The making of RecruitmentLab: de allerlaatste loodjes

image Het is alweer een tijdje stil geweest rondom RecruitmentLab. Wat overigens niet wil zeggen dat RecruitmentLab stil is geworden. Integendeel!

Maar we zijn nu aanbeland in het meest saaie gedeelte van de realisatie; de laatste administratieve zaken die geregeld moeten worden. En die dingen nemen veel meer tijd in beslag dan je van tevoren zou verwachten.

Zo is er de mogelijkheid tot online betalen. Hoewel ik niet verwacht dat hier intensief gebruik van zal worden gemaakt is het wel noodzakelijk om die mogelijkheid te bieden. En dat betekent niet alleen een e-commerce service provider kiezen, maar ook de betalingsmethodes en de daarbij behorende overeenkomsten.

Dan is er de registratie bij het CBP. Ook als is RecruitmentLab een B2B site, als een gebruiker een Adviesrapport wil kopen is er wel de noodzaak tot het invullen van enkele persoonsgegevens. En dat moet natuurlijk wel gedekt zijn onder een privacy reglement inclusief registratie bij het CBP.

Het vastleggen van de Algemene voorwaarden bij de Kamers van Koophandel is ook zo’n aspect dat niet in één dag kan worden geregeld. Ook al kan je tegenwoordig de Algemene voorwaarden electronisch opsturen. De rest gaat gewoon nog tergend langzaam.

En dan is er ook nog eens de overeenkomst met partners. Partners van RecruitmentLab zijn partijen die vragenlijsten maken. Het zijn bedrijven die op een bepaald terrein bewezen expertise hebben.

Er dient natuurlijk een fatsoenlijke overeenkomst onder zo’n samenwerking liggen. Waarin alle mogelijke asppecten netjes worden geregeld. Da’s juridisch werk en dat is per definitie onthaasten en niet schrikken van de kosten. Tenslotte ken ik geen serieuze jurist die onder de EUR 200 per uur uit zijn/haar bed komt.

Als laatste is er nog mijn onverbiddelijke eis tot maximale kwaliteit van de site. Waarmee ik Onstuimig al menige keer de gordijnen in heb gejaagd. Maar het resultaat mag er dan ook zijn. Ook als ik de reacties van de betatesters zo bekijk. Of willen ze misschien gewoon aardig zijn?

Al met al ga ik er vanuit dat RecruitmentLab eind maart/begin april live kan gaan. Waarbij ik er gemakshalve vanuit ga dat al die saaie administratieve zaken dan ook daadwerkelijk gereed zijn. Dat wordt duimen…

Het zijn dus nog maar een paar nachtjes slapen. Hoewel er van slapen wel weinig terecht zal komen…

Geef een reactie

12 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Remko:
    Ten aanzien van agile krijg je in mijn optiek middle-of-the-road oplossingen. En god bewaar me voor Prince2…
    Doordat agile kort en iteratief werkt ga je minder snel voor de beste oplossing. Je gaat voor de oplossing die gegarandeerd binnen een bepaalde tijd in een werkende oplossing resulteert.
    Ik ben een rabiaat fan van interaction design en dat betekent veel voorbereiding in persona’s en doelen. En dat is voor mij haaks op kort en snel. Zo ben ik ook een liefhebber van slowfood 😉

    Het bijna eindresultaat kan je binnenkort zien omdat ik je straks een link zal toesturen; en als je er aandacht aan wilt besteden is dat natuurlijk fantastisch!

  • Remko Zuiderwijk
    says:

    @Marc:

    Ik durf de bewering dat je een lastige klant bent juist te bestrijden. Er zijn niet veel opdrachtgevers die het ‘nut’ inzien van FO’s, wireframes en UID (te duur, je weet toch wat wel willen, zo moeilijk is dat toch niet,etc.). Aan de andere kant, een goed doordacht FO schrijven is een vak apart, dus als je die kunt beheerst, dan kan de leverancier daar alleen maar van profiteren (lees: sneller naar een definitief FO).

    Wat ik wel opvallend vind is dat je aangeeft dat een agile aanpak leidt tot een 90% oplossing, terwijl agile vaak de ruimte geeft om tussentijds bij te sturen. Methodieken als Prince2 hebben in theorie die vrijheid juist niet, vandaar dat wij dat vaak een combinatie zoeken. Een soort van ‘best of both worlds’. Agile is denk ik niet zozeer voor kleine projecten, maar vooral interessant voor segmenten als software development. Voor de bouw van een website is het, als je het strikt wil volgen, niet echt geschikt.

    In ieder geval ben ik nu nog nieuwsgieriger geworden naar het eindresultaat. Ik zal na de lancering in ieder geval een blogpost eraan wijden op onze blog, http://www.publishr.nl. Ook uitgevers kunnen namelijk op online recruitment gebied nog wel wat tips gebruiken.

  • Marc Drees
    says:

    @Remko:
    Full disclosure hoor. Het is een combinatie van een te optimistische planning van Onstuimig en scope creep van mijn kant. Het was overigens een fixed price project maar zonder enige bonus/malus regeling. De samenwerking met Onstuimig heeft overigens niet geleden onder de vertraging; de kwaliteit die ze leveren is in mijn optiek namelijk uitstekend. En voor mij is er slechts 1 overheersend principe: kwaliteit boven snelheid. En al helemaal met een website die bedoeld is om de recruimtent wereld te helpen hun online recruitment inspanningen te verbeteren.

    Agile is in mijn optiek uitsluitend geschikt voor kleinere projecten met een hele simpele scope. Toen ik nog jong was noemden we dat iteratief ontwerpen; met prachtige buzzwords als time-boxing. Ik ben geen fan van dit soort trajecten. Je blijkt steken met iets wat zo’n 90% doet wat het moet doen. En meestal op een manier die mentale frictie schreeuwt. Interaction design is in mijn optiek strijdig met agile.

    Aangezien ik zelf zowel het functioneel ontwerp, de wireframes en het interaction design doe heeft ongeacht welk bureau geen makkelijke klant aan me.  Onstuimig weet dat nu ook en er is dus ook zeker sprake geweest van een gewenningsperiode. Aan de andere kant zijn zij op basis van mijn ontwerpen ook weer met verbeteringen gekomen die ik met dank heb opgenomen.

    Afijn, iets van de achtergrond van the making of

  • Remko Zuiderwijk
    says:

    @Marc:

    Wellicht intessant als je later nog eens kan toelichten hoe dit heeft kunnen gebeuren? Andere inzichten, veranderde scope, gekozen projectmethodiek?

    Wij hebben met klanten nog wel eens de discussie of we een project moeten aanpakken volgens onze projectmethodiek (Waterfall, Functioneel ontwerp, calculatie, fixed price, fixed time, fixed features, etc.) of dat we het meer Agile moeten aanvliegen.

    Beide methodieken ondersteunen wij, en beiden hebben hun voor- en nadelen, maar ‘lessons learned’ uit de praktijd zijn altijd  interessant om van te leren.

    Succes met de laatste loodjes!

  • Marc Drees
    says:

    @Jan-Willem:
    Ik ga drie maanden later live dan gepland; op een oorspronkelijke planning van drie maanden. Dus een overrun van 100%. Een gigantische vertraging dus! En in het algemeen worden dingen niet goedkoper als ze langer duren…

    En geloof me, iedereen mag me hierop wijzen en ik zal het ook ruiterlijk toegeven. Tenslotte betekent geven ook incasseren.

  • Jan-Willem
    says:

    @ Marc: hoe veel later ga je nu online dan oorspronkelijk gepland? Zo zie je maar, valt toch niet altijd mee om je aan een initiële planning te houden, waar je vaak anderen zo fijntjes op wijst! 😉

  • Marc Drees
    says:

    @Jolande,

    Ik ga er voorlopig vanuit dat de meeste bedrijven zullen kiezen voor offline betalen. Hierbij ontvangen ze de factuur als een PDF bestand. Of ze de factuur betalen is aan het bedrijf; pas na ontvangst van een betaling wordt het rapport vrijgegeven.

    Daarnaast is er natuurlijk alle informatie op de factuur aanwezig; de website heeft een disclaimer en algemene voorwaarden en de betaling is vanzelfsprekend volledig beveiligd; maar dat is weer iets dat Ogone verzorgt.

    Automatische incasso is niet nodig. Niet betaald? Dan is het rapport ook nog niet online toegankelijk. Betaling ontvangen? Dan is het rapport online toegankelijk en je ontvang hiervan een e-mail bericht.

  • Jolande de Ruyter
    says:

    Marc,

    ik wil je adviseren ook in je betaalmethode automatische incasso op te nemen. In het betaalformulier laat je je klanten aankruisen dat ze je eenmalig machtigen. Dit kost ca. .1o p/transactie; Ideal is ca. 70 cent dacht ik . hier komt het inbouwen en evt. een abonnement  nog bovenop. . Voor aut. inc. moet je wel eerst vergunning bij je bank aanvragen. Daarna kun je met een csv file uit je website (even laten maken 🙂  ) je incasso downloaden in je bank en boekhoudpakket/ of handmatig invoeren.

    Als je elektronische fakturen stuurt, maak dan in dat opdrachtformulier ook een checkbox “ik ga akkoord met elektronische fakturen”..De klant moet het hier nl. mee eens zijn. 

    Vergeet ook niet je kvk nr en contact- adresgegevens (wettelijke verplichting  op straffe van boete!

    En tenslotte: SSL beveiliging om de financiele transacties, invoeren en wijzigingen  van bijv. wachtwoorden en persoonsgegevens te beschermen !

    En misschien nog een disclaimer?