Matching en online recruitment: made in heaven, 7

puzzelstukjes In een vorige aflevering heb ik een overzicht gegeven van de extra mogelijkheden die matching kan bieden voor online recruitment.

En vandaag wil ik dan de derde van die mogelijkheden behandelen: Gericht verbeteren van de mate van overeenkomst.

Gericht verbeteren van de mate van overeenkomst
Op basis van de resultaten van de vorige mogelijkheid kan je als kandidaat gericht werken aan het wegwerken van eventuele tekortkomingen.  Of bepaalde eisen bijstellen, als de vacature je heel erg aantrekkelijk lijkt.

Hoe werkt dat dan?
Gisteren heb ik eigenlijk al aangegeven hoe dit in zijn werk gaat naar aanleiding van een gedetailleerde vergelijking van de discrepanties tussen het kandidaat- en vacatureprofiel:

Het betekent dat je als kandidaat de gelegenheid krijgt om zeer gedetailleerd te onderzoeken waar er eventuele discrepanties zitten tussen wat de vacature van jou verwacht en wat jij van de vacature verwacht.

En dat je daarop kan inspelen. Door bijvoorbeeld je eisen bij te stellen. Of door de vacature als onvoldoende interessant te beschouwen.

Natuurlijk biedt een dergelijke functionaliteit de kandidaat ook de mogelijkheid het eigen profiel ‘op te leuken’. Om zo optimaal te matchen op de vacature. Maar dat heeft feitelijk niets met matchen als functionaliteit te maken. Het wordt alleen iets makkelijker doordat je als kandidaat heel snel inzicht kan krijgen in de onderliggende verschillen.

Er zijn dus twee factoren waarmee je als kandidaat de mate van overeenkomst (de matchscore) kan verbeteren:

  1. De eigen eisen (salaris, functie, reistijden, secundaire arbeidsvoorwaarden, etc.) meer in overeenstemming brengen met het aanbod van de vacature
  2. Het eigen aanbod (werkervaring, opleiding, vaardigheden) meer in overeenstemming brengen met de eisen van de vacature

De eigen eisen bijstellen
Stel dat ik als kandidaat de ideale baan hebt gevonden. Dat betekent dus dat de matchscore vanuit mijn profiel heel hoog is. Daar staat helaas tegenover dat matchscore voor mijn eisen vanuit het perspectief van de vacature een stuk lager zijn.

Ik ben voor de vacature door mijn eisen dus niet zo ideaal als de vacature voor mij is. Dan kan ik dus mijn eisen bijstellen. Om daarmee aantrekkelijker te worden voor de vacature.

Hiermee kan ik stapsgewijs de matchscore verbeteren, en tegelijkertijd in de gaten houden hoe mijn positie ten opzichte van eventuele mede-kandidaten veranderd.

Ik kan er natuurlijk ook voor kiezen, zeker als mijn aanbod beter is dan de mede-kandidaten, om helemaal niets te doen.

Het eigen aanbod bijstellen
Dit is de meer riskante kant van matching. Want hiermee kan natuurlijk ongepast ‘opleuken’ van de eigen kwaliteiten in de hand worden gewerkt. Matching maakt dat in ieder geval een stuk efficienter.

Beter is om de afstand tussen het eigen aanbod en de eisen vanuit de vacature te zien als een trigger om jezelf te verbeteren. Als je bepaalde vaardigheden mist kan je daar gericht aan werken. Hetzelfde geldt natuurlijk voor opleidingen of bepaalde werkervaringen.

Het zou ook voor bedrijven de mogelijkheid bieden om zeer gericht aanbiedingen te doen aan kandidaten. Op het moment dat een kandidaat zijn eigen positie aan het onderzoeken is. Dat is pas relevante marketing…

Conclusie
Matching biedt mij als kandidaat de gelegenheid om zeer gericht mijn positie te evalueren en indien nodig te verbeteren. Ik heb een veel beter beeld hoe ik ervoor sta ten opzichte van mede-kandidaten. Wat me ook nog eens sterkt als ik in een sollicitatiegesprek mijn salarisonderhandelingen moet voeren.

Overigens geldt natuurlijk hetzelfde voor het bedrijf. Maar die wederzijdse transparantie biedt feitelijk uitsluitend voordelen. Het speelveld is een stuk eerlijker geworden. En de krachten tussen beide ’teams’ een stuk evenwichtiger.

Geef een reactie