Jobboards en recruiters: Overkill, Onkunde, Targets en CV database-logins, 2

Gisteren heb ik beschreven hoe ik een test heb opgezet om te zien hoe recruiters met mijn online "fantasie" CV vol trefwoorden om zouden gaan. Met de verwachting dat ik binnen een paar dagen wel de eerste reacties binnen zou krijgen.

Enig nadeel was wel dat als je mijn cv open zou klikken, mensen het snel genoeg door zouden hebben. Er stond immers letterlijk “Test cv”.

De resultaten
Binnen een half uur had ik de eerste al te pakken. Ik werd uitgenodigd voor een gesprek! Tjonge zo snel…dat had ik niet verwacht:

Ik ben je cv tegengekomen op XXXX.nl

Mogelijk hebben we interessante functies voor je en zou je willen vragen contact met ons op te nemen. Zelf ben ik van een werving & selectie bureau gespecialiseerd in de media.

Ik hoop snel van je te horen.

Ook was er een bij die het grappig instak en het al snel doorhad. Toch werd ik uitgenodigd.

Naar aanleiding van de steekwoorden die u op het internet heeft geplaatst, heeft u mijn interesse gewekt.” Helaas was de titel van de mail “Nieuwschierigheid gewekt”….ouch!

Maar waarschijnlijk is de druk gewoon zo hoog dat ze me toch maar mailen want ik krijg nog meer reacties als:

Ik heb je “test CV” op XXXX.nl bekeken en ik zou graag een uitgebreidere versie willen ontvangen. De combinatie van sales en Direct Marketing die ik terugzie, heeft mijn interesse gewekt. Voor een Direct Marketing dienstverlener in Nieuwegein ben ik onder andere op zoek naar een Sales Consultant. De omschrijving hiervan vind je in de bijlage.”

Maar er zijn er ook bij die gewoon niets doorhebben:
Op XXXX.nl kwam ik uw CV / gegevens tegen. Ik zou graag een afspraak met u maken.Als Search Consultant Marketing & Sales bemiddel ik in vaste banen en op basis van uw gegevens denk ik iets voor u te kunnen betekenen. Gezien het nationale karakter van onze werkzaamheden kunnen wij een afspraak inplannen in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam of Beesd. Indien een andere locatie uw voorkeur heeft horen wij dat ook graag.

of

Je ontvangt deze mail aangezien je hebt aangegeven op zoek te zijn naar een functie op het gebied van Sales/Verkoop/ICT.

Wij, XXXXXXX, zijn een werving en selectie bureau gespecialiseerd in het bemiddelen van kandidaten voor sales en accountmanagement functies. Op basis van jouw CV hebben wij misschien een interessante vacature:

Accountmanager Storage Solutions New Business (regio Amersfoort)

Kijk snel op onze website voor een complete functiebeschrijving en solliciteer online!

https://XXX/vacature_XXr_storage_solutions_new_XX_XX_11.htm

en

Beste Kandidaat,

Wij hebben jouw cv gevonden op een carrièresite.

Bijgaand presenteer ik een functie voor een gerenommeerde organisatie te

Den-Haag.

Graag verneem ik jouw reactie en bij interesse ontvang ik graag jouw

originele cv, alsmede jouw salarisindicatie.

Terugblik
In totaal kreeg ik binnen een tijdsbestek van een dag of drie niet minder dan negen reacties. Een tijd daarna nog één waarmee het totaal op 10 staat.

Door de combinatie van reacties die binnenkwamen ondanks mijn lijst met trefwoorden kan ik concluderen dat er bijna niets meer te halen valt en men allemaal in dezelfde vijver loopt te vissen. Ondanks dat er gekeken wordt naar het cv reageren ze toch.

Daarnaast zijn er dus mensen die niet eens kijken naar het cv maar meteen reageren. Dit soort wildgroei is gevaarlijk voor jobboards. Zij moeten er zelf voor zorgen dat de reacties en benaderingen van kandidaten goed zijn want steeds minder mensen zullen een cv live zetten door dit soort zaken.

Wellicht tijd voor een team bij dit soort sites dat de variatie in vacatureaanbod, manier van reageren en kwaliteit van vacatures actief in de gaten gaat houden?

Laat een antwoord achter aan Wouter Reactie annuleren

13 Comments
  • Paul van Oosterhout
    says:

    @ Wouter: Het gaat dus inderdaad om de bureaus die het niet begrijpen en zich niet goed inleven want dat is tijdrovend en levert niet direct wat op….denken ze althans.

    Maar er zijn er zat die dat wel doen. Voor veel bedrijven is het te duur een eigen p en o afdeling op te zetten en dan is het efficienter om zaken uit te besteden.

    Er zijn genoeg partijen die het wel goed doen maar die dus volledig ondergesneeuwd worden door het nutteloze werk wat andere bureaus doen en waardoor mensen zoals jij er genoeg van krijgen.

    Dit geld overigens voor elke branche waar er “minder goeden” tussen zitten.

    het laatste punt wat je aanhaalt doen wij ook…soort van mistery shoppen om te kijken hoe en wat en waar en wanneer. Daar leer je zeer veel van.

  • Wouter
    says:

    Maar wat ik me dan afvraag waarom bedrijven dan nog steeds met w&s-buro’s werken? Als je een w&s de opdracht geeft van iemand te zoeken voor je bedrijf dan wil je toch dat die w&s de waarden en de cultuur van je bedrijf weergeeft. Misschien ben ik de enige die daar waarde aan hecht maar als het eerste contact met de w&s (of het bedrijf zelf bij interne rekrutering) goed verloopt dan pas wil ik eventueel verder gaan. Maar gaan solliciteren bij een w&s waar ik de ene week een vacature voor een hulpkok krijg en de andere week voor IT-consultant, daar pas ik voor.

    Eigenlijk zou het principe van te solliciteren in je eigen bedrijf om de werkpunten in het rekruteringsproces te ontdekken ook moeten gebeuren bij een externe w&s.

  • Bas van de Haterd
    says:

    mooi onderzoek Paul en inderdaad, te triest voor woorden weer. Maar precies wat ik ook al tijden roep: mensen lezen geen CV’s, nemen ze de tijd niet voor, het gaat om massa, terwijl recruitment gaat om menselijkheid en een één of één match.

  • Paul van Oosterhout
    says:

    @ wouter: Helemaal gelijk!

    Die laatste zin>zoiets moet je verdienen bij iemand…Wat is voor mij een reden om daaraan mee te werken als je mij niet eens van dienst kan zijn…Ga ik je toch zeker niet bij vrienden introduceren? Laat staan dat ik je vrienden aandraag.

    Ik heb voor de grap wel eens gereageerd met een tariefvoorstel voor elke kandidaat die ik aanbracht, inclusief staffelprijzen.

  • Wouter
    says:

    Ik vergelijk het met vissen. Vroeger ging men vissen op een bepaalde soort vis vb zalm met een specifiek soort aas in een gezonde vijver. Nu smijt men gewoon een lijn in het water van een bijna lege vijver en men hoopt dat er iets zal aanhangen.

    In mijn cv staat dat ik een IT-er ben met een grote interesse in HR (heb zowel diploma industrieel ingenieur als handelswetenschappen HR) en dus een job zoek waarbij ik IT en HR kan combineren.
    Het aanbod van vacature die ik aangeboden gekregen heb gaat van “onderhoudstechnieker voor een nachtploeg van één of andere fabriek” tot “immobiliënkantoormedewerker”.  

    En ik krijg het vooral van het zinnetje dat men in de vacatures plaatst: “Als je iemand kent die interessen zou hebben in deze vacature gelieve dat ons dan mede te delen.” Zo’n buro’s hebben direct afgedaan bij mij.

  • Paul van Oosterhout
    says:

    @ Paul Metzke: en dan kun je je nog afvragen of het feit dat het alleen W & S bureaus zijn door de commerciele targets komt of omdat iedereen in dezelfde vijver zit te vissen en kleine partijen er gewoon niet tussen komen.

    Persoonlijk ben ik in ieder geval blij dat ze bij ons steeds minder ( nog te veel) gebruik maken van de database en cv’s wel goed bekijken. Wij maken steeds meer gebruik van andere bronnen zoals zoekmachines ( seo en sea)

  • Paul Metzke
    says:

    Kijk, na het lezen van je eerste artikel zojuist begrijp ik het hele verhaal pas goed. Dit is inderdaad wel een trieste bedoeling….. aan de schandpaal ermee.

  • Paul van Oosterhout
    says:

    @paul: dat is dus precies wat ik in het eerste deel van mijn artikel vertelde over de rol van functievolwassenheid en targets….

    @patrick: erg he? De grap is vaak wel dat het besef pas komt als men aan de andere kant komt te staan. de recruiter wordt kandidaat zeg maar. En dat je juist je als recruiter je in je kandidaat moet kunnen verplaatsen en inleven….

    Voor jou is er wel een voordeel: door het grote aantal mails die niet goed zijn is het voor jou makkelijker schiften 😉

    Maar even serieus het is jammer, echt jammer.

  • Patrick
    says:

    @Paul van Oosterhout: Volledig eens! Ik ben zelf werkzaam binnen de W&S en zelf op dit moment op zoek naar een volgende stap. Als ik zie met wat voor onpersoonlijke en onverschillige mails ik word benaderd dan stemt mij dat droevig.

    In mijn CV staat zeer duidelijk wat ik wil en tevens wat niet. Toch krijg ik de meest vreemde aanbiedingen. Daarnaast haak ik als potentiele kandidaat direct af wanneer een mail onpersoonlijk danwel onverschillig is. Mijn idee: wanneer men mij op die manier al benaderde heb ik geen vertrouwen dat zij mij wel op de juiste manier kunnen bemiddelen. “Persoonlijke” emails met een volledig andere naam dan die van mij in de aanhef zijn mij meerdere malen toegezonden.

    Het lastige is hierin dat over het algemeen de recruiter deze mails niet eens zelf verstuurd maar de “medewerker binnendienst” Die moeten 8 uur per dag alle jobboards afstruinen naar potentieel zodat de recruiter/consultant zijn of haar targets kan halen; een soort van schieten met hagel te meer de medewerker ook bepaalde targets heeft….

  • Paul Metzke
    says:

    Mee eens, een spelfout is erg slordig. Wat me wel opvalt is dat er enkel bemiddelaars reageren. En de meeste bemiddelaars werken nu eenmaal onder het motto dat een vliegende kraai altijs wel wat vangt.

    Ik denk dus niet eens dat de reactie komt vanuit krapte maar meer vanuit commercieel oogpunt. Het zou erger zijn wanneer directe werkgevers gaan reageren op een blijkbaar (ik heb het CV zelf niet gezien) slecht CV wat enkel bedoeld als lokkertje. Het zal die bemiddelaars een worst zijn wat voor kandidaat ze aan de haak slaan als ze maar een moie fee in rekening kunnen brengen….

  • Paul van Oosterhout
    says:

    @Paul Metzke: Ik vind het om eerlijk te zijn al raar dat ze reageren.

    Maar daar ging het ook niet om. 

    Je kan gewoon zien dat ze je cv niet eens bekijken door de reactie.

    of

    Dat het zo krap is dat ze, ondanks het bekeken te hebben, toch reageren.

    Voor wat betreft de spelfout: ik vind dat best belangrijk eigenlijk het lijkt daardoor wel alsof er nauwelijks tijd of moeite is gedaan. Waarom zou ik dan moeite nemen om te reageren?

  • Paul Metzke
    says:

    Ik begrijp het probleem niet zo met de reacties die je hebt gekregen. Leuk dat je alle reacties even op papier zet en een spelfout hebt kunnen vinden, maar ik lees nergens hoe het in jouw ogen wel zou moeten?