Keuzes: de kunstacademie of toch wiskunde?

Studiekeuzevoorlichting, ze beginnen er steeds vroeger mee op middelbare scholen. Maar het mag niet baten, een groeiend aantal leerlingen heeft geen flauw idee wat hij/zij na de zomer wil gaan studeren. Hierop inspelend hebben veel studies nu nog open dagen en andere last-minute festiviteiten. 

Dan maar rechten, in Leiden
Dat moet mijn zusje gedacht hebben. Maar na twee weken gaf ze er de brui aan. Zelf zei ze het na één dag al gezien te hebben. Ondanks dit volgens mij een recordsnelheid is, was het helaas te laat om zich alsnog in te schrijven bij fashion management, dus het werd een jaar werken. 

Daarna zijn alle studies van Nederland over de lippen van mijn wanhopige moeder gerold. En uiteindelijk is de keus gevallen op facility management, het meest genoemd door, juist, moeders.

Of iets totaal anders
Ik kon goed leren, maar wilde dat niet meer. Dus koos ik voor een studie waar ik vooral moest ‘creëeren’ (tot grote hilariteit van de familie). Veel switchen pas na het eerste of tweede jaar studie. Zoals die studiegenoot die  Accountancy toch leuker vond.

Laat een antwoord achter aan Chris Stapper Reactie annuleren

9 Comments
  • Floor Drees
    says:

    @ kunstacademie
    (zonder daar een baan of functie bij te bedenken) dat is een goeie. Ik las gister dat je maar beter geen communicatie of journalistiek kunt doen. Over vijf jaar valt daar niets meer in te makken. Was ik nu net van plan over een jaar aan journalistiek te beginnen…

  • kunstacademie
    says:

    Gewoon veel naar open dagen gaan, internet afspeuren etc. En jezelf afvragen: wat vind ik leuk om te doen (zonder daar een baan of functie bij te bedenken). Heb je dat eenmaal helder dan kom je er wel.

  • Chris Stapper
    says:

    Nu je het zegt, inderdaad, als je voor februari stopt krijg je je geld terug (betere verwoording: wordt je studielening omgezet in een schenking..). Het idee daarachter is vast dat het de overheid geld bespaart, maar bemoedigend is het niet..

  • Chris Stapper
    says:

    Wat bij mij het grote probleem was, was dat er geen trigger kwam om naar de toekomst te kijken. Op de middelbare school ben je fijn sheltered van alle ellendige blikken op de toekomst. Er werd vanuit de school niet veel ondernomen dat mij duidelijk onder ogen kwam en ik was zelf liever bezig met andere dingen dan toekomstige studies zoeken. Ik had ook helemaal een idee hoe je dat doet, een studie zoeken, of kiezen. Ik had ooit een pakket (E&M) gekozen en dat was het. Dus dan denk je ‘ik vind economie leuk’ en ga je economie doen. Financieel management in mijn geval. Half jaar volgehouden en ik hoop dat ik nooit meer een grootboek hoef aan te raken.

    Wat dat betreft is het nieuwe leren, waarbij studenten zelf vakken kiezen en inrichten wel een vooruitgang, zo wordt een studiekeuze meer een verlenging van wat je al doet op de middelbare school. Maar er is vooralsnog niet zoveel motivatie om het in één keer goed te doen. Want er switchen genoeg mensen en niemand vindt het erg als je een jaar langer over je studie doet. En waarom zóu je dan nog veel moeite doen voor je keuze.

  • Bas van de Haterd
    says:

    Recent vertelde een oud docent van me: och, tegenwoordig kan ik op informatie dagen veel goed doen. Ik zeg altijd: de mijne begint komend jaar aan haar derde studie, ik hoop dat ze het dit keer meer dan 2 maanden volhoud. Dan denken al die ouders: ooooh, deze hier naast me begint pas aan zijn tweede…

    Verrassend eigenlijk, want met alle nieuwe media zou je denken dat velen hun passie veel makkelijker vinden. Maar dat vertalen naar het werk wat ze willen doen blijkt lastig.