussenkomst van mij als marketing.

    Denk je nou echt dat die posts er niet wat anders uit hadden gezien als ik ze zelf had gemaakt/gescreend? Of dat er niet vaker gepost werd? Ik heb al eerder gezegd: gebruik mij als fact checker. Of vraag het direct aan een vd bloggers. Maar als dit de manier is waarop jij conclusies trekt dan doe ik er idd weinig mee. Typisch een makkelijke manier van scoren in de blogosphere.

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Jort: je blijft de wereld omdraaien, want er gebeurt niets met de kritiek en vervolgens roep je weer dat ik me er meer in moet verdiepen. Neem dan eerst de kritiek serieus, doe er iets aan, en wie weet dat ik dan wel de moeite neem om me er meer in te verdiepen.

    Ik snap niet hoe je kan zeggen dat ze niet tegelijk online komen. Kijk eens naar de tijden. Is er één die niet eindigd op :02? Altijd op het hele uur, 2 minuten over. Kom op, je wilt me toch niet zeggen dat iedereen precies altijd perfect om 2 minuten over het hele uur zijn posting op submit drukt? Conclusie: screening. Conclusie: niet boeiend.

    Verder vind ik het goed dat Accenture het doet, allen heb ik niet de neiging me inderdaad te verdiepen in iets waarvan ik proef dat er een PR afdeling de screening doet. Of dit waar is of niet is in dit geval niet eens relevant, je hebt de schijn tegen. Dat was het enige wat ik zei en eerlijk gezegd haak ik daarom dus meteen af. Ik wil een open en eerlijk blog, geen veredelde PR campagne.

    Verder, als je dan een verbeterpunt wilt hebben: categorieën. Het is nu een allergaartje van… alles. Dus ook dat spreekt niet aan. Het kopje ‘alle blogs’ geven ook totaal geen overzicht, allemaal in mijn optiek vage, niets zeggende categorieën.

  • Jort Possel
    says:

    Hi Bas,
    Ben blij dat je Accenture BlogPodium blijft aanhalen. Je hebt helemaal gelijk – het doel van Accenture Blogpodium is een kijkje in de keuken geven en de mensen achter het merk laten zien. Directe business doelstellingen zijn hier niet aan verbonden.

    Wel had ik gehoopt dat je iets beter je huiswerk had gedaan, nadat je eerder ook al schreef over BlogPodium schreef zonder hier grondig voorbereidend werk voor te hebben verricht (https://www.marketingfacts.nl/berichten/20070806_arbeidsmarketing_hoe_geef_je_sfeer_weer/).

    De posts op BlogPodium komen zeker niet allemaal tegelijkertijd online. Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, kijkende naar de post dates. De bloggers allen werknemers van Accenture en worden geacht zelf hun stukken te schrijven en direct te plaatsen. Ook zijn zij zelf verantwoordelijk voor het goedkeuren van de reacties die binnenkomen. Vrij uniek voor een grote organisatie!

    Er is kritiek te geven op Accenture BlogPodium, maar niet deze kritiek. Te weinig comments? Frequentie per blog omhoog? Misschien, maar laten we het daar dan over hebben.

    Blijf ons volgen, en graag met een wat scherper oog.

    Groet, Jort