Vac jargon

Hands-on of getting-things-done mentaliteit, proactief, organisatiesensitief, fast-moving omgeving. Ik word al doodmoe van het lezen van de vacature alleen.

CAO-werktijden
Vacatures vragen allemaal om mensen die geen 9-5 mentaliteit hebben. Vervolgens moet ik (zonder marktconforme beloning voor mijn overuren) wel om vijf uur mijn benen optillen voor de schoonmaakster met brulstofzuiger. Die schijnen als enigen nog CAO-werktijden te hebben.
  

En ik heb ze meegemaakt, de bedrijven waar mij, als ik om vijf uur het gebouw verliet, gevraagd werd of ik vanmiddag lekker vanuit huis ging werken.

Wat nou, informeel?
Nog een ergerlijk woord: informeel. Als in: informele werksfeer. O, ja? Bedrijven zijn hoogstens informeler dan andere bedrijven. Het eerste bedrijf waar ze allemaal in campingsmoking chillen achter hun computers en hier en daar een snackje uit de koelkast trekken moet nog opgericht worden.

Als een bedrijf echt wil opvallen tussen de duzende vacatures moet het een deskundige inschakelen om de vacatures te schrijven. Niet Ben en Nellie van personeelszaken. Wellicht is die taak voor mij weggelegd.

Laat een antwoord achter aan Floor Drees Reactie annuleren

11 Comments
  • Chris Stapper
    says:

    Dit lijkt me in veel gevallen een gebrek aan creativiteit (tijd?) bij het opstellen van de vacature tekst. Natuurlijk heb je liever een proactief iemand, iemand die hard wil werken en die inhoudelijk sterk is, etc. Recruiters moeten kijken naar wat er specifiek is aan de vacature en wat daar voor nodig is. Proactief zijn, hands-on mentaliteit, dat is overal wel gewaardeerd, dat weten mensen ook wel.
    Misschien is er een bepaalde vooraf selecterende waarde, maar misschien beperk je je organisatie zo juist in de soort mensen die je aanneemt.

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Thomas: op dit gebied deel ik dan de mening zo te lezen met IG volledig. Wat echter nog wel belangrijk is erbij te vermelden is dat het wel moet passen. Bij het bedrijf en de functie.

    Ik merk het overigens ook, maar met een N=1 is het niet echt een representatieve steekproef die ik gedaan heb. Ik heb ook positieve feedback gehad over de openheid (salaris), maar niet super veel goede reacties. Het grappige is dat diezelfde vacature bij zelf hunten het juist wel goed doet. Daarom vraag ik me af: krijg je latent werkzoekenden (waar hij zich vooral op gericht had) wel overtuigd met een advertentie, of moet je die met een advertentie persoonlijk benaderen?

  • Floor Drees
    says:

    @Thomas
    Lekkere vakantie gehad? Ik ben benieuwd naar je tekst. Zullen we er eens een case study aan koppelen? Geef mij de meest brodige tekst en een dag om het bedrijf op te zoeken.

    @Bas
    Inderdaad leuk stuk!

  • Thomas Bakker (Tomic)
    says:

    Ik was laatst bij een lunchsessie van IG waar het ging over vacatureteksten schrijven. Daar zeiden ze ook om vakjargon en algemene termen te vermijden. En duidelijk op te stellen wat een kandidaat gaat doen.  Ook was duidelijk geworden dat er geen vast stramien is voor het schrijven van teksten. Expirimenteren was het devies.

    @Floor: je wordt er doodmoe van zeg je. Wat wil je dan wel graag lezen? Ik heb wel eens een verhaal over de functie gepost, opgedeeld in alinea’s. Zonder algemene termen, en bullit lists etc.
    We kregen over de tekst zeker leuke reacties, maar geen geschikte kandidaten! Zal eens kijken of ik die vacature nog ergens heb staan op me usb stick (die vol met zand zit :))

  • Bas van de Haterd
    says:

    Leuk stukje geworden. Leuke quote ook van Martijn Hemminga van ‘ik zie het sollicitatie gesprek al voor me:’

    Beschikt u over een ‘getting things done mentaliteit’? Nee, want aangezien ik ook niet over een van 9 tot 5 mentaliteit beschik maak ik graag overuren en doe ik het dus rustig aan…