Generatie Y laat web 2.0 helemaal niet links liggen

Op 1 januari plaatste Marco van Hurne de volgende blogpost op ikki.nl: ‘Generatie Y laat web 2.0 links liggen’. Dat hij het niet eens is met die uitspraak, blijkt wel uit zijn verhaal. Dat ik het er niet mee eens ben, lijkt me voor zich spreken.Waar die titel dan vandaag komt? Wel, in het OU blad “onderwijsinnovatie” stond een artikel over een onderzoek gedaan onder studenten van INHolland met diezelfde titel.

Generatie Y is een illusie
“De generatie Y of Einsteingeneratie komt er aan. Een generatie studenten die continu digitaal verbonden is met hun peers: tijdens schooltijd, na schooltijd, tijdens projecten en het maken van werkstukken. Kortom een generatie die de mogelijkheden van web 2.0 weet uit te buiten, zich slecht thuis voelt in hiërarchische structuren en voortdurend uitgedaagd wil worden. Dat beeld wordt ons althans voortdurend voorgeschoteld. Een onderzoekspilot uitgevoerd op hogeschool INHolland laat iets anders zien.”

Het onderzoek
Tweedejaars studenten Management kregen opdrachten waarbij ze web 2.0 moesten gebruiken om te communiceren. De opdrachten waren gebaseerd op het uitgangspunt dat de huidige generatie studenten goed overweg kan met internet en andere communicatietools. De opdrachten hadden betrekking op het verwerven van een stageplaats waarbij oud-studenten en bedrijven moesten worden geïnterviewd. Daarnaast moest een personal branding oefening gedaan worden, waarin een persoonlijke web presence gemaakt moest worden (en waarin een filmpje voorkwam). Voorafgaand aan de oefening kregen de studenten een workshop Sharepoint (collaboration software).
Volgens de onderzoeksresultaten viel de digivaardigheid van de studenten tegen. De studenten waren wel bekend met de mogelijkheden om te communiceren via internet(technologie), maar er was een behoorlijk niveauverschil tussen de studenten.

Onzinargumenten…
Marco’s stelt dat het werken met Sharepoint voor iedereen lastig is. INHolland merkte op dat de deadlines niet gehaald werden. Dat lijkt me geen noviteit. We hebben het hier over studenten. De meesten hadden voornamelijk tekstbestanden ingeleverd. Ook dat is niet gek (om voorgenoemde reden). Volgens Marco zegt het onderzoek meer over de onderwijsinstellingen en hoe zij met web 2.0 omgaan dan dat het iets zegt over de capaciteiten van leerlingen om daar iets mee te doen.

En non-redenaties
Ik heb daar nog iets aan toe te voegen. Bij het interviewen van oud-studenten en bedrijven gebruik je weinig nieuwe media. Zij hebben er vaak minder verstand van en/of zijn er huiverig voor. Vooral bedrijven hebben moeite met video. Dat moet weer langs de marketing afdeling voor goedkeuring etc. Als doorgewinterde (hoewel, ik was al redacteur-af voor de herfst goed en wel voorbij was) redacteur weet ik er alles van.

En een webspace maken is inderdaad zo makkelijk nog niet. De onderzoekers gaan er van uit dat alle Gen Y-ers hun eigen website hebben. Het Y-ige zit er juist in dat ze heel erg aanwezig zijn op het internet. Op weblogs, fora en vooral sociale netwerken. En een profiel creëren op een dergelijke website is een eitje.

Geef een reactie

3 Comments
  • Chris Stapper
    says:

    Studenten management lijken me niet het prototype van mensen die een video maken, een website maken en die per se sharepoint moeten kennen. Dus niet echt een representatief onderzoek.

    Als de opdracht was geweest om bij het verweren van een stageplaats slim gebruik te maken van online applicaties en mogelijkheden, dan hadden er veel meer creatieve resultaten kunnen komen. Zo zal de ene student slim zoeken op vacatures, een ander een paar profielen maken op sociale netwerken, weer een ander netwerken via fora. Naar gelang het bij de student past.

    Ik ben, geloof ik, redelijk web savvy, maar mijn video/HTML prog vaardigheden zijn bijzonder slecht. Design wil ik niet over praten.

  • Bas van de Haterd
    says:

    Inderdaad onzin. Ten eerste het verplichten te werken met sharepoint. Als je wilt dat iets mislukt, gebruik sharepoint is een uitspraak die ik steeds vaker hoor. Laat ze gebruiken wat ze zelf willen.

    Ten tweede het verplicht inzetten van video. Laat mensen doen wat bij ze past en video past lang niet bij iedereen.

    Typisch schoolvoorbeeld (leuke woordspeling) van ‘doe een slechte pilot en leidt daaruit de gewenste resultaten af zodat je als docenten lekker niets hoeft te veranderen’