Recruitment Games

Hoewel de titel van dit artikel anders doet vermoeden, is recruitment zeker geen spelletje. Althans niet voor de professionele en corporate recruiters, maar voor legers gelden andere regels. De Nederlandse krijgsmacht kampt met ernstige personeelstekorten, met name onder jongeren.

De wervingscampagnes op TV en in het land lijken hun vruchten niet af te werpen. Hoewel soms onbedoeld grappig lijkt on-line video recruitment geen oplossing voor de Nederlandse Defensie. Misschien kunnen ze nog iets leren van de Amerikanen en Australiërs.

Volgens dit artikel proberen de legers van Amerika en Australië on-line jongeren te werven via multiplayer computer games. Defensie, de politiek en onze maatschappij dient zich wel af te vragen of dit wenselijk is. Er zijn al discussies of Defensie 17-jarigen mag gaan opleiden en misschien wordt de leeftijdsgrens door deze recruitment games wel erg vaag. 

Laat een antwoord achter aan Bas van de Haterd Reactie annuleren

7 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    Gaming is nog onontgonnen gebied in Recruitmentland. Er is daar echt een wereld te winnen. Toevallig gaat ook Werf& hier in de komende uitgave een artikel aan wijden (ja, met wederom een interview met ondergetekende).

    Voor gaming liggen er veel mogelijkheden open. Ik heb een paar echt leuke plannen in mijn hoofd zitten voor bepaalde bedrijven, sommige actiematig, maar je kan games ook heel erg lange termijn inzetten. Daar geloof ik heilig in, met name bij grotere bedrijven. Ik ken ook clubs die goede games redelijk goedkoop kunnen maken, alleen mensen overtuigen is het probleem.

    Bij gaming heb je echter één grote issue: elke goede game is compromisloos. Het moet aansluiten bij de doelgroep die je wilt bereiken (en kan dus per definitie nooit voor ‘hoger opgeleiden’ zijn). Vaak zullen recruiters de game zelf niet leuk vinden (maar tenzij je recruiters werft is dat natuurlijk totaal onrelevant). En je moet dus in niches gaan zitten wil je iets kunnen bereiken (en dan krijg je dus een kosten-baten analyse).

    Maar het is onontgonnen gebied, waar nog veel te winnen is.

  • Chris Stapper
    says:

    Voor het eerst ben ik mijn gen Y status kwijt, een interessante ervaring. Laat ik er over twitteren!

    Ik las een leuk artikel over competenties halen uit games op personeelslog. Ik blijf er kritisch over, maar alle stukjes ontwikkeling helpen.
    Toen ik nog actief online gamede (ik klink als een oude lul ik weet het) heb ik toch regelmatig reclame gezien, in diablo 2 in ieder geval, world of warcraft levert zo blijkbaar genoeg op. Gelukkig heeft Blizzard wel wat ethiek.
    En om mijn gen y status weer te heroveren: als ik langer guildmaster was geweest had ik het op mijn cv gezet!

  • Marc Drees
    says:

    @Chris:
    Voor een Gen Yer wel een hele droevige opmerking! Je bent direct tot outlier gebombardeerd.

    Natuurlijk heb je gelijk, maar het gaat ook over het aspect binden en boeien in dit soort zaken. En dan is het in mijn optiek onvermijdelijk dat elementen aan de gaming wereld hun intrede doen binnen recruitment.

  • Chris Stapper
    says:

    Laat ik kort de conservatieve noot bespelen en roepen dat recruitment eerst moet zorgen dat de gewone zaken een beetje op orde zijn.
    Maar dat is een saaie opmerking!

    Games lijken mij zeker interessant, vooral games die een wat duidelijkere doelgroep hebben. Hoe ik het voor me zie is het vooral leuk als de recruitmentonderdelen in een game verwerkt zijn en niet het belangrijkste deel vormen. Zo kan ik me voorstellen dat een veel uitgebreidere versie van Second Life, met een goede interface etc, voorzien is van enorm veel verschillende informatieschermen, waarbij een of enkele van die schermen gericht kunnen zijn op reclame.
    Doet een beetje denken aan de man (een ware held) die zijn boek gratis via internet publiceert en winst haalt uit de reclame addons die alleen zichtbaar zijn in adobe acrobat reader zoveel punt zoveel. Slim idee!

  • Peter Davelaar
    says:

    Helemaal mee eens, er is nog een hoop te winnen voor recruitment in games. Er zijn al een aantal partijen die hier actief mee bezig zijn.

    Het zijn nu nog veelal losse flodders. Vorig jaar had Monsterboard nog een redelijk grote campagne icm een game: https://www.gameads.nl/advergaming/nieuwe-advergame-voor-monsterboard.xhtml

    Het Britse leger had enige tijd geleden een grote in-game campagne https://vgads.blogspot.com/2007/11/britain.html

    Zo zijn er uiteraard nog veel meer voorbeelden, echter de games zitten bij lange na nog niet in de standaard marketing mix.. hier gaat wel verandering in komen. 🙂

  • Marc Drees
    says:

    @Ronald:
    Als je hoge scores haalt in Duke Nukem of HalfLife 2, zit er dan een fraaie carriere in het leger in het verschiet?

    Want dan maak ik nog een kans!

    Overigens, ik denk wel dat serious gaming een toekomst heeft in online recruitment. Natuurlijk is dit nog grotendeels onontgonnen terrein, afgezien van wat vingeroefeningen van partijen als Randstad en ABN Amro in Second Life.

    Maar 3D werelden in een gaming format heeft zeker een toekomst. En die is volgens mijn niet ver weg.