Een baan via een sociaal netwerk? Weinig kans…

Peter Weddle schrijft al jaren over (online) recruitment in Amerika. Hij is daarmee een icoon binnen onze industrie; althans aan de andere kant van de oceaan.

En gisteren struikelde ik over de resultaten van een uitgebreid onderzoek (meer dan 15.000 personen) die op zijn minst verrassend zijn te noemen. Het onderzoek vond plaats tussen maar 2007 en maart 2008.

Hoe werden banen gevonden in 2007?
Respondenten werd gevraagd via welk kanaal zij hun huidige baan hadden gevonden:

  • 13,3%: Advertentie op een vacaturesite
  • 7,0%: Tip van een vriend
  • 6,3%: Advertentie in de krant
  • 6,2%: CV op een vacaturesite plaatsen
  • 6,0%: Telefoontje van een recruiter/headhunter
  • 5,8%: Referral door een medewerker van het bedrijf
  • 5,2%: Open sollicitatie
  • 4,9%: Carrierebeurs
  • 4,8%: Netwerken op werk
  • 6,8%: Overige redenen

Sociale netwerken werden in slechts 3,9% van de gevallen genoemd; en dat percentage wordt gedeeld met een advertentie op de site van de branchevereniging.

Ondanks alle verhalen over het naderende einde van vacaturesites doen ze het nog zeer goed. Sterker, een jaar geleden liet hetzelfde onderzoek nog geen 13,3% zien, maar slechts 7,6% voor vacaturesites! Er is dus nog zeker een toekomst voor deze sites.

En hoe gaan banen gevonden worden in 2008?
Wat ook interessant is om te zien hoe de respondenten denken hun volgende baan te vinden:

  • 19,0%: Advertentie op een vacaturesite
  • 7,9%: CV op een vacaturesite plaatsen
  • 5,8%: Open sollicitatie
  • 5,6%: Telefoontje van een recruiter/headhunter
  • 4,9%: Netwerken op werk

Er is dus nog een hele mooie toekomst voor vacaturesites! Want bijna 27% zegt dus te verwachten een toekomstige baan via een vacaturesite te vinden. Dat is bijna 1/3 van de beroepsbevolking.

Hoor ik daar champagnekurken knallen…?

Conclusie
Vacaturesites lijken verzekerd van een gezonde toekomst. Al was het alleen maar in Amerika. En dat is op zijn minst verrassend te noemen. De door de respondenten genoemde groei staat haaks op de verwachten die de industrie voorziet. Maar ik hou erg van de ‘Wisdom of Crowds’.

En sociale netwerken komen in dit plaatje niet voor. Zoals viel te verwachten. Want een sociaal netwerk gebruik ik niet om naar een baan te zoeken. En daar wil ik dus ook niet geconfronteerd worden met banen of recruiters. Ik ben tenslotte met hele andere dingen bezig.

 

Ohh, en van alle respondenten zei een magere 15,7% dat ze niet van plan waren om hun huidige werkgever (op korte termijn) te verlaten. Dit zijn de zogenaamde passieve werkzoekers waar recruiters altijd naar op zoek zijn. En die ze nooit vinden, omdat ze feitelijk niet bestaan.

Geef een antwoord

6 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    @Marc: even een nuance, je kan het specifiek aangeven, maar heel veel mensen weten dat niet. Dit is pas ingevoerd toen de eerste zeg 300.000 Nederlanders al lid waren van linkedin. Daar is het allemaal automatisch bij aangezet. Iemand die dus aan heeft staan open te staan voor banen is niet per sé ‘huntbaar’.

  • Marc Drees
    says:

    @Bas(W.):
    Zo’n praktijkcijfer is natuurlijk zeer waardevol; maar wil niet zeggen dat het percentage wat via sociale netwerrken wordt geworven aanzienlijk hoger zou moeten (of kunnen) liggen.

    En Linkedin vormt natuurlijk een bijzondere site, omdat je expliciet kan aangeven of je open staat voor aanbiedingen. En ik ga er blindelings vanuit dat e-people alleen deze mensen benaderd. Dus zonder te spammen 😉

  • Bas Westland
    says:

    @Marc/Bas: Even een praktijkcijfer. Wij doen – bij e-people – inmiddels bijna 25% via LinkedIn alleen (dus Hyves, Schoolbank en Xing nog niet meegerekend). Dat kan ook zonder te spammen overigens, beste collega’s. Onze In-mail feedback score beweegt permanent tussen de 4 en 5 sterren, dus klaarblijkelijk vinden onze ontvangers het ook niet ongepast.

  • Bas van de Haterd
    says:

    Tja, het is maar hoe je statistieken definieerd en hoe je ze interpreteert. Linkedin is volgens mij namelijk geen sociaal netwerk, maar enkel een tool voor sociale netwerken inzichtelijk te maken. Groot verschil. En als je het hebt over sociale netwerken zie ik er 3 staan die daar onder vallen:

    # 7,0%: Tip van een vriend
    # 5,8%: Referral door een medewerker van het bedrijf
    # 4,8%: Netwerken op werk

    Dus dat is al 17,6% dat via sociale netwerken komt. Dan zie ik ook nog:

    # 6,0%: Telefoontje van een recruiter/headhunter

    In een aantal gevallen ook een sociaal netwerk om de recruiter heen (enkele partijen) of gevonden via de social software zoals linkedin.

    Het ligt maar aan je definitie.