Linkedin kopieert Beacon? Met dezelfde lage praktijken…

Logotype Linkedin Linkedin komt vandaag met haar eigen advertentie netwerk. Hoera? Natuurlijk niet. En het wordt nog minder prettig als je de details tot je laat doordringen.

Want het lijkt er sterk op dat Linkedin goed naar Facebook heeft gekeken. En de misselijkmakende Beacon strategie heeft over genomen. Althans, als ik het verslag van TechCrunch goed lees.

Op dit moment verkoopt Linkedin al advertenties over haar eigen site; waarbij adverteerders kunnen targeten op basis van bedrijfstak, bedrijfsgrootte, management level, geslacht, geografie en aantal connecties. En daar verdient Linkedin uitstekend aan.

Linkedin wil meer geld
Maar dat is blijkbaar niet voldoende. En daarom wordt een Beacon variant toegevoegd: LinkedIn will let other select sites target its users when they visit those partner sites.

En het werkt simpel. De unieke identificatie die je als Linkedin gebruiker op je computer hebt zitten (cookie) wordt door Linkedin vrolijk doorgegeven naar partijen die aan haar Beacon variant meedoen.

The Linkedin Professional at a glance

En haar gebruikers krijgen meer… advertenties
Die je vervolgens gericht kunnen bestoken met ‘relevante’ advertenties. Ze weten tenslotte van alles van je, dankzij Linkedin.

Behalve identificeerbare gegevens. Tenzij ze je natuurlijk gericht verleiden tot een registratie; want dan hebben ze niet alleen die identificeerbare gegevens, maar ook nog eens allerlei aanvullende kenmerken die je niet hebt gegeven, maar die ze van Linkedin hebben ontvangen. Heel fraai…

O ja, en Linkedin biedt ruimhartig de mogelijkheid van een opt-out… Wat een baarlijke nonsens. Door de opt-out wordt de schaamlap geboden waarmee Linkedin zichzelf juridisch denkt vrij te kunnen pleiten. En daar ongetwijfeld mee weg kan komen.

Wat zou fatsoen dicteren?
Maar dat zou toch minimaal moeten betekenen dat Linkedin al haar 27 miljoen leden nadrukkelijk en volledig op de hoogte stelt van de komende ‘verbetering’ en de consequenties. En ze op dat moment de mogelijkheid biedt om direct de opt-out te effectueren.

Ik heb echter het donkerbruine vermoeden dat dit niet zal gebeuren. Waardoor je als Linkedin gebruiker passief instemt met een vunzige tactiek waarmee Linkedin miljoenen gaat verdienen. Over de ruggen van onvermoede professionals.

Geef een reactie

12 Comments
  • Michel Rijnders
    says:

    @Marc: waar lees je overigens dat LinkedIn de gegevens doorgeeft aan de partnersites? Collective media lijkt er tussen te zitten en die zal alleen bulkgegevens voor de partners beschikbaar stellen zoals ze dat al in andere media doen. Heb jij anders gelezen?

  • Guido Stek
    says:

    Als het mij lukt om met deze info een vacature van een bedrijf te vinden, dan lukt het ook om een programma hiervoor te schrijven.  Ik geef toe dat het in de huidige markt nogal onwaarschijnlijk is.

  • Marc Drees
    says:

    Zoals ik al aangeef in het artikel geeft Linkedin allerlei kenmerken van leden door aan ‘partners’. En omdat die partners daarmee weten wanneer een lid op die site komt is het een koud kunstje om dat lid een bepaalde aanbieding te doen en zo wel bepaalde persoonsgegevens te herleiden. En hop, je hebt meer van jezelf weggegeven dan je wist!

    Het feit of we al dan niet betalen voor een dienst heeft niet als automatische consequentie dat de dienst op een merkwaardige manier met onze gegevens om mag gaan. Noch dat zij dat mogen doen zonder expliciet hiervan melding te maken en tegelijkertijd de mogelijkheid te bieden om hier geen toestemming voor te geven.

    In tegenstelling tot Michel ga ik er niet automatisch vanuit dat Linkedin op een fatsoenlijke manier met mijn gegevens om gaat. En mijn achterdocht wordt veroorzaakt door het soort praktijken als in dit artikel wordt beschreven. Zeer onfatsoenlijk maar net niet onrechtmatig. En dat volstrekt bewust. Want Linkedin is natuurlijk niet achterlijk. Integendeel.

  • Michel Rijnders
    says:

    Guido, wanneer je de enige recruiter bent die eruit is te filteren, maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk. Je kan niet op bedrijfsnaam targetten.

    Op Hyves is het overigens in principe wel mogelijk om een specifieke persoon eruit te filteren, maar die voorkomen dit weer door een minimale doelgroep te moeten gebruiken waardoor je het dus ook niet op 1 persoon kan richten.

    En waarom moeilijk doen via LinkedIn als men dit wel wil. Als de concurrent weet bij welk bedrijf jij werkt kan hij voor dat geld beter iets ludieks naar jou toesturen om je aandacht te krijgen. Of je gewoon opbellen.

  • Michel Rijnders
    says:

    @Guido: LinkedIn verkoopt geen naar de persoon herleidbare gegevens. Ze verkopen het feit dat je LinkedIn-lid bent en geven doelgroepinformatie mee. Ik ga er vanuit dat de informatie is die zij ook voor direct-ads gebruiken:
    – company size
    – job function
    – industry
    – seniority
    – gender
    – age
    – geography

    Totaal anders dan bij Facebook´s Beacon wordt er geen gebruikersgedrag gemonitored. Getarget wordt op basis van een cookie die de gebruiker natuurlijk ook kan weigeren.

    Ik ga er vanuit dat LinkedIn e.e.a. niet gaat tracken en dat ze geen verdergaande target/opties bieden, maar dat zullen we snel genoeg weten en als dat zo is LinkedIn flink positief in de aandacht zetten.

  • Guido Stek
    says:

    @Marc
    Ben het niet met je eens, reclame heet geen informatie te zijn.  Het geheel aan informatie en reclame heet communicatie.

    Wat betreft LinkedIn ben ik het met je eens dat dit niet de schoonheidsprijs verdient, echter betalen we niet voor deze dienst en gebruiken we hem vrijwillig.

    Gezien ik toch wat meer wilde weten wat er nou precies gedeeld wordt en wat er van mij bekend is, ben ik de privacy policy van LinkedIn in gedoken. Ben er niet op tegen dat mijn info gedeeld is, daarom heb ik een openbaar profiel, maar wil wel weten wat. Dat ben ik met Marc eens.
    We will never sell, rent or otherwise provide your personal identifiable information to any third parties for marketing purposes.
    Wat is de info die nu gedeeld wordt dan? Je kunt stellen dat er meer recruiters zijn die bij bedrijf X werken, maar als er het er maar één is wat dan? Krijg ik nou straks een functie als recruiter bij een concurrent aangeboden. Dat zou arbeidsmarktcommunicatie wel erg leuk maken. “Werk jij bij Etc.? Meer eer van je werk, kom naar Enz.!

    Kortom ik zit nog steeds op de wip, maar er komt nu een dimensie bij, wat is grens van de informatie die ik vrijgeef en wat krijg ik ervoor.

  • Marc Drees
    says:

    Reclame is per definitie irritant. En als reclame relevant is … heet het plotsklaps informatie.

    Maar dat laat onverlet dat kenmerken die ik op Linkedin heb opgegeven niet zonder mijn expliciete toestemming kunnen worden ‘doorverkocht’. Iets wat Linkedin nu dus wel doet. En dat is buitengewoon onfatsoenlijk.

  • Bas van de Haterd
    says:

    Ik deel Guido’s mening in deze. En met mij gelukkig velen. Het maakt namelijk niet zoveel uit als het relevante communicatie oplevert. De enige reden dat we ons massaal irriteren aan reclame is omdat 95% niet relevant is. Ja, ik ben 30, maar nee, geen kinderen, dus nee, ik wil ook geen pampers reclame op TV zien (even afgezien van de vraag of je dat wel wilt als je wel kids hebt).

    Maar toen ik een nieuwe printer zocht heb ik geen aanbod gekregen van een printer. Terwijl ik meerdere keren kieskeurig heb bezocht voor het bekijken van reviews en hier ook over getwittert heb. Conclusie: er waren mogelijkheden, er was bekendheid (niet veel, maar toch).

    Het is zoiets als de meeste persberichten die ik krijg. Zelden met inhoudelijk interessante informatie. Iedereen die mijn stukken leest weet dat als je een actie doet (of gedaan hebt) dat ik cijfers wil. Leuk, hoeveel kosten, hoeveel sollicitanten. Als je die niet vrij geeft, val me dan niet lastig. Als je die wel vrij geeft: graag, mail me! Relevantie is key.

  • Guido Stek
    says:

    @ Marc
    Dat er geen mogelijkheid is om dit te omzeilen is inderdaad niet de meest galante manier. Het zou gekoppeld moeten zijn aan hoe openbaar je je informatie op linkedin hebt staan.

    Je citaat is leuk. Hij gaat voor mij echter niet op. Ik vind het minder een probleem om toch al openbare informatie te delen als me dit relevante communicatie oplevert. Dus als het mij geschiedt, dan ook een ander. Ik vind het een groter probleem dat ik niet meer kan zien wat mijn doelgroep ziet.

  • Marc Drees
    says:

    @Guido,
    Er is een prachtig, licht bijbels spreekwoord dat ongeveer zo gaat (ik was te lui om het na te zoeken):
    Wat ge niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet
    Tja, als je dat op marketing van toepassing zou laten zijn zou het (online) leven een stuk minder vervuild worden met brakende onzin van allerhande partijen. Tenslotte irriteert meer dan 80% zich aan advertenties en reclames.

    Helaas zal iedereen die zijn dienst of product wil slijten hier op de een of andere manier aandacht voor willen vragen. Ergo, je gaat mensen lastig vallen op een manier waar jezelf waarschijnlijk geen behoefte aan zou hebben. 

    Dat fraaie spreekwoord is dan ook niet of nauwelijks in dit verband in praktijk te brengen. Ook niet voor recruiters. Die Linkedin waarschijnlijk al langzaam van binnenuit aan het eroderen zijn.

    Maar hoezeer ik ook een hekel heb aan reclame; wat Linkedin doet gaat wel een paar stappen verder. Het deelt jouw kenmerken met geassocieerde sites; zonder hier vooraf jouw actieve en expliciete toestemming te vragen. Integendeel. Jij zal actief en expliciet je toestemming moeten onthouden. En hier zal je ook nog eens voor op zoek moeten gaan.

    Het zijn misselijk makende praktijken die de grenzen van de privacy  opzoeken in de jacht naar meer omzet en vooral meer shareholders value. En neem van me aan dat de shareholders hier gek op zijn. En de waardering voor Linkedin in de markt zal hier helaas ook niet onder lijden.

  • Guido Stek
    says:

    Ik zie een nieuwe toepassing voor de anoniem surfen knop, beter bekend als de porno knop.

    Een lcihtelijk filosofische gedachte die ik hier bij krijg; Hoe gaan we als recruiters of marketeers hier mee om. Het is een uitgelezen mogelijkheid om te targeten, maar ik zie hier ook een probleem. We zien niet meer wat er naar doelgroep wordt gecomuniceerd, van onszelf en van de concurrent. Ons profiel sluit namelijk in veel gevallen niet aan bij de doelgroep.  Een recruiter werft zelden recruiters. Dit kunnen we dus alleen omzeilen als we al onze cookies verwijderen en continu anoniem gaan surfen. Om te zien wat je doelgroep ziet, maak je vervolgens een profiel wat aansluit bij je doelgroep en je surft naar sites waar volgens onderzoek je doelgroep zit. Kortom je hebt per doelgroep een pc/login nodig.

    Ik hang in het midden van de wip. Op het zitje links is omhoog voor de mogelijkheid van targeten, omlaag voor privacy.  Op het zitje rechts is het omhoog voor het zien van advertenties die eindelijk op mij slaan en omlaag voor het zien van communicatie in mijn doelgroep.