Zijn banners een effectief middel om te werven?

Bij Media Plaza heb ik een uitspraak geïntroduceerd: HR loopt gemiddeld zo’n 3 jaar achter Marketing aan. Hoe ik dat toch kon zeggen, tot ik letterlijk de agenda’s van HRplaza en Marketingplaza naast elkaar legde. Gemiddeld zat er 3 jaar tussen het moment dat het eerst event over een onderwerp bij marketingplaza werd georganiseerd en dat het bij HRplaza werd georganiseerd.

Ruim 3 jaar na de eerste workshop zoekmachinemarketing, introduceerde we zoekmachine marketing voor recruiters. Net geen 3 jaar na het eerste ‘sociale netwerken’ seminar stond ik voor het eerst ‘recruitment in Linkedin’ te geven. Bij gaming zat er nog iets meer tijd tussen.

En nu zie je het weer. De slimme marketeers hebben banners inmiddels al verlaten. Het hoogtepunt lijkt wel voorbij. En dus stappen nu ineens de recruiters er in, zo lijkt. Want ineens hoor je mensen over banners praten. Knollenstein zet er zelfs zwaar op in. Maar zijn banners effectief? Het antwoord zal ik u in één woord geven: nee.

Misschien moet daar her en der een nuance bij, want ze kunnen we effectief zijn. Maar zeker geen standaard opgemaakte banners. Welke banners effectief zijn? Bijvoorbeeld waar een simpele game in zit. Het voorbeeld van een autoverzekeringscampagne van vrij verzekerd met een CTR (click trough ratio) van procenten staat me bij. Perfecte targeting, goede banner, super campagne.

Het kan wel, maar je moet wel heel goed weten wat je doet en vooral ook heel veel tijd stoppen in het kiezen van de sites en het aanpassen van je boodschap (banner) op die sites. En aangezien de meeste recruiters al niet de moeite nemen om een advertentie aan te passen aan het jobboard waar ze hem posten, geloof ik niet in het feit dat ze hier voldoende effort in stoppen.

Intelligence group komt ook met een onderzoek over de houding van werkzoekenden naar banners. Niet heel relevant, aangezien cijfers natuurlijk al voor zich spreken en de aanwezige cijfers allemaal hetzelfde uitwijzen. Maar als je toch naar dit onderzoek kijkt: 74% kan zich niet herinneren ooit een banner voor een baan gezien te hebben en slechts 8% vind ze niet irritant. In andere woorden: banner ontwijkend gedrag is groot (wisten we natuurlijk al) en irritatiegrens is ook hoog (ook bekend).

Dus banners? Ik zou er niet snel aan beginnen, uitzonderingen daargelaten. Want ja, je kán er zeker profijt van hebben. En als je dan gaat banneren, doe het zeer gericht met een goede boodschap bij de juiste doelgroep en het liefst pay per click!

Wat dan wel? Tja, de huidige trend in marketing is vooral investeren in social media. En nee, dan bedoel ik niet werven via Linkedin. Dan bedoel ik echt investeren in social media. Dan bedoel ik een band opbouwen, bloggen, sociale netwerken aanleggen met hele groepen die je iets anders biedt dan banen. Vaak hoor ik dan: ja, maar ik heb NU mensen nodig. Dan kan ik niet anders dan terugdenken aan mijn oud werkgever, die nadat ik weg was voor de 3e keer vroeg waarom een aantal zaken mij toch altijd wel lukte. Tja, omdat ik investeerde in mijn netwerk voordat ik het nodig had. Tja, daar had ze niets aan, want ze had het volgende maand nodig. Uiteraard was het enige antwoord dat ik had daarop: tja, dan had je vorig jaar naar me moeten luisteren, of het jaar daarvoor.

Laat een antwoord achter aan Maarten Dullaert Reactie annuleren

4 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    @Maarten cijfers verschillen enorm per site. Ik ken die getallen die je noemt niet, dus ik kan daar geen ja of nee op zeggen.

    Maar ik zie het verschil niet tussen een manager bij DHL op lositiek.nl of een recruitment manager op recruitmentmatters. Beide hebben een hoge relevantie. Wel moet je dus heel goed targetten.

    Het gaat natuurlijk om de conversie, like I said. Maar daarvoor dus om de click. Natuurlijk is de kwaliteit van de banner dan van belang, die moet niet gericht zijn op zoveel mogelijk kliks, maar zoveel mogelijke relevante kliks.

    Maar nogmaals: banners zijn iets waar de meeste goede, vooruitstrevende, online marketeers van af gaan. En met goede reden. En als je het al doet, zou ik willen betalen per actie. Dat dat niet altijd kan, weet ik. Dan moet je je afvragen wat je wilt en of je dat risico wil nemen.

    Zelf heb ik in het verleden goede banners ingekocht op tweakers.net (niet banen, events). Duur, maar wel effectief merkte we. Als je relevant was, hoge clickratio. Maar… wel bij hele specifieke events. Op Marketingfacts kan je ook hele goede rendementen halen, hoewel het banner ontwijkende gedrag daar hoog is.

  • Maarten Dullaert
    says:

    @Bas, als je een banner op een jobboard plaatst, kan ik me dat inderdaad voorstellen.  Maar toch een kleine kanttekening, wat is de waarde van een klik in deze omgeving? Is dat het niet zo dat 50% van de kliks op een banner door 6% van de users gebeurt? Oftewel de kwaliteit van een klik en dus de ROI is dan nihil. Als je binnen portals als http://www.logistiek.nl met een vacature voor Logistiek Manager bij DHL adverteert, krijg je kwaliteit.  

  • Bas van de Haterd
    says:

    @Maarten: dat is de standaard manier waarop banners inderdaad worden verkocht, maar als je adverteert om werknemers binnen te halen telt maar één ding: actie. Branding is altijd een mooie manier om te verhullen dat een site geen rendement geeft.

    Natuurlijk is er zoiets als onderbewuste bewustwording waardoor je later denkt: goh, die naam heb ik ooit eerder gezien. Maar het rendement daarvan kan niet doorgerekend worden en dat komt de exploitanten wel heel erg goed uit.

    Bij vacaturebanners (en ik praat dan gewoon over het werven van personeel) gaat het maar om 1 ding: de click (of eigenlijk zelfs, de conversie).

  • Maarten Dullaert
    says:

    @ Bas, wanneer je adviseert om heel goed na te denken wie je online doelgroep is, waar deze zit en wat de boodschap moet zijn, snap ik niet waarom je pay per click adviseert? Een klik op een vacaturebanner heeft maar kleine correlatie met het merkimago van werkgever. Het gaat om het uitgestelde effect (view-through)wat je wilt bereiken, immers zoals jezelf schrijft gaat het om een band op te bouwen.  Dat bereik je in mijn ogen niet met een pay per click model.