Adwords en RecruitmentMatters do not mix?

Enige tijd geleden kreeg ik een cadeautje van xs4all; een budget van EUR 50 om te besteden op Google Adwords. Onder de voorwaarde dat ik nog geen Adwords account had.

Had ik even geluk, dit was zo ongeveer het enige Google account dat ik nog niet had. Als een speer aangemaakt; een tekstje voor RecruitmentMatters in elkaar geprakt en een serie zoekwoorden geselecteerd.

image

And we are off!

Dat was 29 maart.

Vandaag, 8 april, heb ik het ongelijfelijke aantal van 14 clickthroughs op het advertentietje gehad. Van de 13.774 keer dat die advertentie op een pagina is getoond. Waarvan bijna 12.000 keer op een partnersite, en dus iets minder dan 2.000 keer op Google zelf. Een ratio van 0,1%.

Met waarschijnlijk een 100% misfit, omdat men dacht een baan te vinden op RecruitmentMatters. Waarvoor mijn oprechte excuses. Ik ben geen marketeer, en met zo weinig letters kan je al helemaal niet creatief zijn.

Ga ik uit mijn eigen budget Adwords financieren? Weinig kans…

Geef een reactie

8 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Herve:
    Inderdaad niet te lezen die mobiele reacties 😉

    In alle eerlijkheid, ik zie voor RecruitmentMatters adwords niet als een prioriteit. Tenslotte is het een groepsblog met een specifiek onderwerp en dito doelgroep. Die redelijk te definieren en daarmee redelijk makkelijk te targeten is.

    Volgens mij werken de netwerken van de verschillende bloggers en word of mouth op dit moment meer dan goed genoeg.

    Maar als ik ooit van ambitieniveau wens te wijzigen, of indien ik functionaliteit ga bieden die het wel zinvol maken, dan is natuurlijk alles mogelijk.

  • hervé
    says:

    sorry voor mijn waardeloze tekst, maar dit is een mobiele reactie. in de regel zijn mensen die een zoekmachine gebruiken in een probleem oplossende of koop informerende mindset. je genereert meestal dus kliks van geïnteresseerde wat daarna gebeurd ligt voor de volle 100% of het de site is die ze verwachten. daarom adverteer ik echt nooit op het inhoudsnetwerk (lees: adsense websites) omdat mensen daar meestal niet in dezelfde mindset werken. maar voornamelijk al hebben wat ze willen. de kunst met het inhoudsnetwerk is dan ook om je sites te selecteren. heb je nog geen tijd gehad om het te doen. zoals ik. niet doen.

  • Marc Drees
    says:

    @Bas:
    Ha! Dat had ik natuurlijk ook kunnen doen. Maar ja, je kent me…

    Hoe hebben we daar eigenlijk zoveel succes mee gehad met Digitaal-Werven?

    En voor mij was het meer een geintje; kijken hoeveel mensen überhaupt doorklikken op zo’n advertentie; en op welke woorden dat dan gebeurt.

    Tenslotte geloof ik meer in content, netwerk en SEO.

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Marc, je had natuurlijk even kunnen vragen: Bas, hoe hebben we daar zoveel succes mee gehad met Digitaal-Werven?

    Ik ben het niet met Hervé eens dat het inhoudsnetwerk niets oplevert, verre van. Verder klopt een behoorlijk deel van zijn analyse, hoger beginnen, lager eindigen. Echter ben ik geen fan van mee gaan met de twee of drie hoogste bieders. Want ja, dat levert veel op aan kliks, maar dan zit je op deze termen met 14 clicks wel door je budget heen…

    Belangrijk is regelmatig ook nieuwe teksten pakken en uitproberen. We hebben voor Digitaal-Werven geloof ik wel meer dan 100 varianten versleten, waarbij de best renderende totaal onverwacht waren door mij.

  • Marc Drees
    says:

    @Hervé:
    Ik ben ervan overtuigd dat er vele dingen te verbeteren zijn, al was het alleen al omdat ik bepaalde termen die jij bezigt niet eens begrijp… 😉

    Maar de essentie is natuurlijk; wat krijg je voor soort bezoekers op je site met dit soort praktijken? Zijn het de juiste bezoekers of slechts een random klikker die natuurlijk niet goed heeft gelezen (alsof je met de paar letters überhaupt iets fatsoenlijks kan melden).

  • Hervé
    says:

    LOL, klassieke fout en herkenbare fout, je hebt het inhoudsnetwerk aan laten staan.

    Als je een adwords campagne start moet je verschillende dingen echt goed doen.
    1. Keyword onderzoek
    2. NOOIT broad matches gebruiken, je woorden altijd tussen “” en/of [] zetten.
    3. Hoog inzetten laag eindigen. Door hoog in te zetten met je eerste bod krijg je goede posities. Nummer 1 tm 2 genereren de meeste kliks, die wil je dan ook in eerste instantie hebben. Je bod verlaag je naar mate je CTR hoger is.
    4. Dagelijks kijken hoe het er mee staat, kost 5 minuten.

    Hoe lang heeft je campagne gelopen voor die 14 kliks? Als dat op een dag is, is het zeker niet slecht. Wat zijn de bronnen van je kliks? Zoeknetwerk of inhoud? Er zijn nog heel veel dingen te verbeteren. Laat maar wat weten als je wat hulp wilt.

  • Michel Rijnders
    says:

    Die adwords-campagne kan natuurlijk ook beter 😉 Maar bedoel je nu dat je door dit mislukte experiment geen geld gaat steken in Adwords of dat je je campagne niet zelf gaat proberen vorm te geven? Met 14 clicks mag ik in ieder geval hopen dat je nog niet door je budget heen bent en nog even verder kan experimenteren.