Distelbloem

Dat er gratis schoolboeken gaan komen was al meteen duidelijk. Vanaf de dag dat de PvdA en het CDA dit punt opnamen in hun verkiezingsprogramma’s, en, even later, in het coalitieakkoord. Schokkend is deze ‘revolutie’ dus niet, wel irritant. Want wat vind ‘het onderwijs’ er eigenlijk zelf van? Vrijwel alle betrokkenen zijn tegen. Alleen ouders zien een voordeeltje. In hun portemonnee. Desondanks drukken eerder genoemde partijen de gratis-boeken-wet door. Moeten toekomstige vernieuwingen, op welk gebied dan ook,  niet eerst gebaseerd worden op een heldere, wetenschappelijke probleemanalyse?

Daar heb je haar weer, met haar gezeik over de barre staat van dienst van het onderwijs in Nederland. Ik kan er niets aan doen, het is me met de paplepel ingegoten door mijn moeder, note bene zelf lerares. Haar verslagen van vergaderingen waar de manier van opdienen van de mandarijn als toetje van de jaarlijkse paasbrunch (losse partjes; bloem; twee halve maantjes) een heus agenda-punt was, hebben dit jonge, vrolijke ding tot een kritische en cynische burger gemaakt.

Dus vervorm ik de naam van de minister die ik verantwoordelijk acht, in een dolkomische variant, in navolging van Plasterk. Plasvlerk. Want hoe moet een mens anders haar onvree kwijt?

Laat een antwoord achter aan gijs bos Reactie annuleren

4 Comments
  • gijs bos
    says:

    Het aantal gezinnen dat geen schoolboeken koopt omdat ze het niet kunnen betalen lijkt me niet opwegen tegen de inefficientie van “gratis” boeken. Daarnaast krijgt heel Nederland die “gratis” boeken als belastingverhoging weer terug.

  • Marc Drees
    says:

    @Bas:
    Verdomd, was ik alweer vergeten. Soms is het goed om ouder te worden. Hoewel mijn tempo daarin me wel zorgen begint te baren…

    En de oplossing voor scholen? Allereerst fatsoenlijk belonen. De HOS nota is de grootste ellende voor het onderwijs geweest en heeft aan het enorme tekort aan leerkrachten een ferme bijdrage geleverd.

    En verder moet je onderwijs volgens mij privatiseren. Hoewel ongetwijfeld nu kudde’s PVDA harten spontaan overslaan. Maar een dosis bedrijfsdenken kan in het onderwijs geen kwaad. Het aantal, de duur en het rendemenet van vergaderingen en cursussen rijst de pan uit terwijl het de kwaliteit niet tot nauwelijks ten goeede komt.

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Marc: En volgens je laatste presentatie was Floor daar de oorzaak van 🙂

    @Floor: tja, het onderwijs in Nederland is niet goed. We betalen ze te weinig en durven geen onderscheid te maken. Hoewel het nu wel steeds meer is op het basis onderwijs (waar dat vroeger niet mocht) is het steeds minder in het hoger onderwijs. We moeten naar 40% hoger opgeleiden (en daar komen we snel aan, al boven de 30% inmiddels waar het eind jaren 70 nog onder de 10% zat, over revolutie gesproken). Maar helaas is het een trieste constatering om te zien dat we dit mede doen door het niveau van het HBO en de univeresiteit te verlagen.

    Ik heb wel eens gezegd (en daar sta ik nog steeds achter) dat op mijn afstudeerfoto van het HBO van de 80 mensen er misschien 5 hun dimploma verdiende. Mijn docent zei toen tegen me: jij legt de lat wel heel hoog, ik geloof dat het er 20 zijn…

    Wat de schoolboeken betreft: het zijn altijd dilemma’s. Wij moesten er veel bestellen die we niet gebruikte, waardoor niemand meer iets kocht. Als je de school het laat betalen en ze beschikbaar moet laten stellen zal je zien dat de kwaliteit van het onderwijs verder daalt, immers gaan ze langer door met verouderde boeken. Als je de ouders laat betalen is er geen prikkel er serieus naar te kijken. En als je de overheid laat betalen helemaal niet, maar die stellen dan weer norm regels op die vaak uit de duim van één of andere kinderloze ambtenaar die niet uit Den Haag komt tezij met de trein naar Voorburg te gaan. Ik zie geen oplossing, jij wel?

  • Marc Drees
    says:

    @Floor:
    Wees maar voorzichtig!
    Zo heb ik ooit, rond jouw leeftijd, uitgekraamd dat ik nooit in driedelig grijs rond zou banjeren. Met als schrikbeeld mijn vaders kledingkast met uitsluitend witte overhemden en driedelige grijze krijtstreep pakken.

    En tien jaar later liep ik als kloon van mijn vader rond… Zij het met meer kleur in overhemd en meer variatie in kleur pak. Maar daar was dan alles wel mee gezegd.

    Dus voor je het weet ben je onderdeel van het lerarenkorps. Tenslotte zit dat belerende al in je 😉