Online is dood

Tenminste, als we de oprichter van De Pers mogen geloven. Ik twijfelde, is het een artikel waardig? Of zal ik het in de reacties op Marc’s print is dood artikel zetten? Maar het geeft een mooi beeld van de tweedeling die we momenteel in de maatschappij zien. Eén ding is zeker: als beide gelijk hebben, is het een dode boel…

Nu heeft Cornelis van den Berg, de oprichter van de Pers, eerder gezegd niet zoveel te hebben met online media. Veel ophef toen nog over zijn uitspraak “Ik geloof niet zo dat mensen zelf hun artikelen of foto’s maken en dat anderen dat allemaal willen bekijken. Ik zie het niet dat iedereen maar de hele tijd met iedereen wil communiceren.” Immers, de miljoenen Hyvers die er toen al waren, de miljarden foto’s op flickr en video’s op youtube, dat was allemaal maar… tja…

Nu heeft hij weer een mooie visie op de wereld: “De burger zou journalist worden. Onzin. Op blogs lees je zelden meer dan: ‘Ik ben tien en ik heb een kat’. De meeste mensen willen niet de hele dag geïnformeerd worden over wat er in de wereld gebeurt. Ze willen ’s morgens een papieren krant waaarin goede journalisten hen vertellen wat ze willen weten. Vervolgens ga je naar je werk en ’s avonds wil je bij je kinderen zijn.”

En geloof het of niet, maar hij heeft gelijk, voor een deel van Nederland. Een uitstervend deel van Nederland, maar wij (paarse broeken volgens Geenstijl) moeten soms wel eens even een stapje terug doen en naar de realiteit kijken. De realiteit is dat Hyves inmiddels 5 miljoen Nederlandse leden heeft, dus bijna 1/3 van de Nederlandse bevolking. Maar dat dat ook inhoud dat 2/3 nog geen Hyves account heeft.

De realiteit is dat ik niet zo lang geleden in een groep met 50 recruiters en HR managers uit de hospitality industrie vroeg: wie weet er wat google adwords is, en het aantal vingers rond de 10 bleef steken.

Natuurlijk geloof ik dat online de toekomst heeft, maar we moeten niet vergeten dat print ook nog zeker zijn waarde heeft. Net als allerlei andere offline media, zoals beurzen, het echte netwerken in bijeenkomsten, billboards langs de kant van de weg en ja, ook de kranten. Maar dat we met elk medium heel goed moeten indenken hoe dit wordt gebruikt. En gebruik maken van de kracht van elk medium, waarbij we tot op het detail niveau onderscheid moeten maken (want adverteren in De Pers is iets anders dan in De Volkskrant).

Laat een antwoord achter aan Raymond Reactie annuleren

6 Comments
  • paul
    says:

    maar hoeveel van de hedendaagse journalistiek is van hoge kwaliteit. Hoeveel journalisten nemen online nieuws ook gewoon klakkeloos over?

    Daar zit het probleem denk ik soms. Te weinig print is uniek en aanvullend.

  • Raymond
    says:

    Bovenstaande link verwijst naar artikel op Frankwatching waarin tevens wordt verteld hoe online nieuws zich verhoudt tegenover print.

  • Raymond
    says:

    Ben het met Van den Berg eens als hij zegt dat er altijd een vraag zal zijn naar kwalitatieve journalistiek. Lange achtergrondverhalen, diepteinterviews en reportages lees ik persoonlijk aan de ontbijttafel, in bed of op het kleine kamertje.

    Als ik alleen al werktechnisch veertig uur per week achter een scherm zit is print een welkome afwisseling.

  • Chris Stapper
    says:

    De titel “online is dood” komt vooral over als een stukje aandacht trekken. En natuurlijk werkt dat.

    Ik ben het wel eens met de gedachte. Met dat offline nog steeds groot is bedoel ik. Ik zou online niet dood verklaren aangezien ik daar de toekomst zie. Mijn nichtje van 7 krabbelt me al op Hyves, prima. Maar die leest over 13 jaar echt niet alleen de krant. Misschien ook, omdat het in de trein gewoon fijn is om een krant te hebben, maar het gemakkelijkst vind je je informatie toch online.

    Maar goed ik ben het eens met de relativerende gedachte dat offline nog enorm is. En niet genegeerd mag worden. Iets dat als je actief bent in de blogosphere gemakkelijk vergeten kan worden..

  • Bas van de Haterd
    says:

    Chris Anderson geeft een leuke analyse van de kranten business. Die groter is dan Yahoo en Google samen, maar toch roepen we vaak dat hij stervend is. Vooral leuke analyse van de verschillende denkers:

    Here’s the example I gave in the earlier post, using the hypothetical example of Consumer Reports:

    * “Absolute people” think: “4 million subscribers is a lot. Consumer Reports must be doing something right.”
    * “First derivative people” think: “It was 4.5 million two years ago. Consumer Reports is dying.”
    * “Second derivative people” think: “They lost more readers last year than the year before! Consumer Reports is dead.”