Multiposters kunnen (en moeten) meer doen!

components Grote werkgevers en intermediairs gebruiken multiposting services om hun vacatures op meerdere sites te kunnen plaatsen. Daarmee is multiposting een productiviteitstool. Handig, maar beperkt in haar meerwaarde.

Tenslotte wil je als werkgever of intermediair graag weten waar jouw vacature geplaatst zou moeten worden. Om de juiste doelgroep te bereiken.

Multiposting services zijn het best toegerust om daar in te ondersteunen. Tenslotte plaatsen zij honderdduizenden vacatures op tientallen tot honderden (vacature)sites. Waardoor ze een unieke inkijk hebben in de ‘kijkcijfers’.

Dat doen multiposting services door elke vacature uniek te kenmerken; waarmee zowel het aantal views als clicks op een vacature kan worden gemeten. Maar dat is slechts de basis.

Als een multiposting service ook nog eens het IP-adres van een gebruiker kan registreren en eventuele vervolgactiviteiten (zoals het achterlaten van een CV), dan wordt de hoeveelheid informatie nog veel interessanter.

Niet alleen kan een multiposter dan haar opdrachtgevers een enorme hoeveelheid after-the-fact informatie geven. Ze kan haar dienstverlening zelfs uitbreiden door haar opdrachtgevers te adviseren.

Tenslotte kan op basis van patronen in de historische data aangegeven worden op welke sites een vacature het best kan worden geplaatst. Hiervoor zijn bepaalde kenmerken uit de te plaatsen vacature voldoende.

Op basis van die kenmerken kan een vergelijking worden gemaakt met overeenkomstige vacatures uit het verleden en hun resultaten op de verschillende sites.

En presto, de multiposter kan de opdrachtgever een rijtje sites bieden met hun respectievelijke resultaten. Je kan zelfs per site de resultaten in de tijd laten zien.

Op deze manier kan de opdrachtgever een beter geïnformeerde keuze maken. En als het goed is een aanzienlijk hoger rendement bereiken op de sites waar de vacature wordt geplaatst.

Gebeurt dit al? Jawel, maar volgens mij nog niet in Nederland. In de VS zijn er een paar aanbieders. Zoals de Amerikaanse multiposter eQuest (met Prophesy) en ATS leverancier Bernard Hodes (met SmartPost). Het zijn op dit moment dus nog een soort premium producten. Maar dit zal natuurlijk op termijn standaard functionaliteit moeten worden.

Het wordt de hoogste tijd dat Nederlandse werkgevers en intermediairs hetzelfde gemak kunnen ervaren. Dus: aan de slag!

Geef een reactie

5 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    @Guido: Vonc en adver online zijn in mijn optiek geen multi posters, maar advertentie verkopers. Overigens moet ik bij adver (vonc heb ik nog nooit bekeken) zeggen dat ik de pakketten zoals ze die aanbieden en de ‘kortingen’ zoals ze die aanbieden wel heel beperkt vind. Heel veel standaard werk waar ik niet warm van wordt en wat elke recruiter in het vakgebied moet weten en kortingen die je met een beetje onderhandelen ook wel kan bereiken volgens mij.

  • Guido Stek
    says:

    Volgens mij zijn er in Nederland genoeg multiposters die een mediaadvies kunnen uitgeven. Neem bijvoorbeeld Vonc en Adver-online. Ik zelf heb helaas nog niet de ervaring, maar ik hoor goede ervaringen van collega recruiters.

    Ik zelf ben nog sceptisch, er zit namelijk een probleem aan dit model. Wie zegt dat deze leveranciers mijn doelgroep weten te vinden? Ze zullen daarvoor eerst de ervaring moeten hebben. Deze ervaring doen ze op, door vacatures te plaatsen; van concurrenten. Je zult dus maar de eerste zijn, dan is er dus geen data en is het advies ook weinig waard.
    Ik neem hierbij echter altijd een citaat wat ik ooit hoorde mee. Wat ongeveer spreekt van, als we nooit iets meten zullen we ook niets weten.

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Marc: Dat zeg ik ook niet. Maar ik dacht dat jij bedoelde dat je vind dat een multiposter een rol als adviseur moet innemen. Dat vind ik dus niet. Dat zijn rollen die je juist moet scheiden. Want als je dat doet zal je zien dat je als multi poster boards tegen je in het harnas jaagt en niet meer updates krijgt bijvoorbeeld van veranderingen. Een goede board relatie is essentieel. En laten we eerlijk zijn, ook al geven de cijfers aan dat Board X altijd meer en betere gekwalificeerde kandidaten oplevert dan board Y, zal Board Y dat nooit kunnen toegeven natuurlijk.

    Bij Broadbean is aplitrack (de tracking applicatie op het niveau waar jij het over hebt) een extra dienst waarvoor men extra betaald. Grappig genoeg bleek een tijd geleden dat de bedrijven die er gebruik van maken gemiddeld naar 4 boards posten, die het niet doen naar gemiddeld 10. In de UK dan wel. Tel uit je winst! Dus natuurlijk roep ik: maak er gebruik van, tot op de hire. Alleen zeg ik ook: bouw vooral je eigen data pool op als bedrijf en ga uit van je eigen resultaten. Test en expirimenteer regelamatig met andere boards, maar advies geven over board strategieën… misschien hooguit over ‘wat er te koop is’, maar niet wat werkt. Zoek dat vooral zelf goed uit.

  • Marc Drees
    says:

    @Bas:
    Ik geloof niet dat ik klanten van multiposting services zou dwingen gebruik te maken van relevante informatie. Maar het lijkt me in toenemende mate een onvermijdelijkheid. En als klanten daar geen gebruik van willen maken, is dat natuurlijk prima.

  • Bas van de Haterd
    says:

    Sorry Marc, maar ik ben het oneens met je stelling. Want je gaat er nu van uit dat één site voor alle bedrijven of type functies hetzelfde werkt, en dat is gewoon niet zo.

    Er zijn in NL bedrijven die zweren bij NVB en die zweren bij Monsterboard. Voor vergelijkbare functies. Waarom? Het enige wat ik kan bedenken is de tone of voice in de vacatures. Een bedrijf moet als ze het goed doen ZELF meten wie, wat, hoe. Welk board is voor mijn bedrijf relevant? Waar haal ik het meeste goede kandidaten vandaan (hires) en hoe verhoud dat zich tot de kosten.

    Dat moet je niet willen adviseren, daar moet je metrics voor aanbieden. En dat doen volgens mij de meeste partijen in Nederland al, van Broadbean weet ik dat uiteraard zeker.

    En al die data kan, mits de ATS leverancier meewerkt, natuurlijk direct het systeem in. No problem. En dan kan je dus inderdaad als bedrijf per board bepalen wat wel en niet werkt.

    Er zit overigens nog iets anders heel leuks / bijzonders in, maar als ik daar nu over ga schrijven is het weer erg commercieel omdat ik er bij betrokken ben, dus ik zorg even dat je een goede demo krijgt komende week op het RCE event.