Initiatieven tot versnelling van de dood van print

Marc is hier natuurlijk de fanatiekse print is dead blogger. Met zijn vele, vele, vele artikelen over dit onderwerp. Maar er zijn natuurlijk de nodige nuances. Immers, print is voor een bepaald deel van de bevolking nog een onmisbaar medium. Ik ken ook geen mensen die print snel dood willen hebben, maar wel de keuze willen en willen dat mensen betalen voor hun eigen print. Daarom ben ik ook blij met het initiatief ‘stop de onnodig verzonden telefoongidsen‘. Niet dat de telefoongids moet sterven, maar aangezien heel wat mensen hem toch niet gebruikt is het zeer milieu onvriendelijk. Afmelden kan echter niet, daar moet verandering in komen. Print sterft uit, laten we in de tussentijd zoveel mogelijk milieu sparen.

Laat een antwoord achter aan Marc Drees Reactie annuleren

10 Comments
  • Chris Stapper
    says:

    Print hoeft niet helemaal dood. Print heeft nog zijn voordelen. Het voornaamste dat, als niemand meer in print adverteert en jij doet het wel (en print wordt gelezen), dan val je toch op. Print is iets dat je in je handen houdt, dat fysiek aanwezig is, onbedoeld herlezen kan worden. Dat heeft zijn voordelen ten opzichte van digitale informatie die je voornamelijk met een idee in je hoofd opnieuw opzoekt.
    De catch zit hem in het gelezen worden.

    Maar zolang mensen nog graag in een luxe leesstoel zitten in hierboven omschreven situatie denk ik dat dat wel lukt.

    Zelf ontvang ik het liefst alleen zinnige print. Ik vind de intermediair leuk om in te bladeren. En de Pers, want gratis.
    De telefoongids zou ik liever niet ontvangen, ik heb internet. Vakbladen, alumnibladen en nog veel meer krijg ik liever digitaal.

  • Marc Drees
    says:

    @Jeroen:
    Overigens smaken een kopje koffie, glaasje jus en een croissantje ook heerlijk bij de digitale krant. Tegelijkertijd de Olympische Spelen kijken, blogosfeer checken en even koppensnellen.
    Goddelijk.

  • Jeroen Mirck
    says:

    Print gaat niet dood. Het wordt steeds vaker vervangen door online, dat wel. Ook businessmodellen van uitgevers moeten meeschuiven in die ontwikkeling. Maar zolang er volgens Rupet Murdoch nog 2o jaar lang geld verdiend kan worden met hun uitgeven van print, zullen uitgevers dat blijven doen. Ze hebben dus nog twee decennia om hun online propositie te optimaliseren. maar zelfs dan zal er print bestaan. Veel marginaler dan nu, maar wie crossmediaal wil opereren zal toch echt over meer media dan alleen online moeten beschikken…

  • Jeroen Mirck
    says:

    Niks is zo heerlijk als een dagblad op de zaterdagmorgen. Kopje koffie erbij, glaasje jus, croissantje… de laptap blijft dan nog mooi even uit. Tijdens een treinreis is een tijdschrift of een boek juist weer het ideale tijdverdrijf. Om nog maar te zwijgen over het boek als favoriet geschenk. Ooit al eens iemand een gekopieerd e-book op een usb-stick cadeau gedaan? 😉

  • Cees
    says:

    Ik ben een groot voorstander van digitale informatie.

    Toch print ik vaak een ‘groter’ document uit die ik moet doornemen. Er is gewoon geen digitale vervanger voor in een relaxte stoel met een pen gaan krassen en strepen.