Een opblaasfiguur en een vakantiebaan

Er zijn vakantiekrachten nodig. Veel en snel. Ik merk het aan de a4-tjes in de etalage van Manpower. Maar niet alleen printpapier wordt ingezet als krachtmiddel in de zoektocht naar jonge jongeren. Ook Ipods, toeslagen, allerlei opblaasfiguren en banners moeten scholieren en studenten die ene baan in lullen. 

Pippi
Weet u het nog? De aflevering waarin vrijbuiter Pippi Langkous smeekt naar school te mogen, zodat zij ook een keer vakantie heeft? Als de scholieren maar de helft van haar werklust hadden, had Albert Heijn niet hoeven smeken om vakkenvullers (Albert Heijn heeft elk jaar zomer duizenden vakantiekrachten nodig).

Helaas zullen niet direct de droomwerknemers afkomen op ’50 euro voor 2 uurtjes werk’. Meestal zijn de meest luie figuren er dan ineens als de kippen bij. Om hun twee weken Salou van te kunnen bekostigen. Waar de ‘huishoudkosten’ (de drankpot) nog duurder zijn dan de vlucht en all-inclusive-hotel bij elkaar. 

Iets nuttigs
Ik wil niet generaliseren, ik ben ook jong en vakantiekracht geweest. En zodoende weet ik dat er genoeg actieve jongeren rondlopen. Bovendien lustte ik op die leeftijd ook wel eens een biertje teveel. Maar een strandbal als lokkertje? Of slippers? Die tijd heb ik gelukkig niet meegemaakt. Geef die kids toch iets wat dat gemis aan vrije dagen enigzins goed maakt. Zelfbruiner ofzo. 

Laat een antwoord achter aan Floor Drees Reactie annuleren

6 Comments