Online identiteit, bewustwording taak van overheid?

Zes van de tien Nederlanders (59%) hebben inmiddels een profiel op één of meerdere online netwerken. Dit blijkt uit onderzoek dat is verricht door Ruigrok | NetPanel in samenwerking met The Next Web Conference in maart 2008.

Van die mensen met een profiel is ongeveer 50% zich bewust van hun online identiteit. En slechts 11% is actief bezig haar online identiteit vorm te geven.

Als we er vanuit mogen gaan dat deze cijfers ook representatief zijn voor de werkende beroepsbevolking van Nederland zijn de laatste twee percentages redelijk verontrustend.

Tenslotte zijn recruiters zich in toenemende mate bewust van de mogelijkheden om kandidaten na te pluizen via het Internet. Als diezelfde kandidaten zich daar niet of onvoldoende van bewust zijn is er op zijn minst sprake van een kenniskloof. Die vervelende consequenties kan hebben.

En volgens hetzelfde onderzoek is het mogelijk nog erger:
Het merendeel geeft aan de online identiteit onbelangrijk (39%) te vinden of er onverschillig tegenover te staan (29%).

Dat is dus niet goed, want hoe kan je nou onverschillig tegenover je online identiteit staan als diezelfde identiteit wel eens het verschil kan uitmaken tussen het al dan niet krijgen van die droombaan?

Ik ben ervan overtuigd dat slechts weinigen hun online identiteit onbelangrijk zullen vinden als ze zich bewust zijn van de consequenties.

Ligt hier soms een taak voor de overheid?

Geef een reactie

2 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    Toeval? Ja, dat weet ik zeker. Maar Broadbean heeft hier dus vorige week ook onderzoek over gepubliceerd in Engeland

    28% van de Engelse kids van 15 en 16 hebben wel eens face-to-face afgesproken met een cybervriend.

    Grappig is dat deze groep op dit moment geen idee heeft hoe ze online naar een baan zouden moeten zoeken. Slechts 18% geeft zelfs aan dat dit een medium is waar ze aandacht aan zouden besteden als ze een baan zouden zoeken. Bijzonder, van zo’n online generatie.