Excellentie?

Gisteren is het academisch jaar weer geopend.  Hogescholen en universiteiten schreeuwen om het hardst dat ze excellent zijn. Uiteraard, je noemt je school niet ‘redelijk’ of ‘best goed’, maar degradeert het woord excellentie zo niet?

Een controle programma
Wat is een betere promotie van je onderwijsinstelling dan het label ‘excellent’? Niets, maar dan moet het een en ander wel kloppen. Het ministerie van Onderwijs riep het Sirius programma in april in het leven. Met een budget van 40 miljoen euro moeten zij ‘toptalent in het hoger onderwijs ontwikkelen en universiteiten en hogescholen laten experimenteren met manieren om  meer uit dat talent te halen’.*


Excellente bijbaantjes

Om het hoe en wat van excellentie te bepalen hield het Sirius programma brainstormsessies, met experts uit de scholenwereld. Excellente studenten zijn intelligent (verassend), maatschappelijk betrokken en hebben bijbaantjes, zo blijkt uit de sessies. Ik ken veel hogescholen en universiteiten waar het hebben van een baantje wordt afgeraden. Of hebben we het hier over excellente bijbaantjes?

Excellente trekjes
Universiteiten en hogescholen vertonen excellente trekjes wanneer ze docenten uitwisselen, een scherp oog hebben op de praktijk en goed studiemateriaal verschaffen. Onder andere. Verder is de conclusie vooral dat excellentie iets ongrijpbaars is. Hogescholen en universiteiten moeten daarom eerst voor zichzelf een definitie van excellentie opstellen en daarna beargumenteren hoe ze daaraan voldoen.

Wanneer ik weer begin? Vrijdag. Dat heuglijke nieuws kreeg ik vandaag, lekker op tijd. Ach, dat is de charme van mijn academie, de kunstacademie.

 

* Uit: nrc.next, 1 september 2008.

Laat een antwoord achter aan Floor Drees Reactie annuleren

12 Comments
  • Ruben @ Freep
    says:

    Lijkt mij niet nodig om te bepalen wat excellent is, maar aan welke voorwaarden het onderwijsklimaat moet voldoen om studenten uit te dagen en daarmee misschien te laten excelleren. Het huidige onderwijs is volledig ingericht op de gemiddelde leerling en docenten worden afgerekend op de eindresultaten dus maken ze de toetsen vooral niet te moeilijk.
    Het is overigens vaak de geschiedenis die bepaalt wie of wat excellent is. Als je tijdens je leven wordt bejubeld ben je achteraf vaak een kneus. 

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Floor: en dan te bedenken dat het een fractie is van het bedrag dat er naar het onderwijs moet. Het collegegeld komt volgens mij in de buurt van het gemiddelde maandsalaris van een leraar. Dus met 12 studenten kan je één leraar betalen van het collegegeld. Dus hoeveel docenten en hoeveel leraren zijn er op je school? En dan moeten we nog even kijken naar het pand, de overhead (alle niet docent werknemers), de computers, licenties en noem het maar op. Trust me darling, je betaald een schijntje. Dat is niet erg, dat is een investering in de toekomst, immers betaal je straks meer belasting door je hogere opleiding en hogere inkomen (hopen we dan allemaal).

    Maar tot het moment dat de collegegelden vertienvoudigen heb je niet veel te klagen vrees ik. Doen we allemaal wel, ik inclusief (daar zijn we Nederlanders voor), maar eerlijk is eerlijk, veel reden hebben we eigenlijk niet 🙂

    Persoonlijk zou ik het wel mooi vinden als we voortaan 1% van ons inkomen als belasting zouden moeten afdragen aan de school waar we hebben gestudeerd (of een diploma hebben gehaald). Op die manier zorg je dus ook dat mensen die 3 of 4 studies doen daar mee voor betalen en geef je scholen de kans. Echt excellente scholen hebben namelijk minder leerlingen, maar wel veel beter en die hebben dus veel hogere individuele salarissen. Of je kan meer voor de massale school gaan, meer studenten, minder hoge individuele salarissen, maar meer keer minder is ook nog veel.

  • Floor Drees
    says:

    @ Cees
    Hahaha. In mijn geval klopt dat (al betwijfel ik of de kunstacademie ooit excellent wordt…). Maar ik ken veel studie- en leeftijdsgenoten die zelf voor de kosten moeten opdraaien.

  • Bas van de Haterd
    says:

    Hehe, grapje zeker Floor: studenten en iets betalen… De rest van je leven betaal je er inderdaad voor. Als je werkt. De kosten van de studenten zelf zijn een druppel op de gloeiende plaat. Dat is niet erg, dat is een investering in de toekomst, maar studenten hebben niets, maar dan ook niets, te klagen (leer je als je eenmaal werkt).

  • Floor Drees
    says:

    En voor ik het weet gaat het over wetenschap…

    Misschien moet die 40 miljoen ingezet worden om opleidingen tenminste gelijk te schakelen. Daarna kijken we wel naar excellentie.

    Bovendien: wie betaald voor de ambities van de universiteiten en hogescholen om excellent te zijn? Mijn gok? De studenten zelf.

  • Marc Drees
    says:

    Een excellente natuurkundige in opleiding moet ook maatschappelijk betrokken zijn en bijbaantjes hebben? Wat is dat nou weer voor ronkende onzin? Excellentie komt volgens mij voort uit de combinatie van intelligentie en gedrevenheid, misschien zelfs op het obsessieve af.

    Een schaap met vijf poten is niet excellent, het bestaat niet.

    Nog eens 40 miljoen euro door de plee gespoeld. Mijn koninkrijk voor een kleine overheid…