Helderheid in het doolhof van auteursrecht op het internet

Misschien niet direct recruitment gerelateerd, maar ergens toch ook weer wel. Immers, weblogs en online profielen worden steeds belangrijker. Zoals Marc al aangaf, waar zijn er anders nog verse CV’s te vinden? Ook vanuit personal branding oogpunt zijn weblogs, flickr foto’s en youtube video’s bijna niet meer weg te denken. En personal brand worden steeds belangrijker voor bedrijven. Daarom ben ik ook verheugd dat ik het volgende persbericht kreeg over de oprichting van de Stichting Copyright en nieuwe media. Op 7 juli 2008 vond bij Seats2meet.com in Utrecht de oprichting en openingsbijeenkomst van de Stichting Copyright & Nieuwe Media plaats. De stichting is een initiatief van een aantal toonaangevende internetondernemers en andere belanghebbenden, die zich sterk willen maken voor de belangen van iedereen die op internet publiceert.

De voortschrijdende technologie schept veel nieuwe publicatiemogelijkheden. Web 2.0 toepassingen zoals weblogs, wiki’s, YouTube etc. faciliteren de uitwisseling van kennis en ervaringen. Informatie is vrij toegankelijk voor iedereen. Dit vraagt om een nieuwe manier van omgaan met auteursrechten om de free flow van informatie op internet te beschermen en te stimuleren. Recente (dreigende) rechtszaken tussen (amateur) bloggers en auteursrecht organisaties versterken dit beeld en de noodzaak tot actie.

De Stichting heeft ten doel:

– het streven naar gepaste wetgeving teneinde de vrije meningsuiting en de free flow of information op internet te beschermen en te stimuleren;
– de openbaarmaking van cases om een bewustwording te creëren en de discussie te openen;
– het kanaliseren van behoeften en het bieden van een platform in de discussie met de gevestigde orde.

Stichting Copyright & Nieuwe Media wil haar doelen bereiken door

– het geven van voorlichting over onder andere de Creative Commons, het bevorderen van de bewustwording over bestaande wet en regelgeving rond het auteursrecht en het verzamelen van kennis over dit onderwerp;
– de regelgeving rondom copyright eenvoudig leesbaar en voor iedereen begrijpbaar te maken;
– het inrichten van een helpdesk voor bloggers, forumbeheerders of  webbeheerders, die problemen ondervinden in het kader van de huidige wet- en regelgeving.

Er zal een netwerk van gebruikers en juristen ontstaan die zich actief gaan inzetten en aandacht gaan creëren voor de problematiek van auteursrechten op internet. Op die manier zal de discussie hierover breder worden getrokken en niet meer alleen plaatsvinden tussen slechts een beperkt aantal rechthoudende versus de wetgever.

De website en het bijbehorende sociale netwerk zullen in augustus live gaan.

Initiatiefnemers en dus het bestuur zijn:
Bestuurslid Algemene Zaken: Marco Raaphorst, www.marcoraaphorst.nl
Bestuurslid Algemene Zaken: Marco Derksen, Upstream
Penningmeester: Gert Otter, Van Burnout naar Burnin
Voorzitter: Ronald van den Hoff, CDEF Holding
Secretaris en Juridische zaken: Arnoud Engelfriet, www.arnoud.engelfriet.net
Bestuurslid Social Network: Petra de Boevere, Meisje van de slijterij
Bestuurslid Social Network: Jolie van der Klis, www.jolie.nl

Laat een antwoord achter aan Paul van Oosterhout Reactie annuleren

19 Comments
  • Robert Engel
    says:

    Wij zijn en vertegenwoordigen de nieuwe wereld

    Ho, ho. Niet te hoog van de toren blazen.  De leden van de Stichting vertegenwoordigen een deel van de nieuwe wereld die door velen niet bepaald serieus genomen wordt. Het zou de stichting dan ook sieren eens een wat minder grote broek aan te trekken. Doe eens wat, bijvoorbeeld, na bijna vijf maanden voorbereiding en zaken voor je uit schuiven. Zo lastig is die materie nou ook weer niet.

  • Marc Drees
    says:

    @Ronald:
    Een voormalige collega bij Cap Gemini zei altijd: Toeval bestaat niet. Hoewel ik als evolutiebioloog het hier fundamenteel mee oneens ben zijn er toch korte momenten van twijfel. Zoals nu.

    Want vandaag kreeg ik een posting van Clinic. Een voor de Stichting buitengewoon interessant initiatief van SOLV Advocaten. Waarvan 1 van de oprichters toch al geen onbekende van jullie zouden mogen zijn: Christiaan Alberdingk Thijm

    Een bundeling van krachten lijkt me niet meer dan logisch

  • Paul van Oosterhout
    says:

    haha Ik heb een muur  met logo’s van careerjet, trovit, jobrapido etc

    Dartpijlen kunt u sturen naar:
    postbus 2400
    5202 ck
    Den bosch

  • Paul van Oosterhout
    says:

    Nou Ronald….voor input weet je me te vinden…Door de krapte is de arbeidsmarkt er een waar ontzettend veel verdiend kan worden door te copycatten…

    Ondertussen doe ik ademhalingsoefeningen.

  • Marc Drees
    says:

    @Ronald:
    Hebben Arrington c.s. iets dergelijks al niet in Amerika ontketend? Ik heb gisteren nog naar hun manifesto zitten zoeken, maar zonder succes.
    Er is daar in ieder geval een behoorlijk intensieve user generated content discussie aan de gang. Iets om op zijn minst met een schuin oog naar te kijken (en met een schuin oor naar te luisten)

  • ronald van den hoff
    says:

    Heren:
    1. we hebben gespecialiseerde kennis in huis.
    2.als je een lobby wilt voeren, moet je een groepering vertegenwoordigen, vandaar het sociale netwerk(=middel en geen doel).
    3. die nieuwe wereld gaat ook nieuwe spelregels kennen. spelregels neergezet door de oude/gevestigde orde en daar willen we invloed op krijgen.
    4.dat invloed krijgen valt reuze mee ( ervaring ): politici en ambtenaren zijn ook op zoek naar nieuwe partijen, want hun “oude” adviseurs brengen geen antwoorden op de huidige problematieken.

    @Paul: Zeker niet je adem inhouden. En welkom bij ons: wij zijn en vertegenwoordigen die nieuwe wereld!

  • Marc Drees
    says:

    @Paul:
    Volgens mij niet al teveel. Ik zou in ieder geval mijn adem niet inhouden.

    Als “afschrikwekkend” voorbeeld: The Huffington Post is op dit moment misschien wel de meest gelezen ‘krant’. Uitsluitend op Internet te vinden. En een combinatie van eigen content (kleine redactie) en geaggreerde content. Van kranten met een grote redactie.
    En Ariana Huffington is op dit moment misschien wel de meest invloedrijke vrouw in Amerika.

    Welkom in de nieuwe wereld. Een wereld waar ook voornoemde Stichting buitengewoon weinig zal kunnen doen aan de door jou geschetste situatie. Een advocaat met specialisatie in Databanken recht zal hier ongetwijfeld meer, en sneller, iets aan kunnen doen.

  • Marc Drees
    says:

    @Ronald:
    Een lovenswaardig initiatief. Zoals velen met mij (hoop ik) ben ik vooral benieuwd naar de praktische invulling; en niet direct naar een (social network) site. Daar hebben we er al meer dan genoeg van.

    Copyright is een interessant en beladen onderwerp waar volgens mij al hordes zeer deskundige mensen zich mee bezig houden. Niet echt een exclusief Nederlandse probleem, hoewel we natuurlijk wel rekening dienen te houden met Nederlandse wetgeving.

    Maar goed, misschien kan ik beter afwachten op het wordt vervolgd deel. Als is het dan wel handig om de doelstellingen op de site wat uitgebreider te formuleren dan nu het geval is.

  • Marc Drees
    says:

    @Bas:
    Nou, nou, een stichting breekt niet automatisch potten in Den Haag. Daar heb je een apart slag mensen voor, lobbyisten. Want neem van me aan dat Den Haag alleen luistert als er iets voor hen te halen valt. Ook al vertegenwoordigen ze ‘ons’. Helaas geldt voor een parlement hetzelfde als voor het bestuur van een NV. Teveel kleine beleggers, dus ze kunnen hun eigen gang gaan.

    Zoals ik zij, ik wacht rustig af. Maar ga mijn adem niet inhouden. Ondanks mijn sympathie voor het plan en mijn vertrouwen in de namen die ik ken binnen deze stichting.

  • paul van oosterhout
    says:

    Ik ben in ieder geval benieuwd wat dit bijvoorbeeld betekent voor het zomaar overnemen en of spideren van vacatureteksten.

    Concullegas kopieren onze teksten 1 op1 in ieder geval. Heb onlangs een vacature van Vitae gevonden waarin onze tekst, inclusief ” staffplanning” stond vermeld.

    Maar ook careerjet of jobrapido moeten hier last van gaan krijgen hoop ik iig.

  • ronald van den hoff
    says:

    Dank je Bas. We hebben zeker een doordacht plan, maar we richten nu eerst de website en de community site in gedurende de maand augustus, dan gaan we snel verder. Dit is vast de link naar ons tijdelijke visitekaartje: https://cnm.mindz.com/

    Het initiatief is neergezet vanuit de ideologie dat iemand zich moet inspannen in het oplossen van problemen die op/dankzij het internet ontstaan in relatie tot de gevestigde orde/oude wetgeving…

    Wordt vervolgd…

  • Bas van de Haterd
    says:

    Deze dames en heren kennende zit er zeker een gedegen plan achter. Wel is het gedaan vanuit pure liefde voor het vak, zoals Ronald o.a. recentelijk de advocaat heeft betaald van een aangeklaagde blogger voor het doorplaatsen van een krantenartikel naar haar weblog (met 12 hits) die na sommatie het er meteen afhaalde, maar toch een ‘boete’ moest betalen.

    En zoals je weet Marc, als je een officiële stichting hebt, heb je in Den Haag ineens een stuk meer invloed en kan je potten breken. Want dan hebben ze een ‘officieel aanspreekpunt’.

  • Marc Drees
    says:

    Op zich een interessant en positief initiatief, al volg ik niet helemaal de aanleiding en de samenstelling. Is dit een puur opportunistisch initiatief of zit hier ook een gedegen plan achter?

    Misschien gewoon maar volgen of en wat er gebeurt; want dat user generated content een belangrijk onderwerp is mag ondertussen wel bekend worden verondersteld