Wie blijft? In ieder geval niet de interim recruiter…

free_for_job In een eerder artikel stelde ik de vraag welke rol er tijdens de crisis sneuvelt: die van corporate recruiter of de commerciële bureau recruiter. Ten tijde van dat artikel wist ik niet dat de crisis in de wereld van arbeidsbemiddeling een forse kaalslag tot gevolg zou hebben.

Ook ben ik vergeten de interim recruiter mee te nemen in mijn analyse. En dat is jammer, want het heeft er alle schijn van de juist de interim recruiter als eerste zonder werk zit. En misschien ook wel logisch.

Want in de regel is het voor bedrijven het makkelijkst om afscheid te nemen van interim managers. Na het aankondigen van een vacaturestop door een werkgever is het voor de interim recruiter het moment van vertrek. En dat is vaak schrikken en natuurlijk heel erg vervelend. Want vaak had de interim recruitment opdracht alle schijn van een langdurig dienstverband.

En als dan plotsklaps de opdracht afloopt heb je geen inkomsten meer en moet je opnieuw acquisitie doen. En dan ben je natuurlijk niet de enige die in een lastige markt opdrachten zoekt. Wat de interim recruiters dan gaan doen is voor mij op dit moment nog een grote vraag.

De crisis zal immers nog een tijdje aanhouden en de tijden daarna zijn nooit meer hetzelfde. Tenminste, dat denken er veel. Eerst maar even een paar maanden rust. De meesten hebben lang en hard gewerkt, een goede financiële buffer en een periode van overpeinzing kan geen kwaad.

De overstap (of stap terug) naar bureauzijde lijkt minder logisch. De interimmer is immers niet voor niets aan klantzijde gaan werken.

De overstap naar arbeidsmarktcommunicatie lijkt op dit moment (en voor de langere termijn) ook minder reëel. Bedrijven met vacaturestops doen immers weinig tot niets aan arbeidsmarktcommunicatie.

Werkzaam blijven binnen het terrein van interne en externe mobiliteit van medewerkers lijkt dan de beste oplossing. Bijvoorbeeld in het begeleiden van medewerkers naar een andere baan. Overigens vraagt dit in de regel andere competenties en interesses dan een interim recruiter in de regel heeft.

Ik ben dan ook benieuwd waar de huidige generatie interim recruiters terecht komt….zijn er al voorbeelden?

Laat een antwoord achter aan Koen van Gurp Reactie annuleren

10 Comments
  • Steven Tolsma
    says:

    In het artikel bovenaan wordt gevraagd naar voorbeelden waar de interimrecruiters terecht komen.
    Via http://www.interimgroep.nl hebben wij interim recruiters en recruitment managers op film gezet. Wij zien nu juist kansen voor Interim recruiters, want veel bedrijven hebben er nu juist voor gekozen om externe bureaus buiten te sluiten en meer zelf te doen. Daarbij missen de bedrijven vaak de specialistische kennis op het vlak van social media, landingspagina’s, SEO etc. Een interimmer kan binnen enkele maanden een aantal zaken op de rit zetten en kennis overdragen.
    Wij krijgen af en toe een aanvraag binnen via internet (de telefoon staat niet roodgloeiend :-)), maar zodra de economie weer aantrekt…

  • Koen van Gurp
    says:

    Ben het eens met een van de eerdere opmerkingen. De goede Interim Recruiter weet zichzelf ruimschoots terug te verdienen door minder met dure bureaus te werken en sneller, beter en pro-actiever te recruiteren. En door een goedlopend proces achter te laten wat langer meekan. Lijkt mij een solide businescase… (maar nu nog zien te verkopen)

    Ik was zelf tot juni vorig jaar werkzaam als Interim Recruiter in NL, maar ben vorig jaar verhuisd naar Maleisie. Wellicht goede timing geweest… 

    Ik ben momenteel druk met het opzetten van een Research Center in Kuala Lumpur. Feitelijk een outsourced talentsearch center ter ondersteuning van Executive Search bureaus WW. Of ter ondersteuning van Recruitment afdelingen van Multinationals. Deze aktiviteiten kunnen van hieruit slimmer en goedkoper worden uitgevoerd.

    Interim-Recruiters die nu in-between projecten zitten en wel zin hebben in een avontuur in een warm land, zijn welkom!

  • jos
    says:

    Vanuit mijn eigen onderneming kan ik berichten dat de telefoon rood staat van bedrijven welke nu hullp willen hoe ze effectiever/efficienter met recruitment om kunnen gaan. Wij helpen bedrijven dan ook met name met het buiten de deur houden van bureau’s. En upgraden de HR afdeling op het gebied van recruitment…van strategie, systemen, kennis, kunde en operatieen. 

    Interim recruiters geef ik het advies om diens eigen instrumenten mee te nemen (eigen systeem plus abo’s op de databanken) Zo ben je namelijk meer een one shop fits all recruiter…my 2 cents..

  • Folkert Thiadens
    says:

    Bij mijn opdrachtgever loopt het aantal vacatures nog steeds op en kunnen we het met de huidige (deels interim) bezetting net bijbenen. Wat ik wel heel duidelijk merk is het groeiende aantal telefoontjes en mails van “consultants” die een vacature hebben gezien waar ze de “perfecte kandidaat” voor hebben. Zouden zij het moeilijk hebben of hebben ze massaal een acquisitie-training gevolgd? Vandaag hoorde ik dat een groot w&s bureau tientallen procenten onder budget draait…

    Heel zuur natuurlijk, maar ik heb sterk de indruk dat veel bureaus de gevolgen van de crisis nu voelen.

    Slimme bedrijven zetten nu een handige interim recruiter in. Met gebruik van social networks, google-optimalisatie en een referral programma, haal je toch al gauw tussen de 5 en 10 mensen per maand binnen tegen een fractie van de kosten van één bureau-fee.

    Anyway, als er straks helemáál geen vacatures meer zijn houdt alles op. Echter, de eerste die zonder werk zit, hoeft dus niet de interim recruiter te zijn.

    Succes allemaal!

  • Victor
    says:

    Tips…? Geen interim recruiter meer willen zijn?!?

    Maar nu even zonder grap, de interim recruiter zou zich enigszins breder kunnen ontwikkelen en profileren. Een puur operationeel recruiter of juist een puur procesgerichte recruiter zijn wellicht minder interessant voor een organisatie dan een brede allrounder. Zelf merk ik dat een brede kennis en expertise erg gewaardeerd wordt binnen organisaties. Met breed bedoel ik dan zowel operationeel als adviserend op het gebied van interne en externe communicatie,  HR, administratieve processen en wellicht zelfs sales (branding, closing the deal mentaliteit, etc.). Recruitment is een vak, dus het is goed om dan ook alle facetten te beheersen.

  • Ben Holewijn
    says:

    Als ik de reacties van jullie lees lijkt het allemaal op dit moment nog wel mee te vallen. En dat is natuurlijk goed bericht. Overigens blijft de vraag bestaan hoe interim recruiters zich kunnen voorbereiden op de crisis die inderdaad misschien nog niet echt begonnen is. Tips?

  • Victor
    says:

    Volgens mij is dat de daadwerkelijke “crisis” nog niet echt doorgedrongen. Bij vele bedrijven zitten de interim recruiters nog op zijn of haar plek, zowel op operationele als procesmatige posities.  Uiteraard hoor je wel verhalen dat freelancers in dienst gaan bij de opdrachtgever waar ze zitten, maar veel verhalen dat het exit betekende, hebben mij (nog) niet bereikt.

    Sommige bedrijven hebben overigens geen budget om personeel aan te nemen, maar hebben wel een (opkomend) probleem in bezetting. De oplossing is dan toch het inhuren van een freelancer. Aangezien dat een ander “potje geld” is, wordt ook dat nog steeds gebruikt als oplossing. Qua arbeidsmarktcommunicatie blijft het verhaal dat de middelgrote en grote bedrijven toch zichtbaar willen blijven. Interim recruiters worden dan ook juist ingezet op projecten omtrent arbeidsmarktcommunicatie, maar dan met de insteek de kosten zo laag mogelijk te houden en dus hun creativiteit te gebruiken.

    We zullen zien en merken wat de komende maanden gaan brengen! Succes allen! 😉

  • Bas van de Haterd
    says:

    Ik hoor hele gemende geluiden uit de Interim markt. Wat Ruben zegt: sommige hebben het erg druk (maar die zijn dan ook niet puur interim recruiter, maar weten inderdaad ook de processen te implementeren). Velen die jaren op één plek hebben gezeten vliegen er uit en hebben het moeilijk. Maar als je interimmer wordt om jaren op één plek te zitten heb je iets ook niet goed begrepen.

    Overigens ben ik het geheel niet eens met je stelling dat die partijen weinig doen aan arbeidsmarktcommunicatie. Van de grote bureaus hoor ik nog steeds geen woord van ‘het gaat minder’. Ik hoor wel nog steeds: ja, er is een crisis, dus het moet binnenkort wel minder gaan, maar nu hebben we nog steeds meer werk dan we aankunnen…

    De grote vraag is of een interim recruiter geschikt is op arbeidsmarktcommunicatie. Ik heb daar toch wel vaak mijn twijfels bij.

  • Ruben @ Freep
    says:

    De interim recruiters die ik ken zijn gewoon nog aan het werk en krijgen het alleen maar drukker. Veel bedrijven willen nu zelf gaan werven maar weten niet precies hoe. Het implementeren van recruitment processen en applicaties is dus een (nieuwe) markt.