Pimp my….CV!

Yo! Yo! Yo! Op MTV tonen Xzibit en zijn buddies wat er allemaal niet mogelijk is om van een oude barrel weer een topwagentje te maken. De roestplekken worden weggewerkt, een paar nieuwe velgen en uiteraard een dubelle boombox plus 4 LCD tv-screens. De eigenaar kan z’n ogen niet geloven en schreeuwt het uit van geluk. Na MTV’s Pimp my ride heb ik veel variaties op hetzelfde thema gezien en blijkbaar is pimpen hot, zelfs in Mooi weer de leeuw werd er regelmatig iets gepimpt. Maar een CV zag ik daar niet voorbij komen…

In de USA en UK houden ze blijkbaar van pimpen en overdrijven, het is zelfs niet ongebruikelijk om je CV te laten pimpen. Het werkt als volgt: je zoekt een CV/copywriter die normaal gesproken advertenties schrijft, je stuurt jouw zelfgemaakte CV of gegevens voor je CV via e-mail, je wordt telefonisch geïnterviewd en vervolgens ontvang je binnen enkele uren een professioneel geschreven CV voor slechts $75-$100. Volgens de CV writers verhoogt dit jouw kansen aanzienlijk om die droombaan te krijgen. Nu alleen nog een look-a-like vinden die jouw rol tijdens het interview kan overnemen.

In Nederland heb ik het fenomeen van professionele CV schrijvers nog niet vaak gezien, meestal beperken diverse sites zich tot de gebruikelijke CV adviezen en tips. Of je vraagt hulp van een vriend of kennis die nu eenmaal beter schrijven kan. Bijna iedereen zorgt ervoor dat zijn of haar CV er beter uitziet dan ie daadwerkelijk is en soms wil een klein leugentje ook helpen.

Regelmatig verbaas ik me over de kwaliteit van de meeste CV’s en dan zou een professionele copywriter wellicht een uitkomst zijn voor vele kandidaten. Maar ja, wat als iedereen dit dan doet? Valt jouw CV dan nog wel op? Ieder voordeel heb zo z’n nadeel en waarschijnlijk is het slechts een kwestie van tijd voordat het pimpen van CV’s  overwaait naar Nederland en net zo ingeburgerd zal raken als een iPod of iPhone.

Laat een antwoord achter aan wim Reactie annuleren

11 Comments
  • Roel Kiers
    says:

    Leuk stuk Ronald! Zelf pimp ik regelmatig CV’s, metname van mensen die altijd zijn gevraagd voor een functie en op een gegeven moment minder lekker bij een bedrijf weggaan. Dan blijkt dat het CV niet weergeeft welke kwaliteiten men in huis heeft. Deze categorie werknemers realiseert zich de waarde van een goed CV. En is bereid daar tijd en geld voor vrij te maken.
    Ik zie teveel bescheidenheid bij mensen over wat ze hebben neergezet. Focus bij mij is altijd het realiseren van ‘kapstokken’ in het CV, die de lezer triggeren. Voor de goede orde, daar gaat zo een uur of 4 in zitten van mij, plus de tijd van de kandidaat. Wat heb je waar neergezet, welke meerwaarde had dit voor het bedrijf, cijfers, percentages wil ik altijd horen en zien! Maar dan heb je een echt visitekaartje van jezelf. Die deuren opent die je niet had verwacht.
    Ik verbaas me dan ook altijd over de focus op het voeren van sollicitatiegesprekken. Zie eerst maar eens dat je binnenkomt! En laat je CV jou eerst verkopen. Het voer voor de gesprekspartners geef je al met de ingebouuwde kapstokken. Dus je eigen verkoopproces in het sollicitatiegesprek loopt veel soepeler. Ik zie erg weinig echt goed opgebouwde CV’s. Dus moet je als recruiter of personeelsfunctionaris of manager de kwaliteiten zien te achterhalen van de kandidaat. Voor recruiters natuurlijk mooi, want die verkoopt tenslotten de kwaliteiten aan de opdrachtgever! Kortom: ik zie nog niet zo snel het ervan komen dat mensen geld gaan betalen voor een correct gepimt CV.
    @ Wim: je bent zo goed als je laatste klussen. geef dus bij de beschrijving van hetgeen je hebt neergezet goed weer welke meerwaarde dit heeft gehad voor de werkgevers in kwestie.En geen opsomming van taken en verantwoordelijkheden dus! Elke bakker bakt brood, laat zien dat jouw brood onderscheidend goed is vergeleken bij jongere bakkers 🙂

  • Rob van Zoelen
    says:

    @Bas: nee, ik heb het door jou genoemde boek (Een onweerstaanbaar CV) (nog) niet gelezen. Wel valt me op bij BOL dat het ook 2e hands te koop is. Ik ben groot voorstander van een attractieve presentatie vooropgesteld dat die dan ook ‘spoort’ met de inhoud. Als dit boek mensen kan helpen om een presentatie te bepalen op grond van persoonlijke motivatoren (mits eerlijk en oprecht) dan is dat natuurlijk prima.

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Rob: heb je het boek gelezen? Het is getest en als je een CV opmaakt volgens wat jouw drijft (dat is natuurlijk key, pimpen is niet per sé bling bling, het is er een persoonlijk iets van maken) dan blijkt dat bij heel veel recruiters heel goed te vallen.

    @Wim: ga eens naar een droombaandag. En maak er gewoon een document van dat jij mooi vind, dat jouw uitstraalt en bijzonder is. Pimpen heeft vaak een negatieve klank, maar er gewoon iets bijzonders van maken: waarom niet?

  • wim
    says:

    Waar zijn er goede te vinden? wie kan mij CV “pimpen”

    Ik krijg weinig reacties op mijn sollicitaties,ik ben welliswaar 56 jaar, maar ben nog zeer actief en energiek. Of zou het aan de leeftijd liggen,dit is zeker niet te pimpen!!!!!!!!!

  • Rob van Zoelen
    says:

    Pimpen van cv’s? Een slechte zaak, zo dunkt me. Zorgdragen voor een nette layout, zorgdragen voor correct Nederlands: dat is al heel wat en er zijn genoeg mensen voor wie dat een schier onmogelijke opgave is. Inderdaad, als het om de kwaliteit van cv’s gaat, is het einde van de verslechtering nog niet in zicht. Maar om van een roestbakje (kan trouwens ook heel charmant zijn) een bling-bling oogverblindende streetracer of zo te maken, komt op mij over als het aanleveren van een kat in de zak. Gekte op de arbeidsmarkt ten spijt, het gaat nog steeds om content ofwel inhoud en ik denk dat het met de “Amerikanisering” van cv’s niet zo’n vaart zal lopen.

  • floor
    says:

    Wij kunstacademiers hebben geleerd een kloek geschreven en lekker vormgegeven CV af te leveren tijdens de lessen ‘creatief schrijven’. Positieve verandering!

  • Bas van de Haterd
    says:

    1) welkom

    2) er is wel een boek in Nederland over dit fenomeen. De onweerstaanbare CV.

    Als een vervolg op ‘het merk ik’. Komt mogelijk binnenkort nog een vervolg op, maar daarover later meer 🙂

    Grappige is dat dit dus heel erg gaat ook over de opmaak, het echte pimpen, van je CV. En wat merk je, een heel groot deel van de toch erg traditioneel ingestelde Nederlandse HR community vind het wel een heel goed idee.