Groundswell, een serie

The Cluetrain Manifesto (The End of Business as Usual) is een visionair boek, geschreven door Christopher Locke, Rick Levine, Doc Searls, David Weinberger. En gepubliceerd in 2001.

Het is een visionair boek omdat het de komst voorspelde van wat we nu Web 2.0 en sociale media noemen. Hoewel het boek vooral het eind van massamarketing en de macht van bedrijven en instituties over de media aankondigde.

Dit jaar verscheen Groundswell, een praktisch boek over sociale media; geschreven door Charlene Li en Josh Bernoff; twee Forrester analisten:

Groundswell

En dit boek is een soort How To gids. Een praktische vertaling van de visie die in The Cluetrain wordt verkondigd.

Het is een praktijkgids voor bedrijven: Hoe om te gaan met de sociale media, die je niet kan controleren. En waar alle marketing euro’s die je erin pompt teniet kunnen worden gedaan door een kritische blogger; of een negatieve review.

Een zeer interessant boek omdat het praktische tips en hints geeft aan bedrijven. En een boek dat door iedereen in online recruitment gelezen zou moeten worden.

Want natuurlijk niet gebeurt… En daarom heb ik besloten om in de komende maanden met enige regelmaat interessante, wetenswaardige en praktische tidbits uit Groundswell hier te delen en van commentaar te voorzien.

Laat een antwoord achter aan Marc Drees Reactie annuleren

10 Comments
  • Chris Stapper
    says:

    @Marc
    Je hebt natuurlijk gelijk. Ik bedoel meer dat ik het idee al kende, hoewel niet als wisdom of the crowds. Faciliterend leiderschap etc.
    Het anarchistische is wel leuk, als je een groep goed stuurt komt het goed.

    Socrates is zeker oud, maar nog wel interessant. Socratische gesprekken zijn een bruikbare tool voor specifieke situaties.

  • Marc Drees
    says:

    @Chris:
    Hmm… ik denk dat Wisdom of Crowds wel degelijk vernieuwend is. Fundamenteel tegengesteld aan het idee van de omnipotente CEO en onfeilbare experts. Licht anarchistisch dus zelfs.

    En Socrates is een oude, dode Griek

  • Chris Stapper
    says:

    Ik ben nu bezig in wisdom of the crowd, maar niet zo onder de indruk – veel voorbeelden, weinig nieuws. Wel een goed concept en zo blijft het beter hangen.

    The long tail was in ieder geval geweldig.
    Socrates op de markt is ook leuk: hoe leer je socratische gesprekken voeren. En wat is het nut in organisaties.

  • Ruben @ Freep
    says:

    Dat is ook toevallig 😉 Kreeg net deze e-mail…

    Onderstaand(e) artikel(en) uit uw bestelling met bestelnummer 6622152590 van 13 november 2008 hebben wij overgedragen aan TNT post. U ontvangt de bestelling zo spoedig mogelijk.

    Titel
    Aantal
    Prijs
    Totaal
     

    Groundswell –
    Charlene Li

    1
    €
    22.99
    €
    22.99
     

  • Chris Stapper
    says:

    Pfoe, bol.com doet goede zaken vandaag. Komende tijd maar meer werken. En veel lezen. Al zal ik meer dan een week nodig hebben, helaas heb ik meer dan 4 uur slaap per dag nodig..

    Ik laat het zeker weten als ik deze lijst uit heb!

  • Marc Drees
    says:

    @Chris:
    De Groundswell is zeker de moeite waard; maar je moet dan echt eerst The Cluetrain lezen. Verder zijn The Tipping Point (niet alles klopt, maar daarvoor is Freakonomics weer erg aardig), de Wisdom of Crowds en Wikinomics: How Mass Collaboration Changes Everything misschien wel heel aardig om te lezen.
    Als je die uithebt kan ik je nog wel een lijstje geven; maar hier ben je wel een weekje mee zoet.

  • Chris Stapper
    says:

    Ha Marc,

    Ik herinnerde me deze post. En heb een vervolg vraag!
    Ik ga vandaag wat internet-idee boeken bestellen. Om me verder te oriënteren voor mijn scriptie (iets met internet en filosofie). Ik wil in ieder geval lezen:
    – The cluetrain manifesto
    – The long tail (heb ik al)

    Is groundswell hiervoor de moeite denk je? En andere boeken?

  • Jaap Steinvoorte
    says:

    En dat lijkt me een prima plan 🙂  Het boek bevat veel wetenswaardigheden en “fast facts”, het leest makkelijk weg. Juist daarom zou je mogen verwachten dat veel mensen (recruiters, marketeers) dit boek al zouden hebben gelezen. Het tegendeel is echter waar. Prima plan Marc.