Bloggers? Bedelaars! Althans, volgens Seth Godin

image Seth Godin is een marketing ‘halfgod’ en een favoriet van medeblogger Bas. En Seth zegt in mijn optiek soms hele rake dingen.

Daar staat tegenover dat hij ook wel eens hele rare dingen zegt. Zoals in zijn laatste posting, getiteld: Ads are the new online tip jar. Oftewel Advertenties zijn een online fooienpot.

Waarmee hij bloggers meteen tot de bedelaars van het Internet bombardeert.

Of nog sterket, tot een morsige verkoper van een digitale straatkrant die bij de virtuele AH in Second Life iedereen een goede morgen wensen, terwijl ze daar niets van menen. Uitsluitend om een volstrekt overbodig krantje te verpatsen.

En hoe zegt hij dat dan? Let op:

If you like what you’re reading, click an ad to say thanks. Pretty simple, but not an accepted online protocol, at least not yet.

If every time you read a blog post or bit of online content you enjoyed you clicked on an ad to say thanks, the economics of the web would change immediately. You don’t have to buy anything (though it’s fine if you do). You just have to honor the writer by giving them a click.

Oftewel ik respecteer de schrijver van een blogposting door op een advertentie op die pagina te klikken? Seth zal wel een koutje op de kale schedel hebben opgelopen.

Ik wist niet dat bloggers moesten worden gerespecteerd door op hun tot kerstbomen omgetoverde weblogs op irrirante, irrelevante en overbodige banners, buttons en andere ellende te klikken. Om op die manier dankjewel te zeggen. En zo inderdaad een muntje in de hoed van de blogger te pleuren. Volstrekt bizar.

Gauw vergeten. En in ieder geval nooit en te nimmer doen.

Geef een reactie

4 Comments
  • Jeroen Mirck
    says:

    Eerlijk gezegd: ze bestaan, die AdSense-bedelaars. Het zijn vaak kleine bloggers die je grappend vragen of je de volgende keer toch ook maar even op hun Google Ads wilt klikken als je ze spreekt. Ik ken zelfs iemand die dat expliciet op zijn site vermeld had.

    Op mij (en jullie ook, zo te lezen) komt dat nogal sneu over, en terecht. Als evangelist van het web is Godin wellicht op zoek naar mini-verdienmodellen die ook de kleine blogger in het zadel (lees: aan het bloggen) houden. Bedelen om kudo’s (wat ik trouwens erg vaak zie gebeuren, waardoor ik het grappend soms ook wel eens doe op Twitter) is in feite hetzelfde, want dat levert je betere posities op social media websites op, waardoor meer mensen doorklikken naar je site en daarmee bijdragen aan de CPM-opbrengsten.

    Maar wat dit eigenlijk allemaal zegt: er is gewoonweg geen fatsoenlijk businessmodel op als kleine blogger direct substantieel geld te verdienen met je blog. AdSense is een fooi (of zelfs een aalmoes?), dus moet je het uit afgeleide inkomsten halen: nieuwe opdrachten, gescout worden voor een betere baan et cetera. Bedelen voor kudo’s en kliks lijkt me geen solide businessmodel.

  • Chris Stapper
    says:

    Ik heb zelf niet zon probleem met een ad of banner op een blog. Maar ik vind het ‘klikken om iemand te belonen’ idee niet zo geslaagd. Dat lijken mij niet de clicks waar een adverteerder geld voor betaald. Bij deze clicks wordt een schermpje meteen weer weggeklikt. Enige toegevoegde waarde is mss dat de klikker de merknaam heeft gezien.

    Een soort aandacht-economie in de vorm van kudos, linkjes, verwijzen-naar, dat lijkt me veel interessanter. En volgens mij ook wat Seth normaal voorstaat.

  • Bas van de Haterd
    says:

    vreemde post van hem inderdaad. Want hij stelt zelf altijd dat de aandacht die men je schenkt de betaling is. Maar blijkbaar is dat voor sommigen niet genoeg, die moeten overal direct geld aan verdienen. Bij hem is dat niet mogelijk trouwens, want hij heeft ook geen ads.