Dalen of verschuiven personeelsadvertenties?

Vanmorgen komt Nielsen met een persbericht dat het aantal personeelsadvertenties in Q1 is gedaald met 4% t.o.v. Q1 in 2007. Terwijl de arbeidsmarkt overuren draait en niemand weet waar ze personeel vandaan moeten halen. Volgens Nielsen is dit niet meer voorgekomen sinds het derde kwartaal van 2004. In de afgelopen drie maanden registreerde Nielsen media Research in dagbladen, vak- en managementbladen en op internet ruim 353.800 personeelsadvertenties (-3,6%), waarvan 319.000 online. Echter, dan gaan we even rekenen en vergelijken en dan komen er bijzondere feiten boven tafel.

Want Jobfeed heeft alle cijfers m.b.t. personeelsadvertenties online. Nu schrijft Marc hier wekelijks een update over. De afgelopen 4 weken is het aantal vacatures gemiddeld ongeveer 122.500 per 3 weken. Dus als we uitgaan van dit geval (122.500 per 3 weken) komen we op 40.833 per week. Een kwartaal heeft 12 weken en dat geeft dus 490.000 vacatures in Q1, enkel online. Zet dit af tegen de 319.000 van Nielsen en we hebben toch een verschil van 34%. Ik geef hierbij toe, dit is gemeten over de laatste 4 weken, het kan dramatisch verschillen met februari en januari, maar gezien de verhalen verwacht ik dat niet echt.

Hierbij moet overigens nog een kanttekening gemaakt worden: Jobfeed ontdubbeld waar mogelijk, Nielsen niet. Dus als Jobfeed één vacature op 2 jobboards tegen komt is dat 1, bij Nielsen 2 (aangezien Nielsen media besteding wil meten). Andere kanttekening is dat Jobfeed ook de corporate sites afgaat, Nielsen zeker niet. Dus het zijn niet helemaal vergelijkbare cijfers, maar toch wel aardig.

Opvallend is dat dit in de lijn van verwachting zat bij Nielsen, aangezien ze vorig jaar al door het hele jaar heen een daling zagen. Wel een plus over het hele jaar, maar de plus van Q1 was veel hoger dan die van Q2, die weer hoger was dan Q3 en Q4. Ik vond dit toen al vreemd, gezien wat ik hoorde, nu nog meer.

Al helemaal als je dit bekijkt in het kader van de CBS cijfers van vanmorgen, die aangeven dat de werkeloosheid op een all time low staat. Hierover zegt Nielsen in het persbericht overigens al:

In 2007 tekende zich al een afnemende groei af. Vorig jaar was de groei van het aantal personeelsadvertenties 39% in het eerste kwartaal en uiteindelijk werd 2007 afgesloten met een stijging van 3% in het vierde kwartaal. Deze trend heeft in het eerste kwartaal van 2008 geleid tot een daling van het aantal personeelsadvertenties, de eerste keer in ruim drie jaar. Dit is niet in lijn met cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek over de periode januari – maart 2008. Hieruit blijkt dat 310.000 personen werkloos waren, 4.000 minder dan in de periode december – februari 2008. Over een langere termijn blijkt wel het tempo van de daling te zijn teruggelopen (7.000 personen in de eerste helft van 2007).

Waar denk ik dat het verschil zit? Niet in het feit dat het aantal advertenties terugloopt, wat enkele recessie aanhang fans op marketingfacts nu wel claimen. Want zowel de Jobfeed data als de CBS data spreken dit tegen. En hoewel ik wel geloof dat lang niet elk bedrijf (en met name in bepaalde sectoren) meer van jobboard gebruik maken vanwege het zwaar tegenvallende resultaat, zie ik nog geen massale terugtrekking van de boards.

Ik zie wel een nadrukkelijke verschuiving naar niche boards, kleinere specialistische websites. We hebben in Nederland ergens tussen de 450 en 650 boards (ik heb er 450 geïdentificeerd, maar ik heb mensen gehoord die er nog meer zeggen te kennen). Nielsen meet deze niet allemaal, Jobfeed meet meer dan 4400 websites (incl. corporate careersites).

Dus een verschuiving van advertenties lijkt mij meer ten grondslag te liggen aan deze cijfers dan een daling ervan. Ik hoor echter graag de visies van anderen.

Geef een reactie

3 Comments
  • Nienke Smit
    says:

    @Bas, ik ben het volledig met je eens maar dat is niet zo gek aangezien we een aantal nicheboards beheren. Ik denk dat het verschil inderdaad voortkomt uit Nielsen die het aantal advertenties meet. Dat zegt eigenlijk niet zo heel veel over het aantal vacatures maar meer over het veranderende karakter van personeelswerving. Want er is ook gemeten materiaal voorhanden dat diverse media te lijden hebben onder response- en daarmee advertentieterugloop waaronder de grote jobboards en de diverse printmedia. Zolang ik bij de organisaties zelf alleen nog maar een toename zie (ik hou bijvb. bij Achmea en DNB de ‘teller’ van het aantal vacatures op hun eigen site in de gaten en op beide sites is die alleen maar opgelopen t.o.v. vorig jaar), ga ik met jouw mening mee ook zonder harde cijfers. Bovendien kunnen we als nicheboard-beheerders die groei ook duidelijk aan onze eigen groeicijfers merken, maar omdat je het dan over relatief kleine aantallen hebt op het grote geheel kan ik me voorstellen dat dat niet zo’n betrouwbare meetmethode is. Ik blijf de bedrijven zelf dus in de gaten houden en die ‘barometer’ staat mijns insziens op groei.

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Vincent: als eerste: dank met de inhoudelijke reactie (op marketingfacts lijkt dat moeilijk te zijn) 🙂

    Ik weet niet hoe jobfeed omgaat met opnieuw geplaatste vacatures, maar ik weet dat Nielsen deze hoe dan ook meetelt. Dus het verschil kan daardoor enkel groter worden.

    En de 13e week maakt het verschil ook enkel groter…

  • Vincent
    says:

    @Bas
    Bas, allereerst een kleine correctie op je rekenmethode, daar een kwartaal altijd 13 weken omvat i.p.v. 12. Tevens kan verschil zitten in echt nieuwe vacatures en opnieuw geplaatste vacatures. Is dat een optie?

    Desalniettemin blijft het verschil in aantal aanzienlijk.

    Ik denk dat je gelijk hebt over verschuiving i.p.v. echte afkalving. De krapte op de arbeidsmarkt houdt stevig aan, al wint het structurele aandeel aan terrein t.o.v. het conjuncturele deel. Deze trend gaat volgens mij versneld doorzetten.

    De verschuiving gaat inderdaad naar niche boards en de combinatie van eigen recruitmentsites en search. De grote generieke jobboards zullen echt wezenlijke veranderingen moeten doorvoeren om problemen te voorkomen.