Linkedin voor recruitment vanuit kandidaat

Via HRlog kwam ik op de volgende, prachtige, posting van Jaap Steinvoorte. Een handleiding hoe recruiters Linkedin kunnen gebruiken, vanuit de kandidaat. Voor het overgrote deel precies wat ik mensen leer in mijn training (daarom vind ik de posting ook zo mooi natuurlijk).

De hoogtepunten, voor mij, uit zijn betoog (waar ik denk dat het meeste te winnen is):

4. Lees de “contact settings” en “interested in” en neem deze aandachtig in je op.
5. Personaliseer je inmails en emails. Niet even snel Beste Jaap, de rest van de mail mag ook gepersonaliseerd.
6. Probeer eens af te blijven van de TopLinked en Lion’s website, probeer eens geen lid te worden van een groep.
7. In plaats van de standaard invitation te sturen zou je deze misschien kunnen personaliseren. Op deze wijze geef je me een stuk context zodat ik je beter kan leren kennen.
9. Probeer eens een relatie op te bouwen.

En niet te vergeten:

  • Wanneer begrijp je nu eens dat ik ook niet zomaar jouw vrienden, kennissen, familie, kinderen en ouders ga benaderen zonder dat ik jou uberhaubt ken.
  • Wanneer begrijp je nu eens dat het geheim van netwerken is om uit te vogelen wat jij kunt geven en bieden aan mij in plaats van wat ik aan jou kan geven.

Geef een reactie

4 Comments
  • Jaap Steinvoorte
    says:

    Voor wat betreft meer dan 500 connecties?
    Je bent recruiter, dan ga ik ervan uit dat je een uitgebreid en waardevol netwerk hebt, ik wil dat dus ook zien/aangetoond hebben. Laat maar zien hoeveel mensen je kent, hoe je band is met deze mensen. (en graag ook een lijstje recommendations opgesteld door eerder geplaatste kandidaten)

    Lions en TopLinked zijn dumps van een groot aantal contacten waar je geen relatie mee hebt. De vraag is wat dit uiteindelijk toevoegt aan je netwerk. Er zijn andere, mijns inziens betere wegen om uitbreiding van een netwerk te bewerkstelligen. Erg handig om snel de 500+ connecties te bereiken overigens.

    Het openzetten van het netwerk? Vanwege het feit dat ik de “zakelijk sociale” context wil kunnen beoordelen. Wat voor iemand is het, wat voor relaties zitten er in het netwerk. Op wat voor niveau heb je contact met opdrachtgevers. Maar wellicht zitten er voor mij ook handige contacten bij (what’s in for me). Hiermee kom ik ook terug op de 500+ connecties, hoe is dit tot stand gekomen? Eigen inspanning? of Lions en TopLinked? 

    Uiteindelijk wil ik gevoelsmatig, op basis van harde onderdelen als grootte netwerk, soort mensen, recommendations etc… kunnen beoordelen of ik er wat aan heb, en of ik wellicht het contact verder wil aanhalen.

  • Bas van de Haterd
    says:

    Het is gewoon een mooi stuk Jaap. Wat ik alleen niet begrijp zijn twee opmerkingen uit je stuk.

    Namelijk dat je geen zin heb in LIONS, maar aan de andere kant mensen niet serieus neemt als ze minder dan 500 connecties hebben. Ik doe mijn best daar juist onder te komen (ik ken helaas teveel mensen), maar hoe bedoel je dat?

    Het tweede wat ik wel begrijp, maar niet snap (als jij het nog begrijpt) is dat je wilt dat deze mensen hun netwerk ook open zetten. 100% logisch op zich, dat is nu eenmaal een kwestie van fatsoen, maar waarom wil je dat eigenlijk?

  • Jaap Steinvoorte
    says:

    Thanks Bas! Dit waardeer ik enorm 🙂
    Voortgekomen vanuit een stuk ergernis, ineens een stuk besef wat er precies gaande is en realiseren dat het online leven een weerspiegeling zou moeten zijn van het echte leven. De normen en waarden hoe we met elkaar omgaan, dat is de essentie. Kortom, wat is er niet duidelijk aan het woord Social in Social Media?