Graaft Monster zijn eigen graf?

Vandaag was ik bij één van mijn favoriete IT bedrijven, als klant dit keer, ze bouwen de applicatie voor Digitaal-Werven voor ons. Maar wat altijd interessant is bij dit bedrijf is dat ik elke keer weer weg ga met nieuwe informatie voor een blog. Het bedrijf is namelijk zeer actief in de werving voor jonge (net afgestudeerde) IT’ers en die hebben soms hele leuke visies.

Zo vertelde de directeur me recent dat ze een mail hadden gekregen van een medior. Deze jongen schreef iets in de trend van: Ik ben op zoek naar een nieuwe baan. Ik had mijn CV op Monsterboard gezet en ben sindsdien kapot gemaild door allerlei wazige bureaus die mijn droombaan hebben bij één van hun klanten. Ook ben ik, ondanks dat ik hem op anoniem heb gezet, inmiddels vele malen gebeld door mensen die blijkbaar zo lang hebben lopen zoeken dat ze mijn telefoonnummer toch achterhaald hebben. Omdat ik dat dus zat ben en gewoon op zoek ben naar echt een leuke baan heb ik nu besloten om zelf eens te gaan googlelen en 5 bedrijven de kans te geven om mij, per e-mail, te vertellen waarom ik bij uw bedrijf zou moeten komen werken voor die en die functie (hij had duidelijk wel de corporate careersites bekeken). Ik hoop van u te horen.

Toen dacht ik al: WAUW, mensen zijn de overkill van bureaus op monsterboard dus zat…

Maar vandaag weer iets leuks nieuws. Ik hoorde de juniors (sommige aan het afstuderen, anderen net klaar) met elkaar praten. Nee, op monsterboard moet je je CV echt niet zetten, dan krijg je allemaal van die klote bureaus die je gaan lopen spammen (niet juridisch het juiste woord dacht ik meteen, maar spam is in the eye of the beholder zullen we maar zeggen). En als je dan al je CV erop zet, in ieder geval anoniem, anders ben je helemaal de klos. Dan gaan ze je allemaal bellen, zelfs van die vage Engelse bureaus die niet eens Nederland spreken.

Uiteraard kon ik het niet laten om te vragen aan deze jonge honden: wat willen jullie dan? Het antwoord wat eenduidig: gewoon, echte banen bij echte bedrijven. Niet van die vage bureaus.

Navraag bij de directeur van dit bedrijf leerde me dat Monsterboard momenteel bureaus alle kortingen biedt en monster hard bezig is zoveel mogelijk recruiters binnen te halen, terwijl eindklanten de volle mep moeten betalen en in veel gevallen geen enkele onderhandelingspositie hebben. Monsterboard maakte, volgens hem, duidelijk de switch naar de bureaus. De jonge IT’ers die daar werkte rende duidelijk gillend weg.

Is het een representatieve steekproef? Nee, iedereen die daar werkt is op de één of andere manier (minimaal) een tikkeltje bijzonder. Maar is het een teken aan de wand? Misschien wel.

Laat een antwoord achter aan Dhr Reactie annuleren

5 Comments
  • Ruben @ Freep
    says:

    @dhr Leuk zo’n anonieme reactie vanuit VNU. Jammer dat jullie niet het lef hebben om gewoon bemiddelaars te weigeren. Ik zie bij jullie portals ook bijna alleen maar bureauvacatures. Als je je cv plaatst ontvang je dus nog steeds bureauspam (wat natuurlijk niet echt spam is want je hebt je ingeschreven). Maakt dus niet echt uit of je dan op een vertical staat.  

    Komt bij dat als Monsterboard haar eigen graf graaft jullie nationalevacaturebank.nl dat zeker ook doet.
    Nog zo’n reus die met reanimeren lang blijft leven.

  • Marc Drees
    says:

    Monster doet op dit moment aan prijsdumping in Amerika. En haar aandeel doet het daar niet helemaal lekker…

    Dus Monster is al enige tijd over haar top; maar reuzen gaan heel moeilijk dood. Tenzij Jacob, bonestaak… Maar ja sprookjes gebeuren niet in het echte leven.

  • Dhr
    says:

    Monster is sowieso een generieke site, het is een massa product en dus goedkoper. Wat leidt tot een massa-inkoop vooral bij bureaus en wat vanuit de kandidaat kant bekeken niet erg goed is aangezien mensen benadert worden opvatten als spam op het moment dat hun CV op Monster wordt gezet. Het zelfde als een vacatureplaatsing we zien kandidaten meer reageren op een jobposting geplaatst vanuit de directe opdrachtgever dan vanaf een bureau. De toekomst is het verticaliseren van de markt. Door het adverteren op “niche”-sites ben je ten eerste veel gerichter aan het adverteren, waarmee je dus niet zomaar in de in het rond aan het zoeken bent.  Wellicht ben je meer kwijt per plaatsing of per impressie maar ik heb liever dat een vacature 500 keer bekeken wordt door een specefieke doelgroep die ik heb uitgezocht dan een kleine 2000 views waar je helemaal niet zeker weet wat voor personen dat zijn geweest. Monster heeft over de hele wereld de zelfde strategie, namelijk de grootste in volume te zijn/worden. Dit is aardig gelukt maar uit onderzoeken is gebleken dat er steeds meer vraag komt naar specifieke jobboards met een gerichte doelgroep in plaats van alles bij elkaar. Als opdrachtgever zou ik liever tussen 600 vacatures staan, dan tussen 20000. En dus denk ik dat Monster nu op hun hoogte punt is qua omzet en dergelijke maar verder gaan ze niet meer veel groeien, de enige manier voor hun is de prijzen laag houden, en dan krijg je 0.0 service. Soms is service belangrijker dan een lage prijs in mijn ogen.
     
    Dus alle IT-ers naar InICT.nl (nu nog ICT Carrière Platform, o.a. Tweakers.net en Computable.nl), alle financials naar InFinancieel.nl, interimmers naar InInterim.nl en alle ambtenaren naar InOverheid.nl.

  • Chris Stapper
    says:

    Ik heb ooit toen ik een stage zocht mijn CV op monsterboard gezet. Superveel mails (maar ik ben nooit gebeld!). Uiteindelijk heb ik mijn cv er afgehaald, ik deed toch nooit iets met wekelijkse baan aanbieding x of y. Als ik bovenstaande lees zijn IT’ers een stuk populairder dan HRM’ers.

    Monster lijkt ook in Europa een beetje een Amerikaanse aanpak te hebben (klantgericht itt persoongericht). Als ik dat ten onrechte Amerikaans noem, verbeter me! Jammer, want volgens mij werkt een keuze voor de kandidaat op lange termijn beter.
    Mentaal leg ik ook meteen een linkje naar WSJ.com, ik vraag me af of zij ooit nog gratis worden. En of we dat als een final hint moeten zien dat je voor de kandidaat-klant moet kiezen.