Hoe ‘drempelvrij’ zijn websites eigenlijk, Wehkamp.nl

Drempelvrij waarmerk Vandaag dan de laatste van de vier bedrijven die een website hebben met het Drempelvrij waarmerk. En het is Wehkamp die deze miniserie sluit. Een retailer dus. En net als SNS bank lijken ze niet al te trots op dit waarmerk; want het is niet op de homepage te vinden.

Maar we gaan eens kijken hoe het met de accessibility van Wehkamp staat.

In een vorige aflevering heb ik kort de tools geintroduceerd die ik gebruik om de homepage te beoordelen op toegankelijkheid: Total Validator en Wave.

De homepage
De homepage van Wehkamp ziet er zo uit:

Homepage Wehkamp.nl

En er valt heel veel te zien op deze homepage. Een retailer probeert natuurlijk zoveel mogelijk informatie above the fold te tonen.

Door het terughoudende kleurgebruik oogt de site ondanks de veelheid aan items nog redelijk rustig. Maar is de site ook accessible? Dat gaan we nu uitvinden.

De resultaten
En hier zijn dan de resultaten van de twee tools.

Total Validator

Resultaten Total Validator

Een spacer zonder een alt text. En dus een Priority 1 (A) fout.

Wave
Ook Wave vindt dezelfde fout:

image

Conclusie
Net als bij SNS bank is er toch een Priority 1 (A) fout op deze homepage aangetroffen; wat feitelijk het Drempelvrij waarmerk teniet doet.

Maar net als bij SNS bank is het een minimale afwijking. Waardoor de site toch bijna drempelvrij is.

Vorige afleveringen over drempelvrije sites gingen over Werk.nl, Herensokken.nl en SNS bank.

Laat een reactie achter op Wehkamp Reactie annuleren

12 Comments