Het sociaal CV

Joery Bruijntjes mailde mij enige tijd geleden al over een nieuw project waar hij mee bezig was, maar door drukte nog niet aan toe gekomen dit met jullie allemaal te delen. Maar daarom niet minder interessant: het sociaal CV. Aangezien we voortaan in grote getalen online actief zijn is een gewoon CV eigenlijk achterhaald.

Steeds meer zien we al dat jongeren hun hyves account op hun CV vermelden, hoor ik van recruiters. Nog lang niet massaal, maar meer dan vroeger, toen deed je dat helemaal niet. Eén reden die ik hiervoor van een jongere hoorde was: “ik heb een redelijk generieke naam, ze gaan me toch controleren, hiermee hopelijk het juiste account”.

Slim, want persoonsverwarring komt helaas vaak voor en je zal niet de eerste zijn die een baan misloopt daardoor. Ook zien we steeds meer mensen die hun CV online zetten. In de trainingen van Rise zit o.a. een ‘advanced google search’ deel waarbij je zoekt naar CV’s online. En wat blijkt, voor heel veel functies kan je CV’s op websites vinden. Jawel, zomaar voor het oprapen, maar je moet even weten hoe.

Maar eigenlijk is het vreemd, want je hele leven ligt bij velen al online. Wie mij volgt in Twitter, op Hyves, mijn Flickr foto’s (en die op mijnalbum bij gebrek aan ruimte) weet eigenlijk heel veel van mij. En natuurlijk mijn artikelen hier en op marketingfacts. Dus waarom pak je niet alle informatie in de sociale media en maak je daar een sociaal CV van?

En dat is dus wat Joery gedaan heeft. Een sociaal CV, een goed opgemaakte website waar je laat zien wat je toch al online hebt staan, maar dan gecentraliseerd. En in plaats van nog een papiertje sturen gewoon voortaan solliciteren met een URL. Wordt dat geaccepteerd? Vast nog niet. Is het de toekomst? Wie weet.

Want als we als recruiters toch iedereen nazoeken, googelen, wie-o-wie’en en weet ik veel wat nog meer. Waarom maken we het onszelf dan niet makkelijk en zetten we het op één plek neer? Waarom wil je dan als recruiter toch nog dat papiertje?

Misschien is het Sociaal CV inderdaad wel de toekomst.

Laat een antwoord achter aan Sonja Finney Reactie annuleren

5 Comments
  • Sonja Finney
    says:

    Ziet er goed uit dat sociaal CV en lijkt me ook erg handig om een verzamelplaats te hebben.

    Voor bedrijven lijkt het me nog meer iets voor de toekomst. Naast dat het moet passen in het systeem wat bedrijven gebruiken om nieuwe kandidaten te recruiten, zie je ook nog vaak dat er gebruik wordt gemaakt van print. Bijvoorbeeld tijdens screenen of het interview.
    Daarnaast is er ook nog een hele groep die niet zo vaak online is,
    zoals bijvoorbeeld de marketeers waar Marco Derksen/ Marketingfacts ca een maand geleden een artikel aan wijdde.

  • Joery Bruijntjes
    says:

    Ha Bas, leuk dat je even aandacht besteed aan mijn projectje. Ik denk inderdaad niet dat het gros van de bedrijven al klaar is om dit soort cv’s te ontvangen, en zie het dan ook vooral als een proof of concept van de mogelijkheden. Persoonlijk merk ik ook dat het een bepaald soort rust schept als je een overzicht hebt van je online activiteiten. Voorheen wisselde ik vaak tich url’s uit met mensen waar ik nu weer iets deed, tegenwoordig verwijs ik ze naar deze centrale plek. Heel handig!

  • Marc Drees
    says:

    De Personal branding page. Helemaal goed. Het doet me denken aan de titel van een boek over Internet: Small pieces, loosely connected. Of zoiets.

    Een uitwerking van de Open Social gedachte. Mijn content ligt verspreid over het Internet, maar ik wil een plaats waar ik het bij elkaar kan brengen. Onder meer voor personal branding doeleinden.

    Ontwikkelingen om vrolijk van te worden.

  • Mathijs Duisdecker
    says:

    Een goed idee denk ik. Enige tijd geleden heb ik een ‘sociaal CV’ gezien, maar dan in een iets andere vorm dan beschreven wordt; http://www.merkme.nl

    Als recruiter zou ik in dit geval erg blij zijn met zo’n URL in me mailbox!